• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP... Kan inte flytta på bilen.

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Såja... Nu är en ny domkraft inköpt... Det blev en likadan för 6ton...
Den skruv (no2) på bild, skall man absolut inte skruva ut om man ville som jag fylla på mer olja...
Men fan va tråkigt livet hade varit om man aldrig gör några fel :twitcy:

Visa bilaga 228980
Har gjort samma tabbe på en höglyftande garagedomkraft som inte var höglyftande längre.
Skruvade ur en skruv för att fylla på olja och två fjädrar och två små kulor (senare identifierat som) for iväg som projektiler för att aldrig hittas igen.
Det var bara att köra lyften till tippen :-(
Istället införskaffades billigast möjliga på Biltema. En racklig sak som knakade betänkligt när man skulle lyfta husbilen (trots 2,25t kapacitet).
Sedemera inskaffades en höglyftande låg profil (går in under låga bilar men lyfter 60cm) lyft av kvaliteten Bacho.
Den tvekar inte alls vid lyft av husbilen men väger satan....
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Låter som du har fått belägg-släpp på handbromsbackarna.
Den kilas fast mellan trumma och handbromsbacken och resultatet är just som du beskriver.
Fick det en V70N för många år sedan på Essingeleden. Först nöp bakhjulet i 70km/h och sedan "snygg sladd" in i fil 4 från 3:e.
Backade in på ficka, med ett högt knak först och sedan rullade det lätt igen.
På verkstan konstaterade man att backen rensat trumman.
 

Engvall

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västerhaninge
HBK-Nr
34461
Medlemskap
2024
Skulle nog gissa på att det som hände dig var att handbromsen "rostat" fast i ena trumman, oftast kan man fixa detta ganska lätt på 2 sätt, 1 man tar en slägga eller dyligt och slår på fälgen (den del på fälgen som går som en upphöjd ring runt/utanför hjulbultarna/muttrarna) är man rädd om fälgen tar man och sätter på fälgkorset eller hylsa på muttrarna ock slår på den, handbromsen skall ej vara åttdragen då man gör detta så se till att lägga stoppklossar vid hjulen, alt 2 är helt enkelt att lägga i backen och varva lite å släppa upp kopplingen snabbt och koppla ur direkt dvs gunga bilen, svårare med automat eller robotpisslådor, finns ett tredje sätt också å det är att rycka i handbromsen, detta kan man även kombinera med dom andra 2 sätten, att en handbroms rostar fast är vanligt specielt då det har vart blött å man parkerar med den i.....Har kört bärgare tidigare å jag vet inte hur många gånger jag har gjort detta på alla möjliga bilar......

Tips är att skita i original verktyg som man skruvar av hjulen med, ha alltid ett äkta fälgkors (skitbra att slå med slägga på) samt ett rejält dragskaft samt hylsa och ev förlängare till detta....
Får man punka i skogen långt från hjälp å en hjulmutter sitter så är man rökt innan, har vart på personbilar där hjulen är dragna med muttermaskin å aluminiumfälg, då suger det fast....inte ens muttermaskin eller dragskaft på 1m får då loss det......

bara ett litet tips....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skulle nog gissa på att det som hände dig var att handbromsen "rostat" fast i ena trumman, oftast kan man fixa detta ganska lätt på 2 sätt, 1 man tar en slägga eller dyligt och slår på fälgen (den del på fälgen som går som en upphöjd ring runt/utanför hjulbultarna/muttrarna) är man rädd om fälgen tar man och sätter på fälgkorset eller hylsa på muttrarna ock slår på den, handbromsen skall ej vara åttdragen då man gör detta så se till att lägga stoppklossar vid hjulen, alt 2 är helt enkelt att lägga i backen och varva lite å släppa upp kopplingen snabbt och koppla ur direkt dvs gunga bilen, svårare med automat eller robotpisslådor, finns ett tredje sätt också å det är att rycka i handbromsen, detta kan man även kombinera med dom andra 2 sätten, att en handbroms rostar fast är vanligt specielt då det har vart blött å man parkerar med den i.....Har kört bärgare tidigare å jag vet inte hur många gånger jag har gjort detta på alla möjliga bilar......

Tips är att skita i original verktyg som man skruvar av hjulen med, ha alltid ett äkta fälgkors (skitbra att slå med slägga på) samt ett rejält dragskaft samt hylsa och ev förlängare till detta....
Får man punka i skogen långt från hjälp å en hjulmutter sitter så är man rökt innan, har vart på personbilar där hjulen är dragna med muttermaskin å aluminiumfälg, då suger det fast....inte ens muttermaskin eller dragskaft på 1m får då loss det......

bara ett litet tips....
Tack för tipset.... Även om det är lite (eller ganska så) sent..

I fredags fick jag alla 4 bromsvajrar utbytta, även den i handtaget, samt nya backar till parkeringsbromsen och nya bromsbelägg till alla 4 bakhjulen, så nu kan jag dra åt och sen släppa handbromsen när jag skall köra vidare. :spinny:
 
Toppen