• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastigheter

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hastigheter

En normal handels GPS som vi bilister använder, visar bla inte rätt hastighet i upp- eller nedförsbackar - i ytterlighetsfall om du kör ut över ett bergsstup och faller lodrätt ned i hög hastighet(?) så visar faktiskt GPS'en 0 km/tim vilket inte är sant!

Gps kommer från militära ändamål och mäter hastighet bra även vertikalt. Dock med lite högre felmarginal eftersom vinkeln till satelliterna då inte är optimal.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Hastigheter

Nu har jag visserligen precis nyligen blivit intresserad av husbil och inte köpt någon ännu (så jag kanske ändrar uppfattning senare :) ), men hoppas verkligen att man kan hålla 120-130 på motorväg med en några år gammal 3500kg husbil (där trafiken tillåter) utan större problem.

En av de största fördelarna vi ser med husbil är att man relativt snabbt kan komma ner till värmen i södra Europa, om man inte kan köra fortare än med husvagn är nog inte husbil något för oss.:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hastigheter

Jocke! Enligt höjdmätaren körde du 103500,450 kilometer ovanför Jorden. Jag föreställer mig att luftmotståndet är minimalt där så det räknas inte! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hastigheter

Gps kommer från militära ändamål och mäter hastighet bra även vertikalt. Dock med lite högre felmarginal eftersom vinkeln till satelliterna då inte är optimal.

Jag kan inte undanhålla en tanke i det här sammanhanget. Även Internet kommer från militära utvecklingslaboratorier. Tänk om alla dessa gigantiska belopp som militären spenderat för att finna nya vapen med ett enda syfte, att döda sin egen art, människan, i stället använts för att förbättra människans villkor på den här planeten. Då hade Jorden kunnat vara ett paradis, för alla människor.

Men...men alla länder måste ju försvara sig... Tänkte inte på det... :oops:

Jappe

PS. Många oskyldiga djur drabbas också av människans lust att destruera sig själv!
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hastigheter

Bara som lite kuriosa...

Eftersom jag är ensamåkare har jag alltid "blåst på" ner till Sydeuropa och den hägrande värmen både på hösten o vårvintern. Gillar att köra bil o trycka på gaspedalen, har gärna kört långa dagspass på 90-100 mil.

Den här gången skulle jag stanna i 6-7 månader istället för 6-8 veckor höst o vår så jag bestämde mig för det "ULTIMATA TESTET" förra hösten. Cruisekontrollen på 86-90km/t (med några "urblåsningar" då o då :p: ). Bra hastighet då jag blev omkörd o körde själv om rel få lastbilar. Hann många gånger ikapp de andra husbilar som susade om mig (ibland stora o m vinglande släp t.o.m.) vid nästa mack/rastställe. Även om man verkar vinna rätt mkt tid i teorin så gör man det inte i realiteten. Det räcker med lite "stau" nånstans eller ett vägbygge t.ex. Eftersom jag inte har nån som byter av mig vid ratten o sitter som passagerare ibland kunde jag i den här lunken njuta av omgivningar o utsikt lite mer än när jag körde 30km fortare. Körde ungefär lika långa sträckor som tidigare o trots att det blev längre pass i timmar räknat var det vilsammare.

Det bästa av allt, förutom att jag lugnt hann stanna utan kraftig inbromsning när en bil o lastbil framför mig krockade vid omkörning, var att jag vaknade pigg o alert på morgonen även efter 90++ mil. Icke att förglömma de ca2.000kr! jag sparade på diesel under mina 900 mil mot tidigare resor. Trodde inte det skulle bli så mycket. Dom lades raskt till nöjeskontot :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.862
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hastigheter

Nu har jag visserligen precis nyligen blivit intresserad av husbil och inte köpt någon ännu (så jag kanske ändrar uppfattning senare :) ), men hoppas verkligen att man kan hålla 120-130 på motorväg med en några år gammal 3500kg husbil (där trafiken tillåter) utan större problem.

En av de största fördelarna vi ser med husbil är att man relativt snabbt kan komma ner till värmen i södra Europa, om man inte kan köra fortare än med husvagn är nog inte husbil något för oss.:confused:

Det var en tanke jag fick när jag läste någon av dina frågor, husbil är väl det sämsta redskapet för fortkörning efter ett husvagnsekipage, bromsarna är i storlek med en ordinär personbil, men bilen väger dubbelt så mycket, och krocksäkerheten är inte mycket att hurra för heller, oberoende av typ.
Man får många flygbiljetter och eventuellt lägenhetshyror för kostnaden och driften av en husbil, och man är på plats på några timmar.
En bra personbil är också ett mycket bättre fordon för snabba färder från A till B? :wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Hastigheter

Det var en tanke jag fick när jag läste någon av dina frågor, husbil är väl det sämsta redskapet för fortkörning efter ett husvagnsekipage, bromsarna är i storlek med en ordinär personbil, men bilen väger dubbelt så mycket, och krocksäkerheten är inte mycket att hurra för heller, oberoende av typ.
Man får många flygbiljetter och eventuellt lägenhetshyror för kostnaden och driften av en husbil, och man är på plats på några timmar.
En bra personbil är också ett mycket bättre fordon för snabba färder från A till B? :wideeyed:


Inser att jag nog varit lite enkelspårig i de funderingar som jag ventilerat här på forumet än så länge. Vi har under många år åkt flyg till medelhavet och hyrt lägenhet/hotell/hus samt använt bilen för kortare turer inom Sverige. Tanken nu är att uppleva saker på vägen, göra resan till en del av målet, och se mer av Europa.

Vi har relativt små barn, det går dock bra att åka med dem så länge man inte kör mycket mer än ett par timmar i stöten innan man pausar. För att hinna komma någonstans mellan stoppen är det därför bra om man kan hålla lite högre hastighet, självklart utan att äventyra säkerheten för familj och medtrafikanter.

Om vi tar Kroatien exemplet med 5h längre körtid vid lägre hastighet innebär detta för oss med fikastopp etc. en dag extra ner och en dag extra hem. Har som jag nämnde ingen husbil ännu men har kört fullastad 20m3 flyttlastbil Danmark - GBG och tyckte den uppförde sig helt ok i skyltad hastighet.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Hastigheter

Du behöver inte vara orolig att det går att åka husbil över 100km/t. Ju bättre du köper desto tystare o behagligare går det. Körde 230 mil på två dagar hem från Italien för två helger sen, trots mkt stau o bunkrings stopp i Tyskland var vi hemma lite efter midnatt men ändå. Två tonårs grabbar i bilen funkar det med. Lycka till med ditt köp.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hastigheter

I verkliga livet tjänar du inte ens 5 Tim .Ju högre hastighet man håller ju svårare är det att hålla jämt snitt.
Har man en skapligt ny bil är det inga problem och hålla 130 Km/h .lite äldre är i regel lite motorsvagare och bullrig.Soppa förbrukningen stiger duktigt.
Vår första husbil va det hörselkåpor över 90 km/h och omöjlig och prata med var andra utan att skrika.
För att inte snacka om dom stackars ungarna som satt där bak.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Hastigheter

Tack Topaz, det låter bra!

Jagar så ny bil som möjligt för pengarna (max 10 år) men det är som vanligt inte lätt att få med alla önskemål när man har begränsad budget.
 
Senast redigerad av en moderator:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Hastigheter

Problemet är att man inte vet vad man vill ha, förens man har köpt den första och kört den ett tag. Vi är alla så olika i vad vi tycker är rätt bil. En husbil är aldrig helt rätt, men man kommer närmare o närmare.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hastigheter

Håller helt med Majzzan i hennes inlägg.

Att räkna ut hur mycket man tjänar i tid på att öka farten är svårt.
Ingen kan hålla den önskade farten så långa tider.
Det kommer alltid vägarbeten, avspärrningar, olyckor och andra hinder för att köra så fort man vill.

Den genomsnittliga hastigheten som noterats i hastighetsmätaren är iögonfallande låg om man tittar på den.
Ska man höja den får man köra dumdristigt fort den korta tid man har möjligheten.

/Leif
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hastigheter

Glädjen är stor hos undertecknad när vinden blåser åt rätt
håll, när vägen inte går uppför, kan även märka glädjen
hos min gamla trotjänare ( elnagh -97) när han får vända
kosan hemåt, han struntar i andra stressade husbilar som vill
köra om.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Hastigheter

Problemet är att man inte vet vad man vill ha, förens man har köpt den första och kört den ett tag. Vi är alla så olika i vad vi tycker är rätt bil. En husbil är aldrig helt rätt, men man kommer närmare o närmare.

Så är det, för oss som förstagångsköpare utgörs många punkter på vår "vill ha lista" av råd från mer rutinerade husbilsägare eller spontana tankar efter att endast tittat in i 50-talet olika husbilar. Kan dock tänka mig att preferenserna ändras då man varit ute några veckor.
 
Toppen