Hej om man har turen att det finns någon firma som bara eller delvis håller på med bromsar, kopplingar, samt monterar nya belägg på äldre saker som inte finns att få tag i längre.
I Norrköping har vi haft tur i alla år för vi har en firma man kan lämna allt udda och underligt till och de fixar till det........ Men just det allmänna gör det samma här, men sådana firmor har tabeller på nästan alla fordon så de kan göra nya bromsrör, för tabellerna talar om för dem, längd och vilka nipplar och konor det skall vara på rören.
Det kan ev. också gå att köpa färdiga rör över disk om det finns på marknaden så våra eftermarknadsfirmor kan få tag i färdiga bromsrör.
Visserligen till överpriser men bättre det än inga nya rör alls.
Mekonomen
AD bildelar
Autoexperten
BDS
MECA (Men jag vet inte om de har några butiker kvar längre)
Så har jag väl varit rättvis med olika butiksfirmor i Sverige hoppas jag.
På Mekonomens hemsida och då troligen även i deras butiker kan man beställa/köpa färdiga bromsrör efter bil och/eller bilnummer. Sedan skall de ju bockas "snyggt" och fästas upp på godkänt sätt.
Visa bilaga 237170
(Än är vi ju inte framme vid EU's föreslagna idiotregler att bilar med allvarliga fel som typ bromproblem och annat skall tvångsskrotas i säkerhetens namn.)
M.v.h. JANKRO.
Ps. jag skrev in ett bilnummer hos Mekonomen på en Fiat Ducato och sökte på bromsrör, och alla bromsrör till den bilen dök upp i en lista för att köpa, utan problem... Som sagt lite höga priser mot att göra själv. Men mycket, mycket bättre än inga bromsrör alls.