• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

F

F.d. 11843

Guest
Hej,

Vi har i familjen kommit fram till att husbil skulle passa oss perfekt nu då barnen fortfarande är relativt små (3+7). Vi har testat husbil tidigare under några dagar, så vi vet ungefär vad vi ger oss in på.

Men, problemet är att jag helst inte vill ha en klassisk husbil. Den bör helst klara lite mer.
Jag hittade ganska snabbt varianter typ ActionMobil och Unicat (Terracross Family exempelvis), men de verkar realistiskt sett vara överdimensionerade för allt utanför Sahara/Afghanistan. Jag bekymrar mig främst för onödigt hög förbrukning (tänker på miljöaspekten snarare än ekonomin) och problem med framkomlighet. Får man ens stå på en Camping med åbäken på runt 14 ton?

Givet ovanstående känns det som att jag hellre vill ha ett mellanting. Inte fullt så extremt som en expeditions-bil, men mer kapabel och robust än "normala husbilar". Kort kravspec:

- Större tankar för mer frihet. Vill helst inte stå på camping e.d. annat än då och då för barnens skull.

- Bra batterikapacitet och värme. Detta då den kommer att gå året runt, till fjäll och alper.

- Hyfsat terrängående. Vill helst inte bli stående vintertid om det faller en del snö och vill även kunna ta mig fram på sämre vägar.

- Säkerhet. Vill ha bra skydd mot inbrott för att kunna ha med mig en del utrustning utan att bekymra mig för att bilen är lättforcerad.

- Inredning. Hellre mer funktionell och stram än massa fuskträ, krom och LED-lister.

Problemet är naturligtvis att jag inte hittar en enda bil som passar in på detta. Därför vore jag ytterst tacksam om någon har tips? Man kan ju tycka att det måste finnas fler som resonerar som vi gör. Eller? :)

Stort tack på förhand!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Låter som en jänkare. Där har du allt!


/M
 
F

F.d. 11843

Guest
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Jänkare? Typ gigantisk buss då? :) Känns inte som det fungerar vidare bra i vinterväglag. Eller?

Men EarthRoamer XV-LT-nånting (som är amerikansk) skulle definitivt vara ett alternativ. Problemet är att de verkar omöjliga att få tag på. :-/
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

En mulighet er Home- Earth Cruiser Vehicle | Luxury overland vehicles | Comfortable Luxury Travel som opprinnelig startet i Australia, men har nå hovedkvarter i Oregon som tar seg av produksjonen av biler for kjøring på høyre side av veien. Prisklasse fra runt 1,5 mill med Iveco Daily 4x4 chassi. Første eksemplar besøkte Sverige etter en vintertur gjennom Sibir.

Ellers så kommer det en bil fra Hymer nå i høst som det er en egen tråd om her på HBK http://www.husbilsklubben.se/forums/t80940/ denne koster omlag det halve og er like vinterduglig som en Kabe.

Bimobil, Phoenix og et par andre tyske bygger nesten normale husbiler på 4x4 chassi.

De mest aktuelle chassi for rimelige 4x4 er nye MB Sprinter 4x4 uten tilsatslåda, eller litt eldre med tilsatslåda. Neste trinn blir Iveco Daily 4x4 og Bremach T-rex med 4-trinn tilsatslåda. Holder ikke dette så blir det tunge beist.
 
F

F.d. 11843

Guest
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Hej,

Tack för tips!
Dock ser det ut som om samtliga de bilarna är för små för vår familj? Tänker på sovplatser där Hymern och Earthcruisern inte ser ut att erbjuda annat än max 2+1? Tittade också på La Strada (som erbjuder 4x4), men även den verkar byggas främst för max 2+1.

Känns verkligen som om det inte finns ett vettigt mellanläge; antingen gigantiskt terrängmonster (vilket iofs. tilltalar på sitt sätt) eller konventionell husbil. Sneglar väl också lite på andra Plåtisar (typ Knaus BoxStar etc.) men där tappar man 4x4 och större tankar. (Tankstorlek kanske även gäller Hymer, La Strada med flera?).

Jag söker väl egentligen husbilens motsvarighet till en BMW X5 eller Audi Q7. Mao. lite mer praktisk och lite mer terrängående men ingen Land Rover Defender. :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.986
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Tror du ska sätta dig ner å ta 3 djupa andetag och verkligen börja fundera på om du är rätt ute för dig och din familj. Kan ju lätt bli så att det bli one man show.

Har du pengar som bara ligger å skräpa och dina barns hela framtid redan är tryggad, KÖÖÖÖR, annars kanske du ska fundera lite till.

Har nämligen en bror som huserar i dina banor, jag vet att det han vill och familjen vill oftast inte är samma sak.

Själv tror jag dina barn skulle välja en husvagn på en camping;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Hej,

Tack för tips!
Dock ser det ut som om samtliga de bilarna är för små för vår familj? Tänker på sovplatser där Hymern och Earthcruisern inte ser ut att erbjuda annat än max 2+1? Tittade också på La Strada (som erbjuder 4x4), men även den verkar byggas främst för max 2+1.

Känns verkligen som om det inte finns ett vettigt mellanläge; antingen gigantiskt terrängmonster (vilket iofs. tilltalar på sitt sätt) eller konventionell husbil. Sneglar väl också lite på andra Plåtisar (typ Knaus BoxStar etc.) men där tappar man 4x4 och större tankar. (Tankstorlek kanske även gäller Hymer, La Strada med flera?).

Jag söker väl egentligen husbilens motsvarighet till en BMW X5 eller Audi Q7. Mao. lite mer praktisk och lite mer terrängående men ingen Land Rover Defender. :)

Knaus plåtisar finns med 4x4. För ett halvår sedan hade Husbilslandet en inne. Det är någon som får dit 4x4 på Fiat Ducato, Knut vet nog vem det är... Men det finns och family varianten har ju vad de kallar 2+2. Själv skulle jag då hellre ha en Karman 650 med 4x4 (som också har 2+2), har dock inte sett någon sådan;)
 
F

F.d. 11843

Guest
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Tror du ska sätta dig ner å ta 3 djupa andetag och verkligen börja fundera på om du är rätt ute för dig och din familj. Kan ju lätt bli så att det bli one man show.

Har du pengar som bara ligger å skräpa och dina barns hela framtid redan är tryggad, KÖÖÖÖR, annars kanske du ska fundera lite till.

Har nämligen en bror som huserar i dina banor, jag vet att det han vill och familjen vill oftast inte är samma sak.

Själv tror jag dina barn skulle välja en husvagn på en camping;)

Tack för inspelet - uppskattas!
Angående ekonomi så tror jag ingen köper dylika prylar utan dedikerade pengar (som inte behövs till annat), men vad vet jag. :)
Däremot undrar jag om inte barn också uppskattar att se just annat än campingar, vilket de naturligtvis får se också. Jag vet att min son bland annat vill till Island och kolla varma källor och riktig lava. Sedan vet jag inte hur stor och gedigen äventyrslusten är i verkligheten, men jag tror få ångrar strapatser och äventyr - det är det man minns.
 
F

F.d. 11843

Guest
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Knaus plåtisar finns med 4x4. För ett halvår sedan hade Husbilslandet en inne. Det är någon som får dit 4x4 på Fiat Ducato, Knut vet nog vem det är... Men det finns och family varianten har ju vad de kallar 2+2. Själv skulle jag då hellre ha en Karman 650 med 4x4 (som också har 2+2), har dock inte sett någon sådan;)
Jaha? Missade det på Knaus hemsida i så fall, tack!
Annars så är det tankvolym, säkerhet och fuktkänslighet som gör att jag tvekar kring plåtis. Inbillar mig att en plåtis kanske är svårare att komma in i än en vanlig husbil, men gissar att försäkringsbolaget ändå kommer ogilla att man förvarar dyrare prylar i bilen (kameror av modell värre, dator etc.).
Eller är det då man bultar fast ett kassaskåp som jag läst om i någon annan tråd?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Det finnes et par firma som bygger om Eurochassi til AWD, men jeg har ikke sett husbiler på det de siste årene. Det bygges Fiat Ducato 4x4 hos Dangel i Frankrike - ser ut til at noen benytter dette for biler som selges til Island. Der finnes det uthyrninger med 4, 5 og 6 senger! Regner med det er franskbygde husbiler.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Tankvolym går väl att få upp till 120 liter, men med det och 4x4 börjar det väl bli vikt problem istället... Vet inte om det är specialbeställda 4x4 men det går att beställa...
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

4x4 begränsar ju utbudet väldigt. Om du har bakhjulsdrift med diffspärr och dubbdäck och/eller snökedjor att sätta på om det skulle bli väldigt illa, tror jag att du har ganska bra framkomlighet och oerhört mycket att välja på beträffande lite större bilar där familjen ryms. Iveco och Mercedeschassien skulle jag utvå ifrån.
 
F

F.d. 11843

Guest
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

4x4 begränsar ju utbudet väldigt. Om du har bakhjulsdrift med diffspärr och dubbdäck och/eller snökedjor att sätta på om det skulle bli väldigt illa, tror jag att du har ganska bra framkomlighet och oerhört mycket att välja på beträffande lite större bilar där familjen ryms. Iveco och Mercedeschassien skulle jag utvå ifrån.

Tack! Men finns det verkligen så mycket på sådana chassi? Tycker det verkar som om 95% är Fiat e.d. Får göra mer research. Sedan är det markfrigången där i princip alla mer konventionella husbilar är låga och har små hjul. Det optimala vore om det fanns en tillverkare som byggde i stil med plåtis fast baserade bygget på lastbil modell lite större....?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Just idag har någon lagt ut en systerbil till min robusta, fyrhjulsdrivna och extremt välisolerade husbil på Blocket. Sök på blocket.de efter husbilar och välj sedan "allrad" och utlagda sista dygnet så finner du en LEV från 2008.
Lite väl högt pris med tanke på att det är en privat säljare. Egentligen passar nog bilen bäst för två personer eftersom man då inte behöver bädda i sittgruppen.
Men vore jag i dina kläder skulle jag kika noga på byggen från Bocklet om du tycker att en Phoenix midi alkov (på 4WD Iveco eller MB) blir för liten.

aake
 
F

F.d. 11843

Guest
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Just idag har någon lagt ut en systerbil till min robusta, fyrhjulsdrivna och extremt välisolerade husbil på Blocket. Sök på blocket.de efter husbilar och välj sedan "allrad" och utlagda sista dygnet så finner du en LEV från 2008.
Lite väl högt pris med tanke på att det är en privat säljare. Egentligen passar nog bilen bäst för två personer eftersom man då inte behöver bädda i sittgruppen.
Men vore jag i dina kläder skulle jag kika noga på byggen från Bocklet om du tycker att en Phoenix midi alkov (på 4WD Iveco eller MB) blir för liten.

aake
Tack! Kanske skulle nämnt det, men ett ganska starkt önskemål är just att man inte behöver bädda om.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Sök på flair och luftfjädring på blocket. Då får du träff på flera intressanta niesmann bischoff. De är bakhjulsdrivna, har diffspärr och hela familjen ryms. Mkt bra vinteregenskaper och rätt stora tankar. Sedan kan du höja den med luftfjädringen om det behövs. Hur mkt vet inte jag men det har säkert andra erfarenhet av. Kolla in exempelvis niesmann flair 8000. 699000 kr och har gått bara 3700 mil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp? Söker mer robust husbil - tips?

Flair med full luftfjæring fra 2007 og framover har 13 cm forskjell på laveste og høyeste nivå på fjæringen. +7 og -6 i forhold til normal kjørehøyde som i seg selv er ganske bra. På maks høyde kan jeg lett krype under hele bilen. Chassi er modifisert Iveco Daily 60C18 - førermiljø løftet opp og frem for å gi plass til luftfjæringen foran. Elektrisk betjent diffsperre er standard, ESP kan kobles ut.
 
Toppen