• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heavy Duty

W

Weckman

Guest
Vi som hämtade ut våra bilar i våras och fick den höga skatten är ju de stora förlorarna i detta. Går det att klassa om bilen för att få den lägre skatten?
Detta gör ju att hela skattesystemet för husbilar nu måste styras upp och ändras omg. Finns ju ingen trovärdighet kvar
Var glad av att du har en ny bil och njut av den och skatten hade du väl redan med i din budget hoppas jag. Vad gör du om du hittar en liknande kampanjbil som du idag med rabatt på 100,000:- eller att det ingår en massa tillbehör vid köpet idag. Ringer du handlaren och vill ta del av den kampanjen fast du redan köpt din bil i våras? Typiskt Svenskt att alltid jämföra vad grannen har och vad han fått betala.
Nä, njut av tillvaron i din fina bil och bry dig inte om andra lyckliga som fick den lägre skatten. Tänk framåt ett par år då du ska sälja den tillsammans med dom lägre skattade på Blocket eller i inbyte... Då har ni lika villkor!!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I fordonsuppgifterna anges det att växellådan är "variomatic" jag undrar lite över det, kan du berätta vad lite om växellådan, hur den manövreras osv.
Mvh Fritidsbonden.
Så här skriver FIAT själva om sin nya automatlåda:
Ny niostegad automatlåda

Den nya automatlådan garanterar en avslappnad och trevlig körupplevelse, bra prestanda och optimerad bränsleförbrukning. Växellådans låga vikt möjliggör optimalt utnyttjande av vridmomentet, 450 Nm på 180 hästars versionen. Tack vare vridmomentomvandlaren och avsaknaden av en traditionell koppling utlovas en hög tillförlitlighet. För att optimera prestanda och förbrukning finns tre olika körlägen att välja på: Normal, Eco, vilket ger en smidigare acceleration och optimerade växlingar. Power, ger förutom en snabb respons och växlingar en optimal prestanda även under svårare förhållanden.

Det finns två D-lägen - Drive - styrmodulen väljer växel efter körförhållande såsom hastighet, last, lutning.

Auto-läget - vid frekventa växlingsförändringar exempelvis vid utmanande förhållanden såsom branta sluttningar. Trots en lägre växel ska optimal prestanda bibehållas utan risk för överhettning.”


Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tittade på en slumpvis utvald Mercedes Sprinter-baserad husbil av 2019 års modell som ställdes på i juni i år. Totalvikt. 4.100 kg.

Enligt Transportstyrelsen är den certifierad enligt WHSC, och CO2-utsläppet är beräknat till 200 g/km enligt "Skälig grund". Detta ger en årsskatt på 13.424 kronor.

Svart på din fråga blir således: JA, det finns.

Pålle
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
275
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Var glad av att du har en ny bil och njut av den och skatten hade du väl redan med i din budget hoppas jag. Vad gör du om du hittar en liknande kampanjbil som du idag med rabatt på 100,000:- eller att det ingår en massa tillbehör vid köpet idag. Ringer du handlaren och vill ta del av den kampanjen fast du redan köpt din bil i våras? Typiskt Svenskt att alltid jämföra vad grannen har och vad han fått betala.
Nä, njut av tillvaron i din fina bil och bry dig inte om andra lyckliga som fick den lägre skatten. Tänk framåt ett par år då du ska sälja den tillsammans med dom lägre skattade på Blocket eller i inbyte... Då har ni lika villkor!!
Jag missunnar definitivt inte de som fått mindre skatt tvärtom, bara att gratulera. Jag tycker däremot att den nya beräkningsmodellen som nu används inte är genomtänkt. Dina andra synpunkter om gräs och typiskt svenskt mm struntar jag fullkomligt i.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Tänk om dom ändrar reglerna, att det inte blir någon sänkning efter 3 år? Mycket hinner ändras i politiken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De har et problem det finnes ikke noen utslipstall for en HD bil :D Så de må lage en ny formel som kan slå ut i alle retninger om de skal endre noe. Men det å gjøre en lov/regel retroaktivt er så langt jeg har forstått det noe som det ikke rom for i svensk lovverk. Om det også hindrer en sletting av dagens urimelige skattlegging er noe jeg ikke vet noe om.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu blev det väldigt pessimistiskt I tråden. Det kan ju också bli så att man inser att beräkningen enligt det "tunga" avgasreglementet är den mest relevanta beräkningsformeln för våra speciella fordon.

Våra husbilar körs inte inne i städerna som t.ex. varubilarna som åker runt i städerna och levererar varor, eller hantverkarnas bilar som körs runt i tätorterna. Vårt körbeteende har större likheter med den tunga trafiken som ligger ute på vägarna, utanför tätorterna och beskattas därför enligt modellen "skälig grund" och därmed får den "mellanhöga" skatten.

Att vi i tillägg har väldigt få körda mil i jämförelse med de andra fordonslagen är ytterligare ett argument i vår favör.

Förutsätter att bilarna som handlarna nu beställt till 2021 är utrustade med Heavy Duty motorer, certifierade enligt ”tungt avgasreglemente”.

Tommy
 
Senast ändrad:

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Nu blev det väldigt pessimistiskt I tråden. Det kan ju också bli så att man inser att beräkningen enligt det "tunga" avgasreglementet är den mest relevanta beräkningsformeln för våra speciella fordon.

Jag hoppas att du har rätt, men så gott tror jag tyvärr inte om våra folkvalda. De kan nog göra ett inpass om undantag för husbilar när det gäller det "tunga" avgasreglementet för 2021 års modell när de föreslagna ändringarna för avställningskarensen blir aktuell i mars nästa år.

/kaktus
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Är rädd för att det inte är så, med alla hybrid och elbilar som säljes och subventioneras skattemässigt så syns det nog redan i statsfinanserna, pengarna måste in, har väldigt lite med klimat och miljö i grund och botten tyvärr :wideeyed:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Är rädd för att det inte är så, med alla hybrid och elbilar som säljes och subventioneras skattemässigt så syns det nog redan i statsfinanserna, pengarna måste in, har väldigt lite med klimat och miljö i grund och botten tyvärr :wideeyed:
Ja på något sätt måste pengarna in. Tror ni verkligen att elbilarna i längden kommer att vara skattefria, det tror inte jag. I Norge har de redan börjat fundera över hur de ska få in pengarna, skatt, bompeng, subventioner.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Ser ut som debatten om den höga skatten har minskat i och med detta med Heavy Duty kom med
i bilden. Våra Husbilshandlare till och med annonserar Husbilar med den låga skatten 14.000 kr/år.
Tycker vi verkligen att minst en fördubbling av skatten har blivit OK. Häggen i ett grått Umeå
 
Toppen