• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Vår erfarenhet av ASUS support är positiv.
Köpte på OnOff. När disken började hänga sig åkte jag dit med datorn - dom ville inte ta i den med tång utan hänvisade mig till ett telefonnr hos ASUS support. Döm om min förvåning när när jag kom fram direkt utan väntetid. ASUS har 2 års garanti.
Fick besked om att jag borde installera om operativet innan jag skickade in den - om jag inte gjorde det, och det visade sig vara ett mjukvaruproblem skulle jag få betala en "hanteringsavgift" på runt en tusenlapp, så jag valdet testa ominstallation först.
Problemet kvarstod efter ominstallation, så jag ringde igen och kom åter fram direkt. Då fick jag fylla i en Web-sida med transportinfo. Dagen efter kom en budbil och hämtade datorn. 4 arbetsdagar senare kom en ny budbil och levererade datorn med utbytt disk.
:santa1::santa1::santa1:
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

En lite mindre dator än den vi har och med bra batteritid var det vi sökte när jag startade den här tråden och jag tror jag hittat den.
Det blir denna om inget kommer i vägen: inWarehouse.se - ASUS UL30A 13,3" WXGA
I datauppgifterna står ATA-gränssnitt men tror att skall stå SATA, det är ju en modern dator!
ASUS har även SSD-minnen i några modeller, man kanske ska ligga lite lågt med köp.:swoon:

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Hasse det står Seriell ATA = SATA - bra spec på den og rett størrelse.
En fremtidig liten forbedring ville være å bytte ut HDD med SSD - lavere strømbruk og raskere.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Lussuecos Jag tror inte ni kommer att bli besvikna, privat kommer jag nog inte att använda min bärbara mycket efter börjat använda Ipaden.
 
F

F.d. 5759

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag behöver tips för inköp av en Bärbar Dator där jag även kan ta in Tv-kanaler.
Har någon något förslag? Skall fungera bra även utanför Sverige, ex. vis Spanien.
Dator märke?
Mobilbredbandsoperatör?
Tillbehör=kablar, kort m.m.?
Mvh
Margareta
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Hej igen!
Nu är datorn beställd, det blev en ASUS UL30A-QX165V för 6.064:- (inkl. frakt och avg.) från Komplett.se, 1000:- över budget:oops:, men ok. vi får en dator med mycket lång batteritid vilket var den främsta anledningen till köpet. Endast två företag (Komplett och Inwarehouse) kunde leverera denna modell!
När jag så har datorn i min hand börjar den stora utrensningen av alla onödiga program mm.
Jag kommer säkert att återkomma med frågor i denna tråd.

Hasse A
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Hej Margareta!
Du kan i princip välja vilken PC som helst t.ex. en ASUS som jag valt åt oss. 13,3 tum är lagom stor skärm för ändamålet. Kolla att ljudet i PC:n är tillräckligt stark/bra om du skall se TV i den.
För att se TV behöver du en mottagare som anslutes till ett USB-uttag, den enda väl fungerande jag känner till är AnySee som säljs av TV-butiker. Anysee
Huruvida den funkar nere på kontinenten vet jag inte. Om du ska kunna se svensk TV i Spanien handlar det nog om en satellitmottagare med parabolantenn. Om du nöjer dej med de s.k. fria kanalerna beställer du bara ett kort som ger dej tillgång till enbart dessa (dvs. ej ett abonnemang som har månadsavgift), kostar ca 795 :- i deposition. Pengarna får du tillbaka då du återsänder kortet till vald operatör. Denna möjlighet gäller endast om du betalat svensk mottagaravgift.

Lycka Till:wink:

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Har en Anysee E30 Plus (DVB-T) för digitala markbundna nätet (kostn ca 900 Sek). E30 har inbyggd kortläsare för Boxers betal-tv-kanaler och funkar likadant i ex Tyskland som här i Sverige. Boxers kort fung enbart i Sverige men liknande kort för gästlandet finns i Tyskland, mfl länder.

För vår del tycker vi dock bättre om vår 17" TV (3,9 kg) den drar knappt 30 watt, en 15" dator drar ca 50-60 watt om man tar bort det inbyggda datorbatteriet.
Det enda som kan vinnas är ca 4 kg i vikt men förlusten av 12-voltsenergi är stor (ca dubbelt) och det är "omständligt" med datorn som TV, mm!
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag helt och hållet med dej Relax, dessutom är betraktningsvinkeln betydligt större på en TV.
Margareta ovan hade en idé om hur hon tänkte sig livet med TV i sin nya lilla husbil och det är den frågan jag svarade på.

F.ö. är det allt för många som inte känner till detta med depositionskort för satellitmottagning. Man vill ju helst sälja abonnemang.

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5759

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Nu har jag "shoppat".
ASUS EeePC/1001PX , 10,1 tum, på Siba för 1990 kr. SIBA-kortet gav rabatt, så slutkostnaden blev 1791 kr.
Claes Ohlson "egen" TV, 7 tum, priset hade gått upp till 1195 kr. Totalt för Laptop och TV= 2986 kr.
Hade jag köpt... det jag tänkt, en Laptop med Tv möjlighet så hade kostnanden sprungit upp emot 7-8000 kr. Och då hade jag varit jätterädd att bli bestulen på den. Nu känner jag "lite lugn".
Hoppas jag nu kan använda dessa två "apparater" som jag tänkt.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Hej Margareta!
Lycka till med dina nya prylar:D.

Att titta på TV i Spanien har jag ingen erfarenhet av därför hoppas jag att någon som vet förutsättningarna går in i denna tråd och tipsar.

Går det att t.ex. se SVTplay via internet med någon behållning i Spanien?

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Mange bruker Vodafone sitt tilbud til 49 € pr. mnd for å kunne se STV-play via internet uten å risikere skyhøye regninger. Funker og med Carrefour (om du forstår å lese litt spansk) med fast pris pr. dag. på kontantkort.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Vår erfarenhet av ASUS support är positiv.
Köpte på OnOff. När disken började hänga sig åkte jag dit med datorn - dom ville inte ta i den med tång utan hänvisade mig till ett telefonnr hos ASUS support. Döm om min förvåning när när jag kom fram direkt utan väntetid. ASUS har 2 års garanti.
Fick besked om att jag borde installera om operativet innan jag skickade in den - om jag inte gjorde det, och det visade sig vara ett mjukvaruproblem skulle jag få betala en "hanteringsavgift" på runt en tusenlapp, så jag valdet testa ominstallation först.
Problemet kvarstod efter ominstallation, så jag ringde igen och kom åter fram direkt. Då fick jag fylla i en Web-sida med transportinfo. Dagen efter kom en budbil och hämtade datorn. 4 arbetsdagar senare kom en ny budbil och levererade datorn med utbytt disk.
:santa1::santa1::santa1:

Vår Asus börjar nu ge upp andan. Disken har börjar åter hänga sig och skalet börjar dela sig. Pekplattan beter sig också underligt ibland Tror inte det är lönt att satsa på ny disk i den maskinen.

Har tidigare uttryckt mig lysriskt om Asus serviceavdelning. Det gäller fortfarande (se ovan). Kan ringa dit utan telefonkö och få råd trots att garantin gått ut (2½ år sedan inköp).

Däremot är jag besviken på att disken håller på att ge upp igen, bara 1 år och 4 mån efter utbyte (på garantin) och på att skal och pekplatta verkar vara på väg att ge upp trots varsam hantering. Våra gamla Dell och HP maskiner tuffar på efter 5-7 år utan problem.

Ger nog upp och satsar på nytt. Står i valet och kvalet mellan liten dator och surfpadda...
Finns det paddor (Ipad eller Android) med USB-port? Ska man verkligen ge sig in i Apple-träsket? (Hängiven Windowsanvändare sedan MÅNGA år tillbaka....)

Älskar för övrigt mitt Officepaket och synkar min gamla Nokia telefon med Outlook-kalendern. Finns det appar eller program som emulerar Excel och Outlocks kalenderfunktioner (inklusive telefonsynk) på nåt vettigt sätt????
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Om du skaffar en platta (läs iPad) slipper du i alla fall en ömtålig hårddisk. Dessutom får du en överlägsen navigator.

iPad har USB- port som tillbehör för att tex föra över bilder från digitalkamera.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Surfplattahybris!!!
Surfplattor ser jag som ett komplement, som tillfredställer grundläggande behov.
Ersätter inte en dator än så länge. Begränsningar är ord- och bildbehandlingsprogrammens slöhet. Och att kroppshållningen försämras av bruket av surfplatta!!!
De enda områdena där surfplattan slår datorn är när det handlar om att läsa e-böcker och roa barn.:D:p:

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Surfplattahybris!!!
Surfplattor ser jag som ett komplement, som tillfredställer grundläggande behov.
Ersätter inte en dator än så länge. Begränsningar är ord- och bildbehandlingsprogrammens slöhet. Och att kroppshållningen försämras av bruket av surfplatta!!!
De enda områdena där surfplattan slår datorn är när det handlar om att läsa e-böcker och roa barn.:D:p:

Bosse

Jag skulle vilja vända på det, de enda områden som datorn mycket tack vare tangentbordet är bättre är när man skall skriva mycket, en roman tex. Vad beträffar kroppshållningen bestämmer man den själv men en laptop i sängen kan vara problematiskt. En iPad är betydligt snabbare än en vanlig laptop.

Det florerar fortfarande många fördomar och även okunnighet beträffande plattornas användning. De flesta som provat ändrar dock uppfattning. Som jag själv!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag har aldrig haft nån invändning mot plattan. Den var bara en naturlig förlängning av mitt datoranvändande. Passar mig perfekt eftersom den kan vara med överallt utan laddare, donglar, GPS puckar och annat. Allt finns inbyggt.
Dessutom energisnål :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Drygt 160.000 nya användare om dagen (iPad) talar sitt tydliga språk!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

en laptop i sängen kan vara problematiskt. En iPad är betydligt snabbare än en vanlig laptop.

quote]

Nu blir jag fundersam " en laptop i sängen och en snabbare Ipad" hmmmm

Förklara närmare......:cool:

Bosse
 
Toppen