• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK Husbilsplatser, synpunkter

F

F.d. 14324

Guest
Stig, naturligtvis ska du ha tillgång till Husbilsplatserna, vi måste bara komma på vad det är som strular för dig.
Jag kollade användarna i adminprogrammet och jag kan se att du lagts till som användare, så långt bra.
Har du kommit åt något i sökfiltret?
Vad ser du om du följer denna länk: Husbilsplatser | Husbilsklubben.se

Mvh jocke
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Ja, jag är inloggad, jag får upp samma vy som i ett nedanstående ilägg dvs ingen information alls.
Betyder detta att jag fortsättningsvis inte har tillgång till listan alls, eller finns det någon möjlighet att se den gamla på något sätt?
Jag har startat en ”Diskussion” med Stig så Stig, klicka på pratbubblorna högst upp till höger så löser vi förhoppningsfullt detta.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Då så.
Tämligen ny på detta med husbil men vi gjorde en resa i Frankrike/ Italien Jan - April iår. Fantastiskt roligt .
Oftast använde vi Campercontact när vi sökte ställplatser. Där finns ju betygsättning som en funktion som kan berätta mycket om plats.
Höga poäng blandas med enstaka låga som ofta beror på inbrott/rån i bilen.
Skatås här i Göteborg är ett bra ex. Sådana platser undviker vi helt oavsett allt.
Poängsättningen är alltså en mycket viktig funktion tycker vi. // Johan.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Tycker det ser väldigt bra ut, inte minst de olika kategorierna och att det även finns med parkeringsplatser dagtid även om man inte får övernatta där. Nu får vi hoppas att det rapporteras in massor av platser när man ser hur lätt det är att söka efter dem och förstås även kompletteringar.
Tror som andra att det vore bra att se när platsen senast var besökt så att man vet att den fortfarande är användbar, ev även med en poängbedömning även om jag inser att poängen kommer att variera beroende på vilka preferenser vi har. I vart fall kommer det ju att vara betydligt enklare att registrera ett besök (om den möjligheten införs) eftersom man inte behöver leta efter platsen i någon lista utan man hittar den direkt på kartan.
Ett problem jag hittat är att få över koordinaterna till min TomTom -app i min Androidtelefon. När jag trycker på koordinaterna och väljer "Kopiera länktext" följer både decimalkoordinater och minutkoordinater med så jag måste radera någon av dem när jag klistrar in dem i TomTom. Måste det vara så?

/CG
 
F

F.d. 4220

Guest
Poängsättningen är alltså en mycket viktig funktion tycker vi.
Det håller jag med om och jag använder mig också mycket av betygen. Så jag hoppas att vi kan få något bra på plats för det framöver.
Men i första steget är grundfunktionalitet och det var en del viktiga saker vi fick välja bort denna gång.
Och med tanke på hur bra detta blev så skall detta få landa ett tag innan vi börjar titta på vad vi kan hitta på härnäst.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett problem jag hittat är att få över koordinaterna till min TomTom -app i min Androidtelefon. När jag trycker på koordinaterna och väljer "Kopiera länktext" följer både decimalkoordinater och minutkoordinater med så jag måste radera någon av dem när jag klistrar in dem i TomTom. Måste det vara så?
Prova så här (iallafall lätt på laptop/PC) ...

Håll nere och dra försiktigt med musen över koordinaterna så att de blir markerade (jag tog decimala, men det fungerar förstås även för DMS, gg/mm/ss). Högerklicka i markeringen och välj kopiera ...

Anteckning 2019-11-20 230014.jpg
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
"Men i första steget är grundfunktionalitet och det var en del viktiga saker vi fick välja bort denna gång.
Och med tanke på hur bra detta blev så skall detta få landa ett tag innan vi börjar titta på vad vi kan hitta på härnäst"
Helt rätt att vara försiktig med att lasta ner sidan med funktioner. Där skall man tänka både en och två ggr innan.
Tycker det ser jättebra ut hitintills. // Johan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Prova så här (iallafall lätt på laptop/PC) ...

Håll nere och dra försiktigt med musen över koordinaterna så att de blir markerade (jag tog decimala, men det fungerar förstås även för DMS, gg/mm/ss). Högerklicka i markeringen och välj kopiera ...
4B482A19-3AB1-4119-8B09-8040147B087B.png 3B047D89-5872-4505-8A61-70E839E1532E.png

Ännu enklare med en platta, i detta fallet iPad, klicka på koordinater i valfri form och kartan öppnar sig automatiskt.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Prova så här (iallafall lätt på laptop/PC) ...

Håll nere och dra försiktigt med musen över koordinaterna så att de blir markerade (jag tog decimala, men det fungerar förstås även för DMS, gg/mm/ss). Högerklicka i markeringen och välj kopiera ...

Visa bilaga 182767
Jodå, på PCn fungerar det så, men på mina Androidtelefoner blir båda raderna markerade samtidigt när jag pekar på någon av koordinaterna (eller även till höger om koordinaterna). Hittade dock att om jag zoomar in på texten får min finger plats till vänster om koordinaterna och då går det att markera en koordinatrad med hjälp av de "blåa bollarna" och sedan Kopiera. Det verkar alltid följa med ett par extratecken (ev är det radmatningar) som man måste ta bort innan TomTom Go känner igen decimalkoordinaterna. Minutkoordinaterna känns inte igen av TomTom förrän man tagit bort mellanslagen, men det räcker ju att använda decimalkoordinater. Jag har inga problem att hantera detta, men det kan ju försvåra för mindre tekniska användare. Ett sätt att lösa problemet kan ju vara att lägga in koordinaterna även som ren text som då är lättare att kopiera.

/CG
 

Nordichusbil

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3791
Medlemskap
2024
Ja, platstjänster var på och fungerade med andra appar men nu slog jag av den och återigen på och då dök frågan upp om jag godkände att HBK Husbilsplatser använde platsinformation. Därefter fungerar det.
Tack för hjälpen!
/Bengt
 
Toppen