Heavy duty är bara en tillfällig skattelättnad snart är ordningen återställd enligt Husbil.se
Varför blir skatten lägre?
Idag ställs krav på att alla personbilar ska ha ett angivet CO2 utsläppsvärde. Husbilar är i Sverige registrerade som personbilar och omfattas därför av detta krav. Men då inga CO2 värden anges till bilar med Heavy Duty motorer måste man komma fram med ett teoretiskt utsläppsvärde för att kunna beräkna fordonsskatten. Som i Sverige är koldioxidbaserad. Detta görs av Transportstyrelsen enligt en formel som kallas ”Skälig Beräkningsgrund”. I dagsläget baseras denna formel på den tidigare körcykeln – NEDC – som var betydligt snällare än WLTP och därför ger lägre utsläppsvärden som i sin tur ger lägre skatt. Att man inte baserar formeln på WLTP är för att man inte har tillräckligt med underlag för att göra om formeln. Men det kommer man få. Det är bara en tidsfråga. När så sker kommer formeln anpassas och skattefördelen försvinna. När detta sker vet vi idag inte. Det kan ske när som helst och utan förvarning.
Endast i Sverige
Värt att nämna är att Heavy Duty motorer i husbilar är en rent svensk angelägenhet. I övriga Europa beskattas inte husbilar som i Sverige. Man var på väg att göra det i England men politikerna insåg sitt misstag och såg till att skattereglerna inte drabbade husbilar så orättvist som de gör i Sverige. I de flesta Europeiska länder ligger husbilsskatten under 5 000 kronor per år.
Varför blir skatten lägre?
Idag ställs krav på att alla personbilar ska ha ett angivet CO2 utsläppsvärde. Husbilar är i Sverige registrerade som personbilar och omfattas därför av detta krav. Men då inga CO2 värden anges till bilar med Heavy Duty motorer måste man komma fram med ett teoretiskt utsläppsvärde för att kunna beräkna fordonsskatten. Som i Sverige är koldioxidbaserad. Detta görs av Transportstyrelsen enligt en formel som kallas ”Skälig Beräkningsgrund”. I dagsläget baseras denna formel på den tidigare körcykeln – NEDC – som var betydligt snällare än WLTP och därför ger lägre utsläppsvärden som i sin tur ger lägre skatt. Att man inte baserar formeln på WLTP är för att man inte har tillräckligt med underlag för att göra om formeln. Men det kommer man få. Det är bara en tidsfråga. När så sker kommer formeln anpassas och skattefördelen försvinna. När detta sker vet vi idag inte. Det kan ske när som helst och utan förvarning.
Endast i Sverige
Värt att nämna är att Heavy Duty motorer i husbilar är en rent svensk angelägenhet. I övriga Europa beskattas inte husbilar som i Sverige. Man var på väg att göra det i England men politikerna insåg sitt misstag och såg till att skattereglerna inte drabbade husbilar så orättvist som de gör i Sverige. I de flesta Europeiska länder ligger husbilsskatten under 5 000 kronor per år.