Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?
Kanske en avrundning
Eftersom jag drog igång en tråd som föranledde så många inlägg, varav många innehöll förslag om hur man skall förhindra inbrott i husbilen, och en del innehöll filosofiska utläggningar av typen: Man skall inte måla styggen på väggen och bomma igen om sig utan leva glatt och sorglöst och lita på sina medmänniskor.
Men det är väl så här (rätta mig om jag har fel): Om ni låser dörrarna på bilen då ni drar er tillbaka på kvällen så är väl avsikten att de skall vara låsta? Inte lite grann låsta. Ni vill väl med låsningen se till att ingen helt ljudlöst kan öppna och gå in?
Vi vet naturligtvis alla att det inte går att hindra en tjuv att ta sig in om han ger sig f. på det. Men vi kan tvinga honom att bli en ”ärlig” tjuv. Att övergå från ståltrådar och fiffiga dyrkar till bräckjärn och liknande. Det där att smyga in på natten utan att väcka de som befinner sig i bilen och utan att väcka uppmärksamhet utanför skall inte vara möjligt.
Följande förslag och konstruktioner har presenterats i tråden:
Mina kommentarer baserar sej naturligtvis på mitt tyckande just nu vilket kan ändras om det framförs bra motargument.
Larm av olika slag. – Kan ibland avaktiveras och kan utlösas av icke bovar och djur.
Rörelsedetektorer. – Kan aktiveras av rumlare på väg hem från festen och av djur.
Levande hund. + Om han inte skäller i tid och otid. – Kan mutas.
Elektronisk hund. – Se rörelsedetektorer.
Strömförande handtag. – Svårt att fixa och kan slå lite blint.
Fönsterhakar på bilstolarna samt öglor i dörrarna. + Enkelt att fixa. - Kanske kan hakas av utifrån.
Hakar på bodörrens insidor att lägga en balk i. + Starkt. – Stort och klumpigt.
Säkerhetsbältet draget mellan dörr och armstöd. + Enkelt, finns på plats. – Kanske kan skäras av utifrån. Stolarna kan inte användas.
Personlarm fäst mellan dörrarna. Vet inte riktigt hur det fungerar.
Extralås som låses med nyckel på dörrarnas insida. + För främre dörrarna. – För bodörren om man måste ut snabbt.
Boxlås inne i dörrstolpen. Öppnas med en wire. + Elegant och osynligt. – Inget.
Finns färdiga lås att köpa:
Inbrottsskydd + Toppenprylar. - Kostar pengar.
Jappes lösning:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t38141-4/#post265007 + Snyggt och säkert. – Inget.
Julians lösning. Elegant. Osynligt.:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t38141-5/#post265131
Passage-DingDong. – Vill inte ha in bovarna.
Tyst larm. +Bör diskuteras vidare.
Spännband mellan dörrarna. + Enkelt att fixa. –Kan kanske skäras av utifrån. Stolarna kan inte användas.
Kedja och synliga hänglås. + Starkt. –Stolarna kan inte användas.
Delad wire mellan dörrarna med vantskruv i mitten. +Starkt. – Stolarna kan inte användas.
2 stålwires plastklädda, sammankopplade med skothake, dörr till dörr. – Starkt. – Stolarna kan inte användas.
Så snart lappmöglet tinat bort kan vi sätta igång med bilarna på allvar!
Hälsningar
Alve