• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ok, Biltemas agm har jag redan i andra trådar skrivit vad jag tycker om dem, mina 3 höll i 2,5år.
Ett tips med dessa, gå aldrig under 12,5V så kan du få lite längre livslängd på dem, dessa är inte deep cycle batterier.

En Orion-TR smart 12/12-30 elektriskt isolerad är nu beställd.
Jag har redan 3 Agm från biltema, jag de är förmodligen då som ni säger startbatterier men är det inte bättre att hålla sig till samma än att blanda in en annan sorts agm?

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ok, Biltemas agm har jag redan i andra trådar skrivit vad jag tycker om dem, mina 3 höll i 2,5år.
Ett tips med dessa, gå aldrig under 12,5V så kan du få lite längre livslängd på dem, dessa är inte deep cycle batterier.

Under det har de varit ”några” gånger, skall vara lite mer försiktig i framtiden, vi brukar stå ensamma så jag får väl ta ut el-verket om det sjunker för mycket. När du säger att det inte bör gå under 12.5V, menar du när man använder det eller när man stängt av förbrukarna för det går ju upp igen efteråt. Får se hur länge till de håller. Hoppas på det bästa. Det kanske funkar, 4 års garanti hoppas att den funkar också. Annars får det väl bli ett byte lite senare men då bör man kanske byta alla, dyrt med många batterier.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Under det har de varit ”några” gånger, skall vara lite mer försiktig i framtiden, vi brukar stå ensamma så jag får väl ta ut el-verket om det sjunker för mycket. När du säger att det inte bör gå under 12.5V, menar du när man använder det eller när man stängt av förbrukarna för det går ju upp igen efteråt. Får se hur länge till de håller. Hoppas på det bästa. Det kanske funkar, 4 års garanti hoppas att den funkar också. Annars får det väl bli ett byte lite senare men då bör man kanske byta alla, dyrt med många batterier.

Jag menar obelastade, eller med låg belastning.

Jag urladdade mina för djupt, ner mot 12,3V.
Jag fick ur mindre än 150 cykler ur dem, riktigt dåliga batterier alltså.
Ett agm av förbrukartyp klarar upp emot 800 cykler, alltså är Biltemas agm bland det dyraste batteri man kan finna.

Problemet som jag ser det med Biltemas agm, är att de är inte byggda för lång belastning med låg ström, just den egenskap man önskar i en husbil.
Svårt att få ut på garanti, då detta inte är ett fel eller brist.

Jag bytte ut mina 3 mot 2 Varta förbrukarbatteri, de var 500kr dyrare styck.

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag menar obelastade, eller med låg belastning.

Jag urladdade mina för djupt, ner mot 12,3V.
Jag fick ur mindre än 150 cykler ur dem, riktigt dåliga batterier alltså.
Ett agm av förbrukartyp klarar upp emot 800 cykler, alltså är Biltemas agm bland det dyraste batteri man kan finna.

Problemet som jag ser det med Biltemas agm, är att de är inte byggda för lång belastning med låg ström, just den egenskap man önskar i en husbil.
Svårt att få ut på garanti, då detta inte är ett fel eller brist.

Jag bytte ut mina 3 mot 2 Varta förbrukarbatteri, de var 500kr dyrare styck.
Jag är ingen Biltema förespråkare alls, en del av deras sortiment är rätt dålig men det finns saker som är bra också. Är Biltemas agm batterier verkligen så dåliga, olika leveranser till Biltema kanske ger en ojämn kvalitet. Skulle kunna tänka mig att Biltema kanske har flera olika leverantörer av batterier.
Hur räknas en cykel? Har du någon beteckning på Varta batterierna?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag är ingen Biltema förespråkare alls, en del av deras sortiment är rätt dålig men det finns saker som är bra också. Är Biltemas agm batterier verkligen så dåliga, olika leveranser till Biltema kanske ger en ojämn kvalitet. Skulle kunna tänka mig att Biltema kanske har flera olika leverantörer av batterier.

Missförstå mig rätt, jag menar inte att Biltemas batterier är dåliga, bara att dessa som vi pratar om är inte anpassade som förbrukarbatterier.
De kanske har batterier av deep cycle typ, jag vet inte.
En cykel är från fulladdat ner till urladdat och upp till fulladdat igen.
Men med just detta batteri bör du inte gå lägre än max 50%, om ens det, då blir det inte många Wh att bruka.
Skulle jag rekommendera ett bly/syra batteri till husbil, får det bli lead/carbon, flera i klubben har dessa och verkar nöjda med dessa, jag vet dock inte var man får tag på dem.
Jag minns inte beteckningen på mina Varta, men Varta har en ännu bättre modell, de jag hade var en mellanmodell, köpte dem hos en husbilshandlare, jag har sett att Hjertmans brukar ha kampanj på förbrukarbatterier med ok prestanda till ok pris.
Här har du ett exempel på ett förbrukarbatteri som är avsevärt bättre än Biltemas agm, men inte mycket dyrare just nu
Mastervolt MX Energy Li-ion 12V 100Ah

Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fungerar det med 40A säkringar?
Sök hos Mekonomen på "Bolt-on säkring" med cc-mått 30 mm så hittar du en hel mängd olika värden bl.a. 40A. Sedan är förstås min erfarenhet av Mekonomen att en specifik butik sällan har de hemma. Man får beställa. Och precis som "Robert-110" säger är det en standradstorlek för litet kraftigare säkringar. Du har kanske den typen bland de säkringar som är monterade på pluspolen på bilbatteriet. På min bil är det så.

MVH
Hans

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Absolut, men kräver verktyg för att byta säkring.
Jag valde dessa:

Edit: Missade att det fanns ytterligare en sida med inlägg.

F

F.d. 940

Guest
Jag har samma erfarenheter som Peter om Biltemas batterier,jag drog dom aldrig under 12,4 men var slut efter 2år.
Arne

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fungerar det med 40A säkringar?
Har du svårt att få tag på dom så finns de (nästan) alltid här = Elfa/Distrelec : MDP040 | Köp Fordonssäkring 40 A 58V Grön | iMaXX | Elfa

Fast då är det postorder som gäller. De levererar från Nederländerna men det brukar inte ta mer än 3-4 dagar. Och skulle du av någon underlig anledning ha vägarna förbi Stockholm så finns tydligen några i deras butik i Solna. Glöm inte att ha några i reserv.

MVH
Hans

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har börjat förbereda för dc-dc laddaren och är på väg att ta bort laddningen från bilens generator. Det finns två kopplingsboxar där det går in tjocka röda kablar. Kan det vara i någon av dem som kabeln från generatorn går in? Det står amperometer på en av dem, någon som vet?70FFC3E7-AA6B-46AD-ACA1-028B723D46F1.jpeg

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Ett tips när du köper batteri.
Tänk på att AGM finns i 3 versioner
-som startbatteri
-som förbrukar batteri "deep cycle"
-som "multi purpose" nåt mellanting av de första två, och är inte riktigt bra på något, är absolut det vanligaste AGM batteriet ute hos handlarna, tyvärr.

Du vill ha ett förbrukarbatteri
Plus, det senaste - AGM kol/bly, nästan som Litium batterier (kan köras ner mot 20% DoD, dvs att man på att 100 Ah batteri kan ta ut 80 Ah innan laddning. Många av dessa klarar över 1000 laddningscykler med sådan tömning av kapaciteten. Laddar snabbt, upp till 90 % på ett par timmar med nirmal laddare..
Dubbelt så dyra (i Sverige) jämfört med vanliga AGM, men åtskilligt billigare än Lithium batterier.
Köper man internationellt/på nätet kommer man undan mycket billigare än så.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Plus, det senaste - AGM kol/bly, nästan som Litium batterier (kan köras ner mot 20% DoD, dvs att man på att 100 Ah batteri kan ta ut 80 Ah innan laddning. Många av dessa klarar över 1000 laddningscykler med sådan tömning av kapaciteten. Laddar snabbt, upp till 90 % på ett par timmar med nirmal laddare..
Dubbelt så dyra (i Sverige) jämfört med vanliga AGM, men åtskilligt billigare än Lithium batterier.
Köper man internationellt/på nätet kommer man undan mycket billigare än så.

Kanske är det detta du tänker på,
Verkar ligga betydligt närmare ett deep cycle-AGM, än ett LiFePO4 i livslängd, men mycket positivt att kunna "snabbladda" ett blybatteri, vilket annars är en stor flaskhals.

Oasis Firefly Carbon Foam, ny generation av blybatteri - DagensBåtliv.se

Toppen