• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
O.T
Jag fick inspiration av denna tråd idag, så jag tog husbilen ner till garaget och började koppla om i mitt bobatteriutrymme.
Jag hade ingen laddning av startbatteriet vid fricamping, mitt ena bms-styrda relä bröt spänningen från solpanelerna före DC/DC-laddaren.
Nu har jag byggt om så detta relä bryter efter laddaren, borde då i teorin få laddning till startbatteriet från solpanelerna via DC/DC, får checka imorgon.

Lycka till nu med ditt projekt, :) ge inte upp, plötsligt fungerar det, jag har varit där du är nu, men fick stor hjälp av Knut o Muskatten, annars hade det tagit mycket längre tid för mej.
Vad bra att tråden kan göra nytta för fler om än kanske på andra sätt än för mig. Hoppas att du har fått det att fungera.
Du verkar ju kunna detta sedan innan, för min del är det som att åka på en timmerstock som snurrar runt i vattnet, ibland är ovansidan ner och tvärt om plus att jag inte vet vart det bär hän.
Man är ju lite vetgirig av naturen så i bland verkar jag nog lite tjatig eller snurrig som ställer fråga efter fråga membdet är för att jag vill verkligen veta, inte tro eller förmoda.
Nej ger upp gör jag inte mer rädd att det skall börja brinna eller att grejorna går sönder, det är inga billiga leksaker direkt.
Har för mig att du har litiumbatterier eller. När mina AGM tar slut så kanske jag investerar i sådana, 200A hade suttit fint. Vad jag förstår så lirar mina Victron boxar i hop med sådana så det borde bara bli kostnaden för batterierna och kanske att priset sjunkit då.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Då kommer TR att koppla förbi Orion-burken så då har du en DC/DC-laddare som inte gör någonting. Du har då kopplat ihop input+ och output+ på Orion när TR är aktivt. Rita upp det hela och rita TR som en sluten strömbrytare så ser du det.
När TR är aktiverat, dvs. när motorn går, så är bilbatteriet/generatorn kopplat direkt till bobatteriet för att ladda det. Det är därför TR finns. Finessen med Orion är att den är bättre på att ladda bobatteriet än vad en direktkopplad generator är. Möjligen är TR också aktivt, eller förbikopplat på något annat, sätt när 230V är inkopplat så att 230V batteriladdaren kan ladda bilbatteriet. AO har bara till funktion att mäta strömmen in och ut ur bobatteriet så den kan visas på manöverpanelen (ovanför dörren?).

MVH
Hans
Ok, håller mig nog till det jag redan gjort då, dvs alternativ 1.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har nu kopplat in den enligt schema1. När motorn startar så visar victron appen att det är 11.7 V i bilbatteriet fast att det är 13.2.
Appen för solpanelerna visar 13.4. Vid bobatteriet visar den 13.9 men det är 13.4.
Orion laddar med 13.9 V. Kablarna blir lite ljumma 32-35 där de är sammankopplade, vid Orion, Säkringshållare, bilbatteri och bobatteri, mitt på är de svalare, Orion blir ganska varm, 45 grader, det är ganska varmt gott att värma händerna på. Är det något att oroa sig för?
Kör nu på programmet för agm spiralcell, finns inget vanligt agm. Ändrade absorbation från 14.7 tilln14.4 och float från 13.8 till 13.7.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Temp på Orion nu uppe på kylflänsarna 50 grader.
Orion kommer kanske att börja koppla ner ifall den blir för varm. Ibland har man den skyddsfunktionen. Vad står det i manualen? Kolla också att du har ställt in tröskelvärdena rätt för hur Orion skall detektera att motorn går. De skall ställas för att du har en "gammal" (=osmart) generator.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ställde frågan på Victron web sida och jag var verkligen inte ensam om att den blir varm, väldigt många varma Orions.
Ett 30tal säkert, så många kan det väl inte vara fel på, låter orimligt.
tittade på någon mastervolt också de hade riktigt stora kylflänsar.
Dock är fenomenet med olika volt tal konstigt och att kablarna blir varma ära stället där de är anslutna men det kanske är nomalt om man ligger på gränsen angående kabellängd och area kanske?
Inställningen för osmart generator är det där man låser volt talet?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har läst manualen men ser inte hur man skall göra för att ställa in det? Kan de ha ett annat namn för det.
Dumt också att i appen inte kunna se hur många ampere den ger.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Orion kommer kanske att börja koppla ner ifall den blir för varm. Ibland har man den skyddsfunktionen. Vad står det i manualen? Kolla också att du har ställt in tröskelvärdena rätt för hur Orion skall detektera att motorn går. De skall ställas för att du har en "gammal" (=osmart) generator.

MVH
Hans
Är det där jag ringat in jag skall bocka av?
 

Bilagor

  • 84A561E4-ADFA-4D69-9902-C7D4F07051A4.jpeg
    84A561E4-ADFA-4D69-9902-C7D4F07051A4.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 36
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ikke uvanlig at kraft transistorer utvikler en god del varme, og opp til rundt 60 grader er det ingen problem. Kjølefinner og vifter er der for å holde temperaturen nede, termostat for vifter er ofte så de slår til først ved rundt 60 grader målt like ved transistoren. Faregrensen ligger langt høyere og er noe en kan finne i databladene for slike transistorer.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ikke uvanlig at kraft transistorer utvikler en god del varme, og opp til rundt 60 grader er det ingen problem. Kjølefinner og vifter er der for å holde temperaturen nede, termostat for vifter er ofte så de slår til først ved rundt 60 grader målt like ved transistoren. Faregrensen ligger langt høyere og er noe en kan finne i databladene for slike transistorer.
Kabel ändarna då, de är ju också varmare än mitt på kablarna?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kabel ändarna då, de är ju också varmare än mitt på kablarna?
Burde nevnt dette også. En billig påklemt kabelsko skulle i teori gi god kontakt, men det forutsetter at tangen presser stort nok areal inn på trådene. Lodder en trådene før påklemming av kabelsko så skader en hvor god kontakt en kan oppnå! Er det en skruklemme så bør en ha klemhylse på trådendene som en klemmer med en tang som gir 4 kantet eller 6 kantet resultat med meget høyt trykk på kabelen før en skrur det fast . Igjen så er nytten av lodding meget tvilsom, er det loddetinn på en skrudd kabelende så trenger den å etterdras regelmessig da tinnet presses vekk og det oppstår en liten motstand og mye varme som øker farten på tilbaketrekking av tinnet. Lobber er en utmerket varmeleder så varmen fra en slik kobling kan kjennes langt ut på kabelen.

Kabelsko som er klemt med rett verktøy er bra, med feil verktøy er veldig galt. Selv Biltema har brukbare kabelskotänger for forskjellige kabelsko og kabeldimmensjon.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har använt kabelsko pressen från biltema, satt den i ett stort skruvstycke och klämt allt vad jag orkat.
Nu när jag kom hem så kollade jag laddningen, då står bilbatteriet på 12.1V och bobatterierna på 13.74. Verkar som got dragit ur bilbatteriet, bobatterierna har blivit laddade av solen. Kan det vara något i kopplingen som gjort att bil batteriet tappat spänning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har använt kabelsko pressen från biltema, satt den i ett stort skruvstycke och klämt allt vad jag orkat.
Nu när jag kom hem så kollade jag laddningen, då står bilbatteriet på 12.1V och bobatterierna på 13.74. Verkar som got dragit ur bilbatteriet, bobatterierna har blivit laddade av solen. Kan det vara något i kopplingen som gjort att bil batteriet tappat spänning?

Om det är större strömmar du skall överföra måste du pressa kabelskor med riktig utrustning och välja exakt rätt diameter på kabelskorna i förhållande till kabeln annars får du inte tillräcklig kontakt. Pressningen kallas flytpressning, materialen går ihop med varandra i metallisk förbindning.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Om det är större strömmar du skall överföra måste du pressa kabelskor med riktig utrustning och välja exakt rätt diameter på kabelskorna i förhållande till kabeln annars får du inte tillräcklig kontakt. Pressningen kallas flytpressning, materialen går ihop med varandra i metallisk förbindning.
Jag har pressat i ett 180mm Matador skruvstycke med hävarm på 60cm, hängt i det med 70 kilo, det borde väl räcka, bra tryck i Ett matador kan jag säga. Värmen kommer både från Små 16mm2 och upp till 50mm2.
värre är urladdningen från bilbatteriet, kan det vara någon inställning på Orion som är fel, stängde av den inringade funktionen nu för en timme sedan. För klena kablar?43AC3068-B144-4CAD-B8A9-B83B47E4704B.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har pressat i ett 180mm Matador skruvstycke med hävarm på 60cm, hängt i det med 70 kilo, det borde väl räcka, bra tryck i Ett matador kan jag säga. Värmen kommer både från Små 16mm2 och upp till 50mm2.
värre är urladdningen från bilbatteriet, kan det vara någon inställning på Orion som är fel, stängde av den inringade funktionen nu för en timme sedan.Visa bilaga 196920

Det fungerar förmodligen, jag föredrar de riktiga tängerna, förutsatt att alla övriga parametrar är rätt släpper dom inte spärren förrän trycket är rätt.
Man får bara se upp med kabelskorna, billiga sådana kan ha fel eller för klent material och då blir trycket ändå inte rätt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har pressat i ett 180mm Matador skruvstycke med hävarm på 60cm, hängt i det med 70 kilo, det borde väl räcka, bra tryck i Ett matador kan jag säga. Värmen kommer både från Små 16mm2 och upp till 50mm2.
värre är urladdningen från bilbatteriet, kan det vara någon inställning på Orion som är fel, stängde av den inringade funktionen nu för en timme sedan. För klena kablar?
Orion skall ställas in så att den bara går igång ifall generatorn snurrar. Titta i pdf jag bifogar. Laddas bilbatteriet ur så betyder det att Orion laddar bodelen utan att generatorn är igång.

"Restart level" skall för icke-smarta generatorer sättas till 14V eller strax över (14.2?) inte 13.3V som är ursprungsinställningen.
"Shutdown level" verkar kunna vara kvar på 13.1V
"Lock-out value" skall sättas på generatorspänningen minus spänningsfallet över kablarna fram till Orion. Troligen 14V - 0.5V (t.ex.) = 13.5V
"Restart value" skall sättas till 0.1V över "Lock-out value"

Orion är verkar vara litet trickig att ställa in eftersom den inte har ingång för D+ som skulle kunna tala om för den att generatorn snurrar.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Engine-on-detection-set-up-Orion-Tr-Smart-DC-DC-Charger-SV.pdf
    295,3 KB · Visningar: 54

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Orion skall ställas in så att den bara går igång ifall generatorn snurrar. Titta i pdf jag bifogar. Laddas bilbatteriet ur så betyder det att Orion laddar bodelen utan att generatorn är igång.

"Restart level" skall för icke-smarta generatorer sättas till 14V eller strax över (14.2?) inte 13.3V som är ursprungsinställningen.
"Shutdown level" verkar kunna vara kvar på 13.1V
"Lock-out value" skall sättas på generatorspänningen minus spänningsfallet över kablarna fram till Orion. Troligen 14V - 0.5V (t.ex.) = 13.5V
"Restart value" skall sättas till 0.1V över "Lock-out value"

Orion är verkar vara litet trickig att ställa in eftersom den inte har ingång för D+ som skulle kunna tala om för den att generatorn snurrar.

MVH
Hans
Tack, skall göra dessa inställningar när jag kommer hem. Tyckte det var svårt med benämningarna de har på de olika saker som går att justera.
 
Toppen