• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Några nyare ( -07 och senare) Niesmann Flair 8000 finns på Mobile.de till ännu bättre pris.
Detta är gedigna bilar som imponerar på mig. Det enda som avhållit mig från köp är att jag vill kunna vända på smala fjällvägar under vintern och det går inte med en bil på drygt 8 m.

aake

F

F.d. 11843

Guest

Tack!
Flair har definitivt utrymme, men ser inte så värst förtroendeingivande ut om man nu ger sig utanför normal, asfalterad väg. Prio verkar ligga på komfort framför tillförlitlighet och säkerhet.
Det kanske helt enkelt är så att 99% av husbilar säljs med fokus på komfort / premium och "stil".

Kanske snarare läge att först testa konceptet ordentligt en sommar med vilken husbil som helst (förmodligen en större plåtis) och sedan låta bygga eller beställa en bil som passar vad vi vill ha.

Verkar dock konstigt att mellansteget mellan ActionMobil / Unicat och "normal" husbil inte över huvud taget verkar existera. Eller är det jag som är konstig? :D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Har du tagit till dig våra tidigare råd och kikat på utbudet från Bocklet och Woelcke? Lite långa leveranstider för dessa specialbyggen, men det kan det kanske vara värt för att få det som man vill?
Att börja med att hyra något kan säkert vara en god början.

aake

F

F.d. 11843

Guest

Har du tagit till dig våra tidigare råd och kikat på utbudet från Bocklet och Woelcke? Lite långa leveranstider för dessa specialbyggen, men det kan det kanske vara värt för att få det som man vill?
Att börja med att hyra något kan säkert vara en god början.

aake

Nej, jag ber om ursäkt; just dessa hade jag missat. De verkar ju erbjuda lösningar som täcker hela skalan från "normalt" till riktig expeditions-rigg. Gissar att de positionerar sig något under Unicat och ActionMobil..?

Får göra lite research nu. Tack!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Min erfaring med disse er at du får selv bestemme ambisjonsnivå og dermed pris. Leveringstid på opp til et år er normalt, de har begrenset kapasitet og bestiller chassi etter behov. Bilene behøver ikke å bli dyrere enn tilsvarende standardprodukter ;)

F

F.d. 11843

Guest

Min erfaring med disse er at du får selv bestemme ambisjonsnivå og dermed pris. Leveringstid på opp til et år er normalt, de har begrenset kapasitet og bestiller chassi etter behov. Bilene behøver ikke å bli dyrere enn tilsvarende standardprodukter ;)

Verkar perfekt. Blir hyrbil eller temporär plåtis först för att sedan låta bygga något dylikt!
En snabbsökning gav att det i princip inte finns några sådana bilar på marknaden i Sverige. Innebär det att den blir väldigt svårsåld om man tröttnar, eller finns det andra som resonerar som jag? Någon som har en aning?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om du inte låter bygga med extremt avvikande utrustning (en Bocklet jag sett hade toa och dusch men inget tvättställ) så tror jag dessa kvalitetsbyggen blir lätta att sälja, i vilket fall om du annonserar på mobile.de. Detta utifrån mina fleråriga försök att finna en bättre begagnad, objekten försvann snabbare än jag hann reagera.
Men du har väl inte glömt att kika på Phoenix midi AWD? Ett par nya sådana finns på mobile.de.
Men visst, om du låter Woelcke eller Bocklet bygga nytt går det att få in fler sängplatser (våningssängar exempelvis) utan att behöva gå upp i längd.

aake

F

F.d. 11843

Guest

Jo, Phoenix tittade jag på tidigare men såg då bara ett par äldre. Nu ligger en ny uppe (2014, 50 mil) för ≈1.5 msek och då är vi genast i häraden custom-bygge från Woelcke vilket jag definitivt skulle föredra.

Om vi inte snubblar över något begagnat som är helt rätt så tror jag att vi kommer kika på en beggad mer konventionell bil (som sagt förmodligen en plåtis, bakhjulsdriven om vi hittar annars en Boxstar e.d.) och ge avkall på en hel del i det korta loppet för att sedan få exakt det vi söker som nästa steg. 1-2 år fixar vi garanterat utan att vi måste ut i mer intressant terräng.

Det vi sedan bygger blir nog i så fall inte värst konstigt. Praktisk bil 2+2, stora tankar, lagom lång (ska helst fixa alpvägar utan backande), säkrade dörrar, fönster och lastluckor, bra frigång, 4x4. Finns några exempel på Woelcke som ligger ganska nära, typ Unicat fast byggd på lite mer blygsamt chassi.
Hoppas att något dylikt inte skulle bli så svårt att avyttra om vi skulle tröttna helt.

Tack för alla uppslag! Är fortfarande intresserad av fler idéer och tankar kring planen som sådan.

Apropå "mellanbil" så pratade jag med en handlare idag om andrahandsvärden och fick intrycket att om man köper en 1-3 år gammal bil som är hyfsat populär så behöver den inte bli svårsåld eller drabbas av så värst stort värdetapp. Kanske egentligen fråga för annan tråd, men stämmer det eller ville han bara sälja bilar? :)

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Hej
Om pengarna inte är så bekymmersamt så bygger Volkner lite vad som helst Volkner Mobil - 4-wheel and racing Liknar en "vanlig" husbil.
Ska bygga nåt kul själv då garaget blir klart
Lycka till
Anders

Senast ändrad:
Toppen