• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Bilagor

• 17303003565101812699815639116184.jpg
    17303003565101812699815639116184.jpg
    1,2 MB · Visningar: 256

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Vid en tvåa har man 30 dagar på sig och ingen kan bötfälla för att man använder fordonet under den tiden. Däremot, om tvåan avser en glödlampa t.ex, så kan polisen säkert ha synpunkter om man kör runt med det under veckor.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Tack allihopa för hjälpen information och så vidare. Besikta bilen idag i alla fall och kunde släcka några tvåor Jag ska ta mig mer tid nu att få en godkänd besiktning nu när våren nalkas.

Ja det verkar som man kan köra som vanligt med tvåpr Ja det var ju skönt

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack allihopa för hjälpen information och så vidare. Besikta bilen idag i alla fall och kunde släcka några tvåor Jag ska ta mig mer tid nu att få en godkänd besiktning nu när våren nalkas.

Ja det verkar som man kan köra som vanligt med tvåpr Ja det var ju skönt

Håll nu koll på vad som gäller! Kolla vilket datum som står som sista i ditt protokoll!
Jag vet inte säkert, men det finns risk att efter ett visst antal besiktningar ( 3 ?) så får du bara en vecka att köra?
Kolla detta så du inte är för optimistisk!
Läs ditt protokoll, datum!

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Nu har jag pratar med en riktig polis angående tvåorna i protokollet, får man köra eller inte och han visste inte heller så det är ju helt löjligt detta men han skulle kolla upp det och det gjorde han och kom tillbaks.
Följande gäller får du två år och de utgör en trafikfara på något vis till exempel belysning så får du inte köra först då åtgärda tvåan alltså bytt glödlampan då kan du köra i en månad fram till ombesiktning

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag pratar med en riktig polis angående tvåorna i protokollet, får man köra eller inte och han visste inte heller så det är ju helt löjligt detta men han skulle kolla upp det och det gjorde han och kom tillbaks.
Följande gäller får du två år och de utgör en trafikfara på något vis till exempel belysning så får du inte köra först då åtgärda tvåan alltså bytt glödlampan då kan du köra i en månad fram till ombesiktning
Och körförbudet.?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå... jättekul... men det är viktigt att du ändå läser på ditt protokoll... och kollar vilket datum som är angivet där... det är det som gäller!
Ett gott råd för din skull.
Ps det som den riktige polisen kom fram till kan man googla fram på mindre än en minut...(vissa saker kan ge böter) ... och det är så klart inte bra! Men att köra med en bil med körförbud kan ge dig betydligt större problem om det skulle hända något allvarligt.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kan nån vänlig , pedagogisk medlem berätta för HansErik att hans senaste Godkända besiktning enl transportstyrelsen var 22-12-14..!! låter för mig inte så jättekul.. jag skulle inte köra den bilen.
Det är en gammal bil och jag kör nästan aldrig med den Det är klart Det blir problem rostar ihop.

Den används som ett kylskåp nu med mat från livsmedelsbutiken som delas ut på Röda Korset ett par tre gånger i veckan, Det är jättemycket mat som vi fångar upp med kort datum. Testade och ha det på garageuppfart men det lockade ju till sig råttor så husbilen är perfekt för detta på vintern

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kan nån vänlig , pedagogisk medlem berätta för HansErik att hans senaste Godkända besiktning enl transportstyrelsen var 22-12-14..!! låter för mig inte så jättekul.. jag skulle inte köra den bilen.

Inte alls så konstigt..för dessa bilar besiktigas enbart vartannat år. Det är dags för besiktning igen... men det fanns flera punkter som måste åtgärdas...det är det som tråden handlar om...när dessa saker är fixade ock godkända så är ju bilen godkänd för att användas...så att köra den då är inga problem alls... annars gör bilprovningen inte sitt jobb rätt.

Toppen