Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Variomatic = DAF:s remöverföring (steglös utväxling).
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Var glad av att du har en ny bil och njut av den och skatten hade du väl redan med i din budget hoppas jag. Vad gör du om du hittar en liknande kampanjbil som du idag med rabatt på 100,000:- eller att det ingår en massa tillbehör vid köpet idag. Ringer du handlaren och vill ta del av den kampanjen fast du redan köpt din bil i våras? Typiskt Svenskt att alltid jämföra vad grannen har och vad han fått betala.Vi som hämtade ut våra bilar i våras och fick den höga skatten är ju de stora förlorarna i detta. Går det att klassa om bilen för att få den lägre skatten?
Detta gör ju att hela skattesystemet för husbilar nu måste styras upp och ändras omg. Finns ju ingen trovärdighet kvar
Så här skriver FIAT själva om sin nya automatlåda:I fordonsuppgifterna anges det att växellådan är "variomatic" jag undrar lite över det, kan du berätta vad lite om växellådan, hur den manövreras osv.
Mvh Fritidsbonden.
Jag missunnar definitivt inte de som fått mindre skatt tvärtom, bara att gratulera. Jag tycker däremot att den nya beräkningsmodellen som nu används inte är genomtänkt. Dina andra synpunkter om gräs och typiskt svenskt mm struntar jag fullkomligt i.Var glad av att du har en ny bil och njut av den och skatten hade du väl redan med i din budget hoppas jag. Vad gör du om du hittar en liknande kampanjbil som du idag med rabatt på 100,000:- eller att det ingår en massa tillbehör vid köpet idag. Ringer du handlaren och vill ta del av den kampanjen fast du redan köpt din bil i våras? Typiskt Svenskt att alltid jämföra vad grannen har och vad han fått betala.
Nä, njut av tillvaron i din fina bil och bry dig inte om andra lyckliga som fick den lägre skatten. Tänk framåt ett par år då du ska sälja den tillsammans med dom lägre skattade på Blocket eller i inbyte... Då har ni lika villkor!!
Måste bara fråga vart dom papperen Skulle? Speciell myndighet?Min Merceders kom till Sverige i våras med den höga skatten, lite pappersarbete och ett par veckors extra väntetid så kunde den levereras med den lägre skatten.
Det är ju dom rätta dokumenten från Tyskland som ska in till Transportstyrelsen, sen kan man inte ändra något!Måste bara fråga vart dom papperen Skulle? Speciell myndighet?
Tror tyvärr att det inte är omöjligt att vi landar där med permanent skyhög skatt :-(Tänk om dom ändrar reglerna, att det inte blir någon sänkning efter 3 år? Mycket hinner ändras i politiken.
Det kan ju också bli så att man täpper till kryphålet Heavy Duty,detta var nog inget som politikerna hade räknat med.Tänk om dom ändrar reglerna, att det inte blir någon sänkning efter 3 år? Mycket hinner ändras i politiken.
Ja det är väl mest troligt att de täpper igen det kryphålet och kan de också göra det retroaktivt så tar de säkert chansen.Det kan ju också bli så att man täpper till kryphålet Heavy Duty,detta var nog inget som politikerna hade räknat med.
Nu blev det väldigt pessimistiskt I tråden. Det kan ju också bli så att man inser att beräkningen enligt det "tunga" avgasreglementet är den mest relevanta beräkningsformeln för våra speciella fordon.
Jag hoppas att du har rätt, men så gott tror jag tyvärr inte om våra folkvalda. De kan nog göra ett inpass om undantag för husbilar när det gäller det "tunga" avgasreglementet för 2021 års modell när de föreslagna ändringarna för avställningskarensen blir aktuell i mars nästa år.
/kaktus
Ja på något sätt måste pengarna in. Tror ni verkligen att elbilarna i längden kommer att vara skattefria, det tror inte jag. I Norge har de redan börjat fundera över hur de ska få in pengarna, skatt, bompeng, subventioner.Är rädd för att det inte är så, med alla hybrid och elbilar som säljes och subventioneras skattemässigt så syns det nog redan i statsfinanserna, pengarna måste in, har väldigt lite med klimat och miljö i grund och botten tyvärr