• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastigheter

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Har någon funderat på bromsförmågan mellan HB-2 och en personbil?
Vad jag menar är en fullastad husbil oavsett vikt kan aldrig stanna på så kort sträcka som en vanlig personbil.
HB är en fullastad transportbil ingen person bil överhuvet taget.
Med handen på hjärtat kör ni därefter ni som kör vad det står som högsta hastighet på tavlan.
Kan ni stanna lika fort som en peronbil?
Vad tror ni????:music-icon:Svara gärna på frågan hinner ni stanna lika snabbt som en personbil?
Borde det vara högre behörighet över 3.5 ton
c-1eller C.?
2179

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Hastigheter

Rent logiskt så beror bromssträckan på faktorer som bilens vikt, bromsarnas effektivitet och däckens friktion mot underlaget.
En modern mindre personbil på vettiga däck stannar garanterat snabbare än en husbil.

Vilken husbil som helst stannar dock på kortare sträcka än min gamla HD från 69 som väger 345Kg och är begåvad med trumbromsar både bak och fram. Den är snudd på livsfarlig.
Det gäller att planera körningen efter vad man har.

Kompis

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2026

Prøver alltid å ha avstand til det jeg kjører etter, så blir turen rolig og avslappet. 80 km =40 meter, 50 km =25 m. Det er nesten ingen som kjører forbi meg, som ikke utløser piping av GPS`n, så det er bakdelen med å holde god avstand.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Har någon funderat på bromsförmågan mellan HB-2 och en personbil?

Kan ni stanna lika fort som en peronbil?
Vad tror ni????:music-icon:
2179

Nej det kan jag inte, därför ligger jag oftast mellan 80 och 88 km/h med min 6 tons bil.

Jag ser många som kör sin husbil som en personbil:rolleyes:

4

4 JO

Guest

Jag kör alltid efter den hastighet som är skyltad på vägarna, även 120.
Dock ser jag till att ha bra avstånd till framförvarande fordon och från min högre position så tycker jag att jag har bättre uppsik på vad som händer i trafiken och runt om kring mig.

Omkörningar gör jag där det finns gått om utrymme för oss båda.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Jag försöker hålla ett sådant avstånd och sådan fart att det inte bara går att stanna i tid, utan också går att göra det utan att det blir för stor oreda inne i bilen.
Sedan kan det ju ändå komma plötsliga hinder...

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Nej det kan jag inte, därför ligger jag oftast mellan 80 och 88 km/h med min 6 tons bil.

Ja det var det jag menade men man märker att man helst inta vill svara på frågan.
Jag tycker det är fel att bussar på 7-10 ton får kallas HB-2 och framföras med b kort.
Likaså vi som fick mc kortet på köpet har rätt att sätta sig på en värsting cykel.

2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Bromsarna är väl OK, iaf för en inbromsning!
Problemen kommer dessto värre om man tvingas göra en kraftig inbromsning och därefter en undanmanöver....då märks det att det inte är någon rapp personbil man kör
Sen gäller det att sköta de bromsar som finns med bromsvätskebyte regelbundet, extra viktigt om man skall köra i bergsområden. Där kan ju även bromsbeläggen ta extremt mycket stryk, då inte bara slitage utan även glaseras på ytan som kraftigt försämrar bromsförmågan!
Sen är det väl så kallade flytande OK på de flesta husbilar och då gäller det även att se till att oket löper bra på sin glidyta. Kärvar det så har man straxt ojämn bromsverkan samt anliggande broms!

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Rent logiskt så beror bromssträckan på faktorer som bilens vikt, bromsarnas effektivitet och däckens friktion mot underlaget.
En modern mindre personbil på vettiga däck stannar garanterat snabbare än en husbil.

Vilken husbil som helst stannar dock på kortare sträcka än min gamla HD från 69 som väger 345Kg och är begåvad med trumbromsar både bak och fram. Den är snudd på livsfarlig.
Det gäller att planera körningen efter vad man har.

H-D var tidiga med ABS

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Samma här, håller inte högre fart än 88km/h "gps-fart".
Gärna ner mot 83-84km/h ifall det inte hindrar den tunga trafiken.

Vill jag köra fort har jag andra lämpligare fordon till det.

Blir förundrad hur fort många kör i sina husbilar,
Jag fick göra en kraftig undanmanöver på E22 på väg hem från Öland tidigare i veckan, p.g.a en mötande pb som kastar sig ut på omkörning i kurva!!
Ingen trevlig upplevelse som en ovan kan få problem med.

Alla som kör husbil borde prova på riktiga manöverprov i +80km/h kan bli en överraskning, då de ej beter sig som en pb, fast de "känns" som en pb.

Det var rätt ofta som det skedde undanmanöver-olyckor när SUV-boomen slog till i Sverige, då folk tror att man kan hantera ett högre fordon som en vanlig pb.

Och, ja jag har också längre bromssträcka på min 6-tonnare

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ett varv i nord Norge där man ser både älg och ren på vägarna (kurviga små vägar med mötesplatser), där får betar vid vägkanten, där får man ny syn på hastighetshållning.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag är också förvånad över att många husbilister håller runt 110 på motorväg i Sverige med tanke på att bränsleförbrukningen ökar markant med högre hastighet.

Å andra sidan vill jag inte ständigt bli omkörd av stora trailers. Därför brukar jag hålla lastbilshastighet (ca 90) både hemma och utomlands på motorväg, på övriga vägar betydligt långsammare utan att hindra övrig trafik.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har inga som helst problem med att ligga i 120-130km/h med en husbil och det med gott samvete.
Jag vet att det inte är en vanlig personbil jag kör så jag förväntar mig heller inte stoppsträcka och väghållning som en sådan.

Toppen