Følger ikke helt rådene/tipsene du har fått med hensyn til DCDC lader. Det er 3 faktorer (egentlig 4) som avgjør hvor stor DCDC lader man bør montere og generatoren er ikke det som vektlegges mest.
DCDC lader er en batteri til batteri (B2B) lader, slik at både generator og startbatteri avgir strøm til DCDC laderen og generatoren "fyller" jo egentlig bare opp igjen startbatteriet. Så begge de faktorene spiller inn, hvem som skal vektlegges mest er vel også en undring.
Selv har jeg ikke sett mange anbefalinger/råd fra DCDC produsenter om generatoreffekten, andre faktorer spiller som sagt inn.
Det 3dje og det jeg oppfatter det er mest fokus på er hvor stort LFP batteriet er. Et 100Ah LFP batteri bør ikke ha mer enn en 25-30A DCDC lader for lengst mulig batteriliv.
På store LFP batterier er jo egentlig den største fordelen/oppgaven med en DCDC lader og beskytte nettopp generator og ledningsnett ( 4 grunn) fordi LFP batteriene suger til seg strøm. Så helt ærlig i ditt tilfelle ville nok generatoren fått mye mer å gjøre uten DCDC laderen, selv om du nevner at ikke laddingen var noe bedre uten og det skyldes ledningsnettet og det er jeg enig i. Og det er batteriet som bestemmer hvor mye strøm det vil mota.
Det kan fort utvikle seg til så høy varme et sted at det kunne fått katastrofale følger. Så med så stort batteri du har er egenlig største oppgaven til DCDC laderen å beskytte og ikke lade.

Forutsetter da selvsagt at ledningsnett og komponenter er rett dimensjonert.
LFP cellen er fulladet ved 3,65V og det er 14,6V på 4 celler. Men en ser ofte i datablad for batteriet at de forskjellige batteriprodusentene oppgir maks ladespenning på alt fra 14,2 til 14,7V . Så at de enkelt batteriene blir ladet til sin maksvolt en gang i blant for balansering anbefaler mange og da 0 stilles mye og ikke minst er det flere som anbefaler 14,2V som normallading for ikke å stresse batteriet ekstra hele tiden.
Argumentet at DCDC = maks generatorkapasitet, overbeskytter generatoren, men kan ta liv av LFP batteriet ganske kjapt. Hva skal vektlegges mest? og ta hensyn til alle faktorer for valg av DCDC må vel være bedre?
LFP batteriene bør lades mellom 0,2-0,5C og det er 112-280A for et 560Ah batteri for lengst mulig batterilevetid og det sier de fleste produsenter. Det bør vel også vektlegges litt i det store bilde og for liten ladestrøm er bedre enn for høy`? Solcelle vil jo nesten aldri komme opp til anbefalte verdier.
En må jo også tenke på at generatoren vil neppe arbeide med maks ytelse hele tiden og en generator i motorrommet i en bobil med brukbar fartsvind, har nok et mye bedre liv enn generator i motorrommet på en båt eller i en bod med liten luftsirkulasjon.
At du bør sette inn en DCDC lader til synes jeg er helt på sin plass og ved å montere en egen hovedbryter på den kretsen, kan du jo bare slå av når du ikke har behov for den, selv ville jeg ikke gjort det.
Ville også være nøye med 230V laderen som kan toppe batteriet om nødvendig og ikke minst få det 100% oppladet en gang iblant for 0 stilling