• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HDR-fotografering

F

F.d. 10329

Guest
Sv: HDR-fotografering

Vem skulle komma på idén att ta alla semesterbilderna med HDR?

Jag antar att kameran kan ta vanliga bilder också ?
Många gillar svartvita bilder som är ännu mer onaturliga.

För min del tycker jag att HDR kan förhöja intrycket på vissa bilder jämförbart med konstnärers målningar. Få konstnärer målar realistiskt.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering



Bovallstrand är en ort som ursprungligen var fiskeläge, förvandlades till stenhuggarsamhälle och är numera badort.

Den tidiga bebyggelsen från 1800- och början av 1900-talet har i stora delar bevarats.
Många byggnader har kvar tidstypiska trädetaljer och dessutom murar, trappor, grindstolpar och verandapelare av huggen sten.
Några sjöbodar har kvar sitt ålderdomliga utseende.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: HDR-fotografering

Berra, avsikten är inte att förvanska/ändra ett foto med HDR. Meningen med HDR är i stället att det ska likna det du ser med dina ögon, dvs återge det problem som sker vid solnedångar i motljus.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Berra, avsikten är inte att förvanska/ändra ett foto med HDR. Meningen med HDR är i stället att det ska likna det du ser med dina ögon, dvs återge det problem som sker vid solnedångar i motljus.

Vem har bestämt det? HDR-kommissionen?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Du använder väl HDR som det passar dig bäst:rolleyes:

Det är det jag menar!

Jag ser fotografering som en konstart och eftersom jag inte kan måla med pensel försöker jag efter bästa förmåga att måla med kameran. Det är inte alltid det lyckas men ibland måste man tänja på gränserna för att utvecklas.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: HDR-fotografering

Anders!

Blev helt imponerad av Dina underbara bilder. Idag har jag hastat ner till Japan Photo och inhandlad en Casio Exilim, batteriet står på laddning, men så snart det är laddat så skall jag ut och fota. SMHI hotar med ett magnifikt åskväder inatt eller i morgon bitti. Sydväst på!

Ha de

Bosse
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: HDR-fotografering

Anders!

Du har precis prickat in mina föräldras födelseorter, först Mollösund, Mamma föddes i det stora röda huset i mitten, ovanför "Bolivars Trappr". Sedan kommer Du till Buvall (Bovallstrand) nedanför Korpåsbersberget ligger Pappas födelsehus, snett ovanför Statoiltappen. Min pappa gick bort under kriget, han var steward på Jonsonlinjens "Santos" blev torpederad 24 februari 1940. Jag var då två år, mamma gifte aldrig om sig, hon väntade på sin Ture.

Tack Anders för alla Dina fina bilder.

Med vänlig hälsning från en gammal Gåsöbo.

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Anders!

Blev helt imponerad av Dina underbara bilder. Idag har jag hastat ner till Japan Photo och inhandlad en Casio Exilim, batteriet står på laddning, men så snart det är laddat så skall jag ut och fota. SMHI hotar med ett magnifikt åskväder inatt eller i morgon bitti. Sydväst på!
Ha de
Bosse

Spännande!

Det finns 4 olika HDR-lägen så det är bara att experimentera, det passar inte alla motiv.

Panoramaläget är magiskt, det blir perfekta panoramabilder ända upp till 360 grader. Dessutom mycket annat.

Glöm inte att visa bilderna så småningom!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Du har precis prickat in mina föräldras födelseorter, först Mollösund, Mamma föddes i det stora röda huset i mitten, ovanför "Bolivars Trappr". Sedan kommer Du till Buvall (Bovallstrand) nedanför Korpåsbersberget ligger Pappas födelsehus, snett ovanför Statoiltappen. Min pappa gick bort under kriget, han var steward på Jonsonlinjens "Santos" blev torpederad 24 februari 1940. Jag var då två år, mamma gifte aldrig om sig, hon väntade på sin Ture.Bosse

Vilket sammanträffande!
Har den gamla Opeln också varit i släktens ägo? Den bilden togs utanför affären i Göksäter.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: HDR-fotografering

Anders!
Jag har haft ett antal Oplar, men det var på 50- 60 talen, På Göksäter har vi varit många gånger men jag tror inte att vi kommit med någon Opel.

Bosse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HDR-fotografering

Det är det jag menar!

Jag ser fotografering som en konstart och eftersom jag inte kan måla med pensel försöker jag efter bästa förmåga att måla med kameran. Det är inte alltid det lyckas men ibland måste man tänja på gränserna för att utvecklas.

Jag tänker precis samma, fast jag "målar" med kameran med hjälp av tiden, bländaren, brännvidden och avståndet till motivet! Gillar att köra analoga stuket med digitalkameran!
Photoshop är bara ett nödvändigt ont för mig, till delskärpning och textsättning...
/Ludde
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HDR-fotografering

Det verkar som om Michael Johansson praktiserade HDR-tekniken redan 2008. Jag hittade dessa under HBK:s fotogalleri.

solnedg_ng_fot.jpg


20081124_006b_4b_5b_justerad_ram_liten.jpg
 
Toppen