• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

H

hianders

Guest
Hej!
Vi tänker köpa en dator som enbart används till husbilen och lite ”allmänt surfande”. Nu har vi data spridda på div. minnepinnar och två datorer samt att den lilla datorn (ACER Espire) har för kort batteritid.
Den nya skall ha 13”-skärm i 9:16 format. Skärmen skall vara matt och ljusstark. Batteritid på 6 -8 timmar vid normal användning är också ett krav. Prisläge ca 5 - 6.000 :-.
Både ASUS och ACER har datorer i 13”-storleken men jag är nyfiken på LENOVO ThinkPad Edge 13.3”HD som i stort motsvarar våra önskemål. inWarehouse.se säljer den. Har ni där ”ute” några tips på andra för ändamålet lämpliga maskiner? Det finns för mycket att välja på dessutom kommer det ju nya funktioner i både hård och mjukvara.
Hasse A
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Siste ThinkPad hos meg holdt i 10 år - med orginalt batteri og fortsatt over 50% kapasitet på batteriet når lyset i skjermen døde - om mulig velg en med LED belysning i skjermen! Min erfaring med moderne blanke skjermer er ikke negativ - bedre kontrast og enkel å styre refleksen, ingen spredning som på en matt skjerm.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Det står VibrantView, glättat i uppgifterna om skärmen, det är väl något nytt och bättre än den spegel som vår ACER är utrustad med.
 
Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

vi kör med våran hemmalaptop använder en omvandlare så vi får 18v som krävs för den en vanlig lg har vi
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Vi har en Asus UL30A - 13" 16:9 format.
Har funkat jättebra för oss med ett undantag - disken började krångla (tickade och hängde sig ett par gånger) efter ett knappt år. Garantin är 2 år så det var lugnt - har precis fått tillbaka den med ny disk. Fast det blir en hel del återinstallationsarbete.
Servicen var utmärkt. Kom fram till supporten på telefon utan väntetid. Dom begärde att jag skulle ominstallera operativet och se om det hjälpte. När jag gjort det och felet återkom hämtade dom datorn med budbil. Levererade den med bud 4 arbetsdagar senare (i fredags). Föredömligt skött!
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag kan verkligen rekommendera att byta hårddisk till en SSD-disk om datorn inte redan har en.
Förutom en enorm prestandaförbättring slipper man oroa sig för att hårddisken skall haverera pga alla vibrationer när man åker eller när man slänger omkring med datorn vid fikabordet.
Att den blir tystare, svalare och drar lite mindre ström får man på köpet.

Finns att få för en bra bit under tusenlappen.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Kombinationer med vanlig hårddisk och SSD känner jag till men finns det datorer med enbart SSD?
Tips Tack!

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

De laptoppene som selges med SSD alene koster normalt noe for mye, billigste løsningen er å finne den standard laptoppen en ønsker å bruke og så kjøpe en SSD av en størrelse som holder for det en skal bruke datorn til. Kopierer så over allt fra den orginale disken til SSD (finnes flere bootbare cder for dette bruket) og maskinen blir mye raskere, mindre varm og noe stillere (flekten går mindre også).

Prisene på SSD som kan erstatte den orginale ligger på fra ca 850 for en 40 GB til ca 4500 for en 240/250 GB. Eller 14000 for en 500 GB til en Mac Pro :D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Vi kör med två ACER 13,3", en TravelMate 8371G-944G32, fungerar alltid bra, batteriet håller, aldrig ngn problem. Skärmen är matt, vilket jag inte tycker om så mycket. C:a 1,3 år gammal.

Den andra ACER'n Aspire Timeline 3820TG, 64bit's maskin, nyare, c:a 7 månader, med jättebra skärm, 13,3" HD LED. Jag är mycket nöjd med skärmen på den prisklassen.

Vi hade alltid tidigare IBM/Lenovo men jag tycker personligen deras pris/prestanda förhållande motsvarar inte ACER's i dag.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Kombinationer med vanlig hårddisk och SSD känner jag till men finns det datorer med enbart SSD?
Tips Tack!

Hasse
Hej!
Har fastnat för ASUS eee PC 901, som har det. Finns inte längre att köpa nya, men samlat på mig några från Tradera. Liten,snabb och smidig i husbilen men med begränsat minnesutrymme i original. Uppgradetat till interna SSD på 64 GB och det räcker väl till för operativsystemet och en massa övrigt bl a AutoRoute,fotoprogram och office.
Roadglider
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Kombinationer med vanlig hårddisk och SSD känner jag till men finns det datorer med enbart SSD?
Tips Tack!

Hasse

Absolut
En SSD disk har samma format och anslutningar som en vanlig hårddisk och passar direkt så länge datorn inte är äldre och då kanske inte har SATA interface till disken.
Bara att byta disk precis som om du skulle byta från en vanlig hårddisk till en annan.
Datorn märker ingen skillnad och startar upp precis som innan. Givet förstås att du installera om operativet efter att du bytt disk.

Här hemma i huset rullar nu alla datorer på enbart SSD diskar. Min husbilslaptop och min jobblaptop rullar också på SSD.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Vi kör med två ACER 13,3", en TravelMate 8371G-944G32, fungerar alltid bra, batteriet håller, aldrig ngn problem. Skärmen är matt, vilket jag inte tycker om så mycket. C:a 1,3 år gammal.

Den andra ACER'n Aspire Timeline 3820TG, 64bit's maskin, nyare, c:a 7 månader, med jättebra skärm, 13,3" HD LED. Jag är mycket nöjd med skärmen på den prisklassen.

Vi hade alltid tidigare IBM/Lenovo men jag tycker personligen deras pris/prestanda förhållande motsvarar inte ACER's i dag.


Ja, en del Lenovomodeller kostar en del och det är nog tveksamt om det är värt det för oss vanliga ""snälla" användare.

I lite tuffare miljöer har jag dock bara gott att säga om Lenovo. Hög kvalitet och väldigt stryktåliga. Värda varenda krona.
Genom mitt jobb har jag en bra överblick över drygt 2.000 Lenovo Thinkpads och det som vanligast felar på dem är dåliga batterier efter 2-3 år, trasiga hårddiskar och ibland spruckna skärmar. Nästan alla fel beror på hård misshandel, slarv och total brist på kärlek.

Fast som sagt, för privat bruk och med en snäll husse/matte kan man nog lägga pengarna på mer prestanda istället.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag tror att vi hittat rätt i datordjungeln det blir en ACER Aspire TimelineX 1830TZ, 12 tum (11,6") skärm med samma upplösning som i 3820TG-modellen. Det är en komplett dator och ingen Netbook. Pris 5.500:-.

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Meget bra valg, har det en trenger i en kompakt form - lett, rask og med bra oppløsning på skjermen. Hadde fort blitt mitt valg om jeg skulle kjøpt ny i dag.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag hade nog satsat på en IPAD om jag skulle köpa nått till husbilen.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Hur är med service och support hos ACER egentligen? Jag har besökt ett antal databutiker/varuhus de senaste dagarna för att kolla på den tilltänkta datorn men de svarade att "vi har slutat med ACER pga. usel support"! Jag har också den erfarenheten, vår förra ACER skickades till Tyskland sju gånger utan att felet fixades. ASUS-datorerna hittade jag däremot i nästa alla butiker!
Hur är det idag, har man en support värd namnet?

Hasse
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag har nu haft Ipaden sedan julafton, jag har inte rört min bärbara efter att jag fått den, enda gångerna jag kommer att röra den bärbara är när jag måste köra CAD-CAM. Än så länge har jag inte sett några nackdelar med Ipaden och jag är absolut ingen Apple fan.
Fördelarna som jag ser det: är lätt och smidig, snabb att starta, snabbt att ladda ner nya appar om man tycker man behöver något speciellt. Och riktigt bra batteritid. Sedan kan man använda den som navigator om man vill.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Jag har nu haft Ipaden sedan julafton, jag har inte rört min bärbara efter att jag fått den, enda gångerna jag kommer att röra den bärbara är när jag måste köra CAD-CAM. Än så länge har jag inte sett några nackdelar med Ipaden och jag är absolut ingen Apple fan.
Fördelarna som jag ser det: är lätt och smidig, snabb att starta, snabbt att ladda ner nya appar om man tycker man behöver något speciellt. Och riktigt bra batteritid. Sedan kan man använda den som navigator om man vill.

Den ultimata husbilsdatorn!! Vill också ha en....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp, vi skall köpa ny "HUSBILSDATOR".

Det jeg har valgt de to siste gangene er en Lenovo og en HP maskin. Mest spennende i dag fra disse er den store IdeaPad fra Lenovo - samme skjerm som den Acer maskinen du så på, men noe høyere pris. Komplett.se - Lenovo IdeaPad U160 11.6" HD Dark Brown - eneste de kunne gjort bedre er SSD eller 7200 HDD i stedet for den 5400 som er standard.

Sletter en alle morsomme utvidelser elelr installerer standard OS så blir det raskt og stabilt.
 
Toppen