Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?
Jo, Phoenix tittade jag på tidigare men såg då bara ett par äldre. Nu ligger en ny uppe (2014, 50 mil) för ≈1.5 msek och då är vi genast i häraden custom-bygge från Woelcke vilket jag definitivt skulle föredra.
Om vi inte snubblar över något begagnat som är helt rätt så tror jag att vi kommer kika på en beggad mer konventionell bil (som sagt förmodligen en plåtis, bakhjulsdriven om vi hittar annars en Boxstar e.d.) och ge avkall på en hel del i det korta loppet för att sedan få exakt det vi söker som nästa steg. 1-2 år fixar vi garanterat utan att vi måste ut i mer intressant terräng.
Det vi sedan bygger blir nog i så fall inte värst konstigt. Praktisk bil 2+2, stora tankar, lagom lång (ska helst fixa alpvägar utan backande), säkrade dörrar, fönster och lastluckor, bra frigång, 4x4. Finns några exempel på Woelcke som ligger ganska nära, typ Unicat fast byggd på lite mer blygsamt chassi.
Hoppas att något dylikt inte skulle bli så svårt att avyttra om vi skulle tröttna helt.
Tack för alla uppslag! Är fortfarande intresserad av fler idéer och tankar kring planen som sådan.
Apropå "mellanbil" så pratade jag med en handlare idag om andrahandsvärden och fick intrycket att om man köper en 1-3 år gammal bil som är hyfsat populär så behöver den inte bli svårsåld eller drabbas av så värst stort värdetapp. Kanske egentligen fråga för annan tråd, men stämmer det eller ville han bara sälja bilar?