• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Bilagor

• 17303003565101812699815639116184.jpg
    17303003565101812699815639116184.jpg
    1,2 MB · Visningar: 256

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hoppet är det sista som överger människan.
Om du har körförbud så får du inte köra...lite hit o dit! Bara reparera o till besiktningen.
Så frågan är, har du körförbud? Hur många gånger har du besiktigat? Ombesiktningar? Eller har du gjort en helt ny total besiktning?
Om du vet att du har körförbud--- Kör inte!
Det är inte säkert att det endast handlar om hur stora böter du kan få. Var rädd om ditt körkort.
Läs ditt senaste besiktnings-protokoll.. där står nog vad som gäller! Det finns nog en ..sista datum för nästa besiktning eller så står något annat som kan leda till svar på din fråga.
Detta är ju inte vad jag frågar efter jag frågar ju om eller hur mycket man får köra om man har tvåa och vad är böterna

Torsbobosse

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Om man kör en bil som har fått tvåa på besiktningen som man inte får göra, vad händer då om polisen stoppar mig får man böter då? ?? Och i så fall Hur mycket är böterna på.

Känns som alla jag känner de kör bilen som vanligt ttill de släkt tvåan och ombesiktar.

Vidare kan man ju undra Hur ska man få hem bilen efter besiktning om den fick en tvåa man får ju inte köra den??

Man får inte köra mer än nödvändigt får man då köra till Biltema för att köpa det som behövs för att släcka tvåan men man får inte stanna vid ICA Maxi på vägen hem???

Det som är intressant är ju hur mycket böterna är

Har sökte runt på internet inget svar om detta men en massa diskussioner där alla gissar vilt
Googla på körförbud och man får tex fram Besikta eller Svedea där det framgår tydligt att en bil med körförbud endast får köras kortast lämpliga väg till verkstad och till bilbesiktning. Den som framför ett fordon med körförbud kan dömas till böter på 1500kr. Har ett fordon en 2:a så inträder körförbud om man inte åtgärdar felet inom 30 dagar.

Torsbobosse

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Jag tror du tänker på körförbud nu då får man ju absolut inte köra förutom till verkstad och besiktning
Jo, men efter 30 dagar får fordonet körförbud om du inte åtgärdat felet och gjort en ombesiktning. Så inom 30 dagar kan du köra till Biltema och ICA, men sen kan du inte det. Vissa verkstäder kan också släcka tvåor.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
# 136 ditt inlägg blir lite oklart.... ja om du åker och besiktigade en bil, första gången.... då får man oftast 30 dagar till nästa besiktning.... detta står på protokollet.... då får du köra 30 dagar men ska ändå så fort som möjligt fixa till felen. Men du har ju inte körförbud.

Men vad gäller för dig just nu... Hur många gånger har du besiktigat.....o gjort ombesiktningar? Det är det som PL 8 också funderar kring.
Och vad står skrivit på ditt senaste protokoll?
Detta tror jag inte att du ska lägga tid på att hitta svar på Internet kring!
Börja med att kolla upp..enligt ovan...
Ju fler ombesiktningar du gör-- desto " hårdare" blir kraven...dvs du får kortare tid på dig.
Var rädd om ditt körkort!

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jo, men efter 30 dagar får fordonet körförbud om du inte åtgärdat felet och gjort en ombesiktning. Så inom 30 dagar kan du köra till Biltema och ICA, men sen kan du inte det. Vissa verkstäder kan också släcka tvåor.
Jo jag vet när körförbud inträde men jag undrar ju alltså kan man då köra till Biltema när man har en två utan att få böter och i så fall Kan du citera någon lagtext eller vart du har fått det ifrån Jag vill ju inte köra och få böter för tvåan det är trist som fan

Torsbobosse

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Jo jag vet när körförbud inträde men jag undrar ju alltså kan man då köra till Biltema när man har en två utan att få böter och i så fall Kan du citera någon lagtext eller vart du har fått det ifrån Jag vill ju inte köra och få böter för tvåan det är trist som fan
Det står som, Toyota svarade # 145, att det står i besiktningsprotokollet när du måste ombesiktiga ditt fordon, gör du inte det så får fordonet körförbud den dagen. Fram till dess får du köra med 2:a vart du vill.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du behöver ingen lagtext.... om det framgår av ditt sista protokoll...att du inte har körförbud.... då ska du ha detta protokoll med i bilen och kunna visa upp för en polis.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Du visade tidigare en video där man ser bilens registreringsnummer. Enligt Transportstyrelsen har den bilen körförbud sedan 241203. Alltså får du inte köra den bilen oberoende om du har tvåor eller inte på senaste besiktningen. Undantaget är just det som Blaser338, dvs till och från närmaste verkstad. Vad som är närmaste etc kan möjligtvis diskuteras.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
En bil med körförbud ska du inte använda... det är inte bara böter du riskerar...utan även skadestånd om du orsakar dyra skador...
Handlar det om att köra till Biltema för att köpa fett? Skippa det.
Prioritera så här....
1. Om det bara är " styrservo-damask" kvar...Byt den på höger sida!
Sedan besiktning..
De ska bara kontrollera så att du bytt damask...inte om du lagt på nytt fett. O du hade ju en tub... använd den eventuellt?
Sen får du ju göra om jobbet bättre i april-maj...
Du behöver få bilen godkänd... det blir för jobbigt för dig att inte kunna använda den.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En bil med körförbud ska du inte använda... det är inte bara böter du riskerar...utan även skadestånd om du orsakar dyra skador...
Handlar det om att köra till Biltema för att köpa fett? Skippa det.
Prioritera så här....
1. Om det bara är " styrservo-damask" kvar...Byt den på höger sida!
Sedan besiktning..
De ska bara kontrollera så att du bytt damask...inte om du lagt på nytt fett. O du hade ju en tub... använd den eventuellt?
Sen får du ju göra om jobbet bättre i april-maj...
Du behöver få bilen godkänd... det blir för jobbigt för dig att inte kunna använda den.
Njae det är ju tyvärr en helt ny besiktning, möjligheten till ombesiktning gick ut 2024-12-30 enligt protokollet ovan.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hmm, skrivfel av dig? För visst går det ut så fort man får körförbud. Och det var 241203.
Nej man har möjligheten till efterkontroll inom 2 månader men körförbud inträder efter 1 månad om det inte har blivit någon ändring på det senaste året.

Edit: Se inlägget ovan eller TS första inlägg.

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2025
Ta bussen

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Sök på transportstyrelsen, kontrollbesiktning, fordon. Då får du rätt information. För ditt fordon har körförbud inträtt, vilket du känner till, enda undantagen från det körförbudet, är till till och från verkstad, samt till och från bilprovningsanstalt. Påföljden för att överträda körförbudet har jag inte brytt mig med att kontrollera.

Torsbobosse

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni
Vad är du ute efter? Du vet att du har körförbud på din husbil och du vet vad det innebär, men ändå vill du köra till ICA och Biltema, trots att besiktningstiden gått ut. Om du hade följt alla råd här från början hade din husbil varit besiktigad och då hade du kunnat köra lagligt till Bauhaus, Rusta och Camping4U, utan att köra olagligt

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu är det så att HansErik vill ha hjälp...
Läs trådrubriken.
Han har inte bett om att bli uppfostrad.

Om inte om hade funnits.... .... .... så hade husbilen varit besiktigad.
Nej det är ingen som ska "uppfostra" Hans-Erik. Han-Erik har fått mycket hjälp och många goda råd i tråden. Nu har bilen körförbud och tiden för efterkontroll har gått ut så det krävs en helt ny besiktning, innan dess så får han inte använda bilen för att köra någon annanstans än till verkstad eller besiktning.

Hur Hans-Erik sedan själv väljer att göra med nyttjandet av sin bil är inget som vi kan göra något åt men faktumet att det är körförbud på bilen går inte att undvika.

Toppen