• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Head Up Display

Status
Stängd för vidare inlägg.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har precis betalt en fortkörningsbot till polisen i Schleswig-Holstein. Modesta 20€ för att ha hållit 67 km/h på en 60 sträcka. Blir dock lite förbannad på mig själv, eftersom jag sätter en ära i att följa trafikregler.

Har lite problem att se hastighetsmätaren i Ducaton. Ser hellre på paddan med navigator, men flyttar då blicken i sida, vilket inte alltid trafiken tillåter.

I vår personbil, Mazda CX-5 har vi en HUD, Head Up Display, som visar hastighet och en del annan information i rutan, rakt framför mitt synfält. Ser alltid aktuell hastighet utan att flytta blicken, eller utan att behöva fokusera om. Suveränt!

BSR har nu tagit fram en modul för HUD för husbilar på Ducato. Finns för plåtis, halv- och helintegrerade. Det är dessutom nu Black Week på BSR, så priset har sänkts! 1496:- plus porto är ett bra pris, för ett riktigt bra hjälpmedel.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Efter jag fick mitt körkort indraget i 3 månader så satt jag in en Bobrik i min daily driver.
Är nöjd med den, uppdaterar den några gånger per år.
Det finns dock mycket billigare alternativ.
Vitsen med HUD är att du får informationen direkt i framrutan. Precis som stridspiloter. Du ser informationen och kan ta den till dig utan att behöva fokusera om. En digital mätare är bra, men du behöver flytta fokus någon sekund.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vitsen med HUD är att du får informationen direkt i rutan. Precis som stridspiloter. Du ser informationen och kan ta den till dig utan att behöva fokusera om. En digital mätare är bra, men du behöver flytta fokus någon sekund.

Jo jag testade en hud-app i mobilen men det var inte min cup of tea, kostar dock inget att testa gratis apparna med hud, gillar man konceptet så satsar man kanske på en fast hud installation.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det gäller att GPS-modulen är uppdaterad på senaste hastigheterna, annars kan det va helt galna värden.
I vissa länder är det Bynamnet som sätter hastigheten. En annan variant kan vara 60, men ingen "upphör"-skylt. Man ser i bästa fall "upphör"-skylten i backspegeln.
Det kan vara dyrt att köra utomlands

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo jag testade en hud-app i mobilen men det var inte min cup of tea, kostar dock inget att testa gratis apparna med hud, gillar man konceptet så satsar man kanske på en fast hud installation.
BSR:s HUD går inte att jämföra med de appar som finns för mobil, som läggs vid rutan. BSR:s Hud monteras fast i underkant på kåpan över instrumentbrädan och ansluts sedan till bilens OBD uttag. Förutom hastighet kan man välja flera andra värden som sedan redovisas i vindrutan. Jag har en fast HUD i min Mazda, vilket är outstanding och har kasserat alla de varianter som finns som app till mobilen för användning i husbilen. Men det här är något helt annat! Det här är riktig Head Up Display! Gå in och kolla båda de videos som beskriver funktion och den enkla monteringen.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det gäller att GPS-modulen är uppdaterad på senaste hastigheterna, annars kan det va helt galna värden.
I vissa länder är det Bynamnet som sätter hastigheten. En annan variant kan vara 60, men ingen "upphör"-skylt. Man ser i bästa fall "upphör"-skylten i backspegeln.
Det kan vara dyrt att köra utomlands
GPS hastighetsbegränsningar skall man inte lita på,läs vägskyltar.

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Bra tips KRINIL! Min 2018 tycker jag visar "fel" hastighet jämfört med GPS men självklart man ser ju med denna head up bilens hastighetsmätare och enligt BSR:s film så kan man ju även med tummen mitt i handen lätt montera! Kanske tid med julklapp till sig själv?

Hannu.EKN

HBK Intresserad
Kommun
Strängnäs
Vad lustigt, har precis beställt BSR:s HUD.

Har hittills kört efter google maps dels för vägvisning men också förvarning fartkameror, svängar och alternativa vägval

Klickar man på den lilla skylten nere till vänster i google maps (den med "nästan rätt" gällande hastighet)
så fälls det ut en "Hastighetsmätare" för den egna framfarten.
DEN är noggrannare än hastighetsmätaren i min tio år gamla Ducato;
120 på hastighetsmätaren är i realiteten 105km/t (vad det nu kan bero på; mindre hjuldiameter än föreskrivet?)

Kör lugnt, men håll uppe hastigheten till det tillåtna; du slipper de flesta av de där idiot-dumma omkörningarna -> en säkrare trafik.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej, Hastigheten på bilens hastighetsmätare har för mig aldrig stämt överens med faktiskt hastighet, i mitt fall skiljer det ca, 4 km, tim, som bilen visar för lite jämfört med Garmin gps,. Ligger i bland bakom fordon som tydligen kör på bilens hastighetsmätare, och då visar ungefär samma hastighetsskillnad som jag uppmätt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, Hastigheten på bilens hastighetsmätare har för mig aldrig stämt överens med faktiskt hastighet, i mitt fall skiljer det ca, 4 km, tim, som bilen visar för lite jämfört med Garmin gps,. Ligger i bland bakom fordon som tydligen kör på bilens hastighetsmätare, och då visar ungefär samma hastighetsskillnad som jag uppmätt.
" Enligt EU:s normer för hastighetsmätares avvikelser mot den faktiska farten är grundregeln att mätarna aldrig får visa för lite. Den faktiska farten får aldrig överstiga det som hastighetsmätaren visar. Däremot får den faktiska farten vara avsevärt lägre än vad mätaren anger."

Det här innebär i praktiken att biltillverkare oftast ställer in hastighetsmätaren att visa ca 5% högre hastighet än verklig.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Nyare bilar med HUD och som använder sig av GPS med hastighetsgränser i kombination med skyltavläsning och med hastighetsmätare som visar nära rätt hastighet, är verkligen toppen! *)
Men att skicka upp Ducato’s felvisning känns så där…

Ni som har Bobrik, vad behövs sma-kontakt/antenn till? Live-uppdatering?

* Edit
Skyltad hastighet visas jämte aktuell hastighet.

Senast ändrad:

goranjoh

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2025
Visar BSR hud verklig hastighet eller samma hastighet som fiats hastighetsmätare?.
Hämtar den informationen från obd eller gps?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nyare bilar med HUD och som använder sig av GPS med hastighetsgränser i kombination med skyltavläsning och med hastighetsmätare som visar nära rätt hastighet, är verkligen toppen! *)
Men att skicka upp Ducato’s felvisning känns så där…

Ni som har Bobrik, vad behövs sma-kontakt/antenn till? Live-uppdatering?

* Edit
Skyltad hastighet visas jämte aktuell hastighet.

Bobrik är verkligen "old school", man uppdaterar via deras program i en pc.
Yttre antenn har jag aldrig haft behov av.
Hastighetsgränser stämmer bra upplever jag, fartkameror stämmer också bra bara man uppdaterar då och då, men den tar inte mobila kameror, då finns det bättre appar.

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Bobrik har hängt med i bilen rätt länge nu och jag gillar dess ljudliga varningssignaler vid sänkt hastighet och strax före fartkameran.
Sen att avståndet fram till fotoögonblicket prioriteras före visning av hastighet.... nja, då måste man ju ändå försöka tyda h-mätaren.
Ibland händer det att Bobrik och satelliten inte har kontakt med varandra och då är den ju för tillfället inte till så stor nytta?

BSR:s HUD verkar i det sammanhanget lite modernare och synbarheten i rutan är självklart helt i linje med lite modernare tänk.
Allra bäst hade ju varit om biltillverkaren från början inte hade gömt instrumenteringen i en grottliknande och överskuggad skapelse...

Labbelurv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2025
Jag köpte en GPS hastighetsmätare från Amazon då det ju är lite svårt att se hastighetsmätaren. Testade den först i min vanliga Mitsubishi och den fungerade perfekt. När jag satte in den i min helintegrerade Hymer fungerar den inte alls. Det verkar som om den inte hittar några satelliter alls. Någon annan som haft liknande problem?
Har satt tillbaka den i personbilen och då funkar den igen. Skumt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen