• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Head Up Display

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.427
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag vill absolut inte ha något som reflekteras i rutan, jag tycker att det är väldigt störande.
Detta är en vanesak, jag har i jobbet haft HUD i många år, har det även i personbilen,fungerar mycket bra.
Man måste vänja sig vid att inte fokusera på den speglade information, utan fokusera längre bort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.366
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta är en vanesak, jag har i jobbet haft HUD i många år, har det även i personbilen,fungerar mycket bra.
Man måste vänja sig vid att inte fokusera på den speglade information, utan fokusera längre bort.
Och det vill jag absolut inte, jag vill inte ha något som stör sikten genom rutan, inte på dagen och ännu värre vid mörker.
Och jag har faktiskt provat, det kommer aldrig i mina bilar!
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Och det vill jag absolut inte, jag vill inte ha något som stör sikten genom rutan, inte på dagen och ännu värre vid mörker.
Och jag har faktiskt provat, det kommer aldrig i mina bilar!
Har HUD i sambons bil som jag kört mycket senaste året, när jag sedan kör min egen saknar jag den faktiskt!
Det går att ställa in styrkan, sedan så tonar den ner sig beroende på ljuset.
Ja gillar den, störs inte det minsta av den! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.366
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har HUD i sambons bil som jag kört mycket senaste året, när jag sedan kör min egen saknar jag den faktiskt!
Det går att ställa in styrkan, sedan så tonar den ner sig beroende på ljuset.
Ja gillar den, störs inte det minsta av den! :)
Det är ju bra om du gillar det, men det ändrar inte min åsikt. Det bästa är två bra visarinstrument tätt ihop framför föraren, med varningslampor
för de övriga funktionerna inbyggda. Absolut ingen digital siffervisning, hjärnan har mycket lättare att uppfatta ett läge på en visare än siffror som bläddrar när det behöver gå undan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.523
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag vill absolut inte ha något som reflekteras i rutan, jag tycker att det är väldigt störande.
Du kan inte jämföra en rätt anpassad projektorstyrd HUD med exempelvis en reflekterad från en mobil. En riktig HUD uppfattas inte som något som reflekteras, utan som siffror som "svävar" i siktlinjen. Väldigt behagligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.366
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan vara jämförbar..... beror på farten.....
Precis, det är bara det att när en riktigt snabb bil går för fullt är den ungefär på den fart som ett jaktplan har vid start eller landning..!
Att det sedan är en rätt stor skillnad på omgivningarna när man kör bil eller flyger kan vi väl vara ganska överens om hoppas jag.
För att inte tala om hjälpmedlen i flygplanet, optisk sikt är ju bara en liten del av manövreringen av ett snabbt flygplan. Inte sportplan alltså!
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.300
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Jag förstår behovet av HUD i flera av de lite modernare Ducato som har bedrövlig instrumentering, de äldre lider inte alls av denna designmiss, utan är exemplariskt tydliga och enkla att tyda.
Precis som Fiat -22 och framåt. Osäker om panelen fanns innan
 

Bilagor

  • IMG_3438.jpeg
    IMG_3438.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 86
  • IMG_3437.jpeg
    IMG_3437.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 87

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.523
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har kört med HUD i min Mazda i drygt 5 år. Den har ändå bra vanlig instrumentering, bättre än Ducaton, men jag upplever större säkerhet med HUD. Jag slipper det där ögonblicket för att fokusera om från framåtsikt till instrumentering och sedan tillbaka igen. Där kan det hända mycket i trafiken, även i en vanlig bil. Dessutom blir den omfokuseringen definitivt inte snabbare med åren. Så HUD kommer att bli ett ännu större lyft för mig i Ducaton. Särskilt vid körning i starkt solsken och mörkerkörning. Jag kommer troligen enbart ha hastigheten i siktlinjen. För mycket info kan bli både plottrigt och störande i en eftermonterad HUD.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen