• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur är det med det??

F

F.d. 3088

Guest
En gång när jag gick med i klubben var det ett rätt stort gäng som hade inlägg och svarade på andras inlägg dagligen, många av er syns inte längre:confused: har ni flytt klubben, tröttnat eller skriver inte av andra anledningar.
Bara nyfiken:D

Gurra

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hur är det med det??

Håller med Gurra, det är många som sitter på läktaren och bara tittar på spelet.
Vore kul med lite mer aktivitet för att hålla forumet igång.

Tar bara ett exempel: farbror Claes, jag saknar dina välformulerade och mycket läsvärda skrivelser.

Det finns många fler men då får jag räkna upp så många för att få med alla som jag saknar.

F

F.d. 4879

Guest

Man får inte ros alla gånger när man skriver och en del frågor har många svar. Det är många som inte skriver längre pga det misstänker jag. Det är så lätt att slänga in skit på plan när man sitter på läktaren..

F

F.d. 15719

Guest

Tankar komma och gå - precis som medlemmar! :wink:

En del skriver och andra läser, var och en utnyttjar sitt medlemskap efter eget sinne och smak. Hos oss är det jag som skriver!

På en site där jag var för några år sedan fick man lov att begränsa antalet inlägg per dag och medlem eftersom en del tog mer plats än andra. Men där försvann alla trådar efter ett tag, ut i cyberrymden, skrev någon många inlägg knuffades andra bort.

Med HBKs upplägg ligger ju trådarna kvar och kan plockas upp igen av nya läsare. Därför blir ju detta en ständigt tillgänglig informations-site mer än en plats för att dryfta sina åsikter för stunden.

Håller med Kölis om att det alltid finns åskådare och spelare - så är det på alla planer där människor interagerar med varandra.

/elisabeth

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vad händer med alla inlägg som har åstadkommits på detta forum. Ligger allting kvar "för evigt" eller raderas dom efter någon tidsfaktor exempelvis? Det vet väl någon av webbarna.

Jappe

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Kölis, visst är det otacksamt att svara/skriva ibland när det man skriver missuppfattas men som i vanliga livet så finns det olika inställningar till saker och ting.
De jag tycker är lite jobbigt är "finn fem fel"-personer men som tur är så är det väldigt få här.
Kölis, jag saknar dig som husbilsdoktor´n, har akutmottagningen stängt eller har jag missat något?

F

F.d. 50066

Guest

Vi är nya husbilsägare och medlemmar i denna klubb och läser med intresse allt som skrivs och berättas. Vi är tacksamma för allt som ni mer luttrade husbilsägare delar med er det kommer att förenkla vårt husbilsliv avsevärt.
Vi upplever en vänlighet och hjälpsamhet i Forumen och jag tror inte att någon egentligen menar att vara spydig eller elak i sina svar. Det skrivna ordet kan ju tolkas olika.

Tack alla ni som delar med er av era erfarenheter!
Vi slipper i mångt och mycket att uppfinna det berömda hjulet själva!

Hösthälsningar :msn_sun:
Ewa och Sven
Lady X och The Black Pack
:dog:

F

F.d. 839

Guest

Gurra,

Många är ledsna att skriva dom är helt enkelt trötta på alla negative kommentarer man får. Många skriver att klubben utökar med snabba steg, kan hända men dom skribenten som gjorde värdefulla inlägg tidigare har försvunnit för gott. Jag har en känsla av att många inte kommer att förnya sitt medlemskap:wideeyed:

F

F.d. 52943

Guest

Hoppas det inte är en "early warning" från din sida. Uppskattar mycket din erfarenhet och dina inlägg.
:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det finns ju besserwiessers och förståsigpåare i alla klubbar och i livet för övrigt . Jag är med i 10 bil o flygklubbar och detsamma går igen överallt. Jantelagen är ett problem om man har samma intressen och man ofta blir bemött nedlåtande om man har en annan åsikt.
Världen skulle se annorlunda ut om man samarbetade för att hitta lösningar som alla har nytta och glädje av.
Försäkringsbesiktigar gamla bilar i första hand Mercedes för Folksam/Motorhistoriska och där finns regler för hur en bil skall se ut och kunden informerad via sin klubb vad som gäller för att få en sådan förmånlig försäkring men i 8 fall av 10 blir det diskussition om skick vad gäller t.ex rost lack inredning mm. Där är det ofta anspelning på jantelagen--tro inte att du är något. Man vänjer sig vid sådant men kanske det finns en gräns någonstans trots allt
I en klubb som våran där vi har samma intresse borde gälla enade vi stå. Hjälpa varandra och få hjälp. Livet är alldeles för kort för konflikter mm så varför låta någon förstöra det goda liv de flesta av oss har. Ignorera dessa totalt.
Hälsningar Bror

F

F.d. 25038

Guest

Hej finns säkert många som är "periodare"när det gäller skrivning här känner mej lite sån själv ibland ett j..a skrivande sen ingeting på ett tag ,tror att de finns lite mer saker att ta hand om nu höstdepritioner bland annat(antagligen felstavat) samt att sommarn är slut å alla stackare som inte har nåt jobb kvar nä nu längtar jag till våren för å träffa alla glada husbilsåkare å en ny högkojuktur eller vad de heter.ha de gött

F

F.d. 3581

Guest

Gurra, du väcker en intressant fråga....
Skriv gärna till mig via mailen så skall du få svar på en del av din välmotiverade undran...

ds

F

F.d. 8036

Guest

Om man har lite erfarenhet av forumverksamhet lär man sig snart att man får acceptera kommentarer som i ens egna ögon uppfattas som mindre lämpliga. Därför är det inte alls säkert och högst troligen inte skribentens mening att det skall uppfattas på det viset.

För övrigt har väl de flesta av oss råkat ut för att vara lite för snabba på tangenterna och sedan tryckt på sändknappen utan att riktigt ordentligt tänka igenom vad man skrivit.

Jag skriver själv en del svar på inlägg som aldrig blir ivägskickade och skulle jag bli riktigt förargad så skriver jag av mig men låter det vila till dagen efter då man i regel har en mer nyanserad syn på saken.

Det blir lätt missuppfattningar på ett forum när man skriver som man talar till varandra men utan att kunna se varandra i ögonen. Ansiktsuttryck, gester etc är ju en icke obetydlig del av konversationen.

Och för övrigt så tycker jag att innehållet i inläggen säger mer om den som skriver dom än om dem som dom riktar sig till.

Och lite 'skit' får man nog acceptera om man skall vara med i diskussionen.
Det man inte gillar kan man bara ignorera och så fortsätta med dom ämnen man tycker är intressant och givande och där man kanske kan bidraga med något.

tycker

F

F.d. 4754

Guest

En gång när jag gick med i klubben var det ett rätt stort gäng som hade inlägg och svarade på andras inlägg dagligen, många av er syns inte längre:confused: har ni flytt klubben, tröttnat eller skriver inte av andra anledningar.
Bara nyfiken:D

Gurra

Hej Gurra.

Denna fråga har jag också funderat en hel del på.

I en annan tråd läser jag: Skulle vi vilja ha ett forum med blandad kompott och går det att fixa.

Många delar den uppfattningen och vill ha ett brett forum. Andra vill ha ett mer renodlat forum för husbilar och detta kan ibland bli konfliktfyllt. Ibland har det gått överstyr och diskussionerna har fått avbrytas genom att trådarna har stängts. Några gånger har ämnena varit kontroversiella och det har räckt att någon har bett att tråden ska stängas, vilket då har det skett. Webbarna har det naturligtvis inte lätt. Det är en svår avvägning men varje stängd tråd är ett stort misslyckande. Då avslutas det ofta i osämja och alla går åt vart sitt håll och det uppstår ett vakuum. Detta skapar missnöje men naturligtvis också glädje hos dem som tycker de "vann" bataljen. Ofta kvarstår frågan som inte blev utredd och den blommar senare upp och så står vi på ruta ett igen.

Sedan finns det nog många som tröttnar på att samma frågeställningar återkommer. Det är helt naturligt att det blir så och jag tycker man kan se ett mönster hur nya klubbmedlemmar tar för sig av informationen och sedan går upp på "läktaren". Lär sig sovra och ta till sig värdefull information när det behövs. I övrigt lever man en ganska anonym tillvaro i forumet.

Tyvärr upplever jag att det finns olika fraktioner med olika åsikter och det är säkert ofrånkomligt att det blir så, men ibland upplever jag att toleransnivån för andra åsikter än den egna är alldeles för låg. Kan man ge ett tjuvnyp tillbaka vid något senare tillfälle så händer det att man tar tillfället i akt. Att blanda ärtor och morötter är också ett knep för att misskreditera en annan medlem. Detta sätt att argumentera kan vara mycket sårande med konsekvensen att man lämnar forumet.

Jag tror inte forumet kommer att överleva i sin nuvarande form mer än några år. Jag är nog inte ensam om att tycka att det lätt kan bli rörigt med alla inlägg. Jag har några idéer hur man kanske skulle kunna förändra forumet men avstår att utveckla det här.

Framtiden kommer säkert att utvisa hur omvärlden upplever vår klubb. Är vi en chattklubb eller husbilsklubb? Denna sista mening kanske jag skulle utelämnat för denna typ av påstående kan skapa en oönskad debatt och då är det lätt att giljotilen faller. Då är det inte trevligt att vara på fel planhalva.

Det var några tankar från min sida varför jag tror att folk kommer och går i detta forum. Det finns naturligtvis många fler aspekter och jag håller det inte heller för otroligt att min "analys" är fel. En statsvetare skulle säkert kunna göra en avhandling på vårt beteende här i forumet...

Jag emotser gärna fler "analyser" och svar på mitt inlägg men låt det ske på ett anständigt sätt.

Mvh
Knausen

F

F.d. 50609

Guest

Kan ju bara svara för min egen del... som lite "food for thoughts" kanske.

Upplever detta forum som ett av de få där stämningen genomgående är väldigt positiv och hjälpsam. Skulle gärna ha fortsatt vara aktiv här om det inte funnits ett underförstått (och uttalat, om än inte från ledningen) krav på medlemskap i HBK.

Eftersom jag inte kan godta HBKs integritetspolicy vill jag inte vara medlem i klubben, i och med det känner jag mig inte heller särskilt välkommen på forumet.
Det är säkert endast ett fåtal personer som hoppar på oss nykomna "HBK-intresserade" med krav på medlemskap (och fullständigt namn, adress och telefonnummer till registret). Men "tack-funktionen" (som i sig är en mycket trevlig anordning) visar ju att de har stöd av många.

Så för min egen personliga del har jag nu gått från aktiv skribent till passiv läsare.
Kanske inte det svar du ville ha, eftersom du efterlyste "gamla tiders aktivitet" och jag är nykomling. Men en pusselbit till tystnaden i alla fall, och jag vet att jag inte är ensam om den. Tack vare en del PM jag fått.

Personligen tror jag forumet och klubben skulle vinna på att inte vara så tajt ihoplänkade.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en hundring per år för tillgången av ett bra forum, utan att bli medlem i någon klubb.

:dog: -stina

Senast redigerad av en moderator:

traveller

HBK Medlem
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025

Innan jag gick till jobbet i morse läste jag ett inlägg i den här tråden av Hundstina avsänt ca 04:30 i morse. Tyckte det var bra skrivet och bestämde mig för att läsa det igen en stund senare, men döm om min förvåning, det var redan bortplockat. Censur?! Det stod inget rasistiskt eller kränkande alls, så det kan inte vara anledningen. Jag sällar mig därför till skaran av undrande: hur står det till med yttrandefriheten i HBK? Själv hör jag också till en av dem som tidigare ganska lätt skrev något inlägg, men numera läser jag enbart, så det här inlägget är ett undantag. Kanske även detta blir bortplockat......

F

F.d. 5447

Guest

Vi er så nöjda med klubben - og nu har jeg skrevet et indlæg. Desværre er det måske lidt for langt.......

Kirsten

Toppen