Ja, hva er opptimalt og hvordan setter en kriteriene for det
Man må svelge en del kameler for å få ting slik man ønsker og da spørs det hva man ønsker å oppnå det og kan leve med

.
For en del år siden mente man at 1 ladekilde var det beste, fordi laderen føler batterispenningen og tilpasser laddingen sin etter det. Det kan bli konflikter om en lader "påvirker" batterispenningen og den andre laderen får feil info. Batteriet er sjefen i systemet, man kan tvangsfore det som alt annet, men det går utover batteriets levetid og villighet til og motta/avgi strøm.
Nå om dagen har man ofte flere ladekilder til en batteribank, solceller kanskje med forskjellige paneler som bør ha hver sin regulator for de ikke bør koples i serie eller parallell med hverandre, men til en egen regulator for å gi best effekt. Samtidig er det kanskje også lading fra en generator med motordrift eller en vindgenerator som lader batteriet.
Da er det vel lettere/rimeligere for produsentene og ha 2 eller flere regulatorer/spenningskilder, fremfor og sende alt til en regulator? Dermed må dem også akseptere/si at det går og ikke minst at laderne har utviklet seg de siste årene. DCDC har ikke eksistert så mange år med 20A + ladestrøm. Det er derfor ikke sikkert at det er bra med ladere av forskjellig merke og karaktrestikk, men de bør være like? Er laderne 100% like vil de i hvert fall få samme info og arbeide likt.
Lenken du henviser til belyser vel noe av det jeg sier her og problemet hadde neppe oppstått med en lader på 90A, men da hadde fått andre utfordringer med kabling, o.l. Så igjen, hvilken løsning bør/vil man velge?
Kjenner ikke Victorn laderen og har ikke helt forstått om lader ikke vil virke om den ikke får puls på (S1) Blir den spenningstyrt med fabrikkoppsettet om den ikke får puls på (S1) Det står i hvert fall at den har en lav tommgangsstrøm. Så ved å ta + hovedkabelen som min bryter er ment for til laderen, vil den i hvert fall ikke kunne lade noe, men det vil den om den er spenningsstyrt, selv om den ikke blir styrt av S1? Derfor er jeg helt sikker på at det ikke blir lading med bryter der jeg mener, mer usikker om en bare tar S1. Hvis nevnte Victron lader har mulighet for å lade startbatteriet vi solcelle eller 230V kan man risikere ladeloop ved ikke å kutte forbindelsen der jeg mener.
Ja jeg ville beholdt 30A og koplet en 60A i parallell som hadde gitt meg mulighet og lade med 3 forskjellige ladestrømmer til bodelsbatteriet.
Heldigvis kan man ta egne valg med de konsekvensene det innebærer og hvilke kameler en vil svelge
Er nok selv noe over middels opptatt av strøm i bobil og besøkt diverse forum oppigjennom årene. Man kan lære mye av/på et forum, men man bli rimelig forvirret og rådløs også. Så håper jeg har rådet, mer enn jeg har forvirret