• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastigheter

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Hastigheter

Håller med..

När jag åker långa transportsträckor ligger jag oftast runt 120, i timmar.
Hem genom Sverige ifrån Trelleborg låg jag i princip mellan 125-130 hela tiden, där det går.

Toppnoteringen är 138km/h, fortare än så vågar jag inte för takluckorna. Givetvis försöker man ta hänsyn till vinden också.
Kör bara via gps, tittar inte ens på den vanliga om det inte är i tunnlar!

Jag kör den nästan som en personbil fast jag vet att den inte kommer aggera som en vid problem, husbilen är iallafall stadigare i sidled än Saab 9:3 iallafall då jag testade lättare undanmanöver i 70km/h.

2 husbilar har kört om mig under semestern och det var i Tyskland, djävla dårar kläcker jag alltid ur mig då:D

Hur många plåtisar är svårt att se, men jag vet iallafall en i Kroatien som åkte runt 150-160km/h

Jag försöker aldrig köra så fort att jag ska kunna bli av med mitt körkort oavsett bilmodell och därmed möjligheten att köra tung husbil.

Vid vilken hastighet kan man tänka sig att takluckorna flyger av?

F

F.d. 29925

Guest

Håller nog med synsättet att det inte är bokstaven i körkortet utan kapaciteten bakom pannbenet som är avgörande hur man hantera olika trafiksituationer.

För övrigt fick en av grabbarna C-behörighet enbart genom att skicka in ett intyg. Själv klarar jag mig med B fast jag kört tungt i c:a tio år. :) utan att ställa till det för andra trafikanter. Men jag kör inte en husbil på samma sätt som en gokart.

4

4 JO

Guest

Har noterat att det är en del i tråden som kör enligt hastigheten på GPS'en.
Den funkar i regel bra men det är hastighetsmätaren i bilen som avgör hur fort du kör.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Den funkar i regel bra men det är hastighetsmätaren i bilen som avgör hur fort du kör.

Fortfarande är hastighetsmätaren en glädjemätare.
Jag kör efter GPS:en.
På motorväg brukar jag hålla 100 - 105 (enligt GPS:en).
Hade en genomsnittlig förbrukning på 1,05 med farthållare och AC.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Håller med..

Hem genom Sverige ifrån Trelleborg låg jag i princip mellan 125-130 hela tiden, där det går.

Toppnoteringen är 138km/h, fortare än så vågar jag inte för takluckorna. Givetvis försöker man ta hänsyn till vinden också.

Jag kör den nästan som en personbil fast jag vet att den inte kommer aggera som en vid problem, husbilen är iallafall stadigare i sidled än Saab 9:3 iallafall då jag testade lättare undanmanöver i 70km/h.

2 husbilar har kört om mig under semestern och det var i Tyskland, djävla dårar kläcker jag alltid ur mig då:D

Hur många plåtisar är svårt att se, men jag vet iallafall en i Kroatien som åkte runt 150-160km/h

Jag försöker aldrig köra så fort att jag ska kunna bli av med mitt körkort oavsett bilmodell och därmed möjligheten att köra tung husbil.

Prova du som gillar att köra fort och berätta för oss glidare sen.:D;)

F

F.d. 50069

Guest

Håller med..

Mina satt kvar i 170, vid en testkörning på avlyst väg

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Visst är det så.
Ville bara uppmärksamma på att vid en hastighetskontroll så kan man inte hänvisa till att man kört enligt GPS.

På slät och rak väg stämmer GPS-hastigheter med mindre än +- 1 km/h, så det är helt riskfritt arr använda GPS:en som hastighetsmätare
/Thomas

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag är tämligen säker på att en bra GPS de allra flesta gångerna är mer noggrann än en hastighetsmätare i en vanlig personbil. Jag har jämfört min Navigon med en av polisens videobilar, som kalibreras regelbundet, och fann att de överensstämde mycket bra, vilket mina fordons hastighetsmätare inte alltid gör.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Nej det är fartkamerans foto eller polisens lazer som avgör hur fort du kör eller kört. Spelar ingen roll om du påstår att gps:en eller hastighetsmätaren visade si eller så. Gps visar exakt hastighet, hastighets mätaren visar ca 5% mer än verklig hastighet för att kompensera för slitna eller olika däck dimensioner mm.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Visst är det så.
Ville bara uppmärksamma på att vid en hastighetskontroll så kan man inte hänvisa till att man kört enligt GPS.

O.T
Du kan hänvisa till vad du vill, så fritt är det fortfarande:)

Den enda ursäkt jag hört som funkade på en polisman
var han som försökte gasa ifrån polisen,
men till slut blev stoppad, hans ursäkt:
Jo förra veckan lämnade hans fru honom för en polis.
Nu trodde jag att du ville lämna tillbaks henne :(:oops::p:

F

F.d. 50069

Guest

Om man följer GPS'en beträffande hastighet och lägger på ca 4 km/h som en slags felmarginal samt att man hoppas att inte Polisen tycker att ytterliggare 4-5km/h är nåt att bråka om....då kan man fixa en hyfsad snittfart

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja precis så funkar det på vägarna Anders (oavsett mätare GPS/Bil), dvs;
¤ du Anders ligger +4 km/t över skyltad hastighet
¤ min granne ligger 10% över alla gränser
¤ andra har bara som princip som gräns max fart för att inte mista körkortet
¤ andra skiter helt i alla gränser

Jag antar att det är därför som det ser ut som det gör på våra vägar, dvs alla tycks tillämpa sina egna regler ..... och ser inget fel i det??!

Jag själv som inte har så bråttom i trafiken oavsett fordon håller mig till gällande regler (skyltning anger ju max hastighet inte min), har inget självhävdelsebegär och ser inte framförandet av fordon som en tävling i trafiken - håller i princip skyltad hastighet och kör inte om i onödan men skiter i andras tyckanden ....

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nej det är fartkamerans foto eller polisens lazer som avgör hur fort du kör eller kört. Spelar ingen roll om du påstår att gps:en eller hastighetsmätaren visade si eller så. Gps visar exakt hastighet, hastighets mätaren visar ca 5% mer än verklig hastighet för att kompensera för slitna eller olika däck dimensioner mm.
En normal handels GPS som vi bilister använder, visar bla inte rätt hastighet i upp- eller nedförsbackar - i ytterlighetsfall om du kör ut över ett bergsstup och faller lodrätt ned i hög hastighet(?) så visar faktiskt GPS'en 0 km/tim vilket inte är sant!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Nu har jag inte testat "fritt fall" men de backar jag passerat och jämfört värdet i gps kontra hastighetsmätaren så har det diffat 3-4km/h, så åker man med lite marginal så är det ingen fara att man skulle bli bötfälld :cool:

Ironhawk

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2025

En normal handels GPS som vi bilister använder, visar bla inte rätt hastighet i upp- eller nedförsbackar - i ytterlighetsfall om du kör ut över ett bergsstup och faller lodrätt ned i hög hastighet(?) så visar faktiskt GPS'en 0 km/tim vilket inte är sant!

Felvisningen på grund av höjdskillnad är försumbar i alla backar som är framkomliga med en husbil. Ta som exempel en brant backe med 10% lutning. På var 10:e meter horisontellt rör sig bilen 1 meter vertikalt. Pythagoras sats ger sqrt(10*10+1*1) = sqrt(101) = 10.04, så om bilen rör sig 0,4 % längre sträcka än vad GPS:en mäter så är det försumbart. Felen i GPS-positioneringen är troligen större.

//Peter

Toppen