• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Lasse, tänk dig för noga för när du börjar skriva om säkringar, kabelarea, säkerhet och vad husbilsägarna kopplar själv. Tråden kan bli hur lång som helst, jag vet.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Förstår Lasses hänsynsfulla inlägg!

Men själv...
Ser jag inga hinder med LED i gasolutrymmet med en förnuftig installation!
Tex. monterar man inte via inverter 230v belysningen i golvet, riktad uppåt... :swoon:

Dock...
* Ficklampa i näven går ju utmärkt, har själv använt detta till för några år sedan.
* Då monterade jag in 1st batteridriven 3x AAA (4,5v) LED lampa i taket på utrymmet.

Absolut skall vi ta hänsyn & göra riskbedömningar i Alla egna install/applikationer!

Har haft en spricka i gasol slang i detta utrymme sedan denna montering,
är övertygad att det fanns andra aspekter där i som var mer risk fyllt än min monterade 4,5v LED belysning...

Som någon nämnde, vid ev. oro kring "fast" LED, montera då en kapslad lampa, med kontakten i ett annat utrymme så bör risken vara obefintlig!

Fast vi med tanke på rör/gasolslangar runt i våra bilar, får vi kapsla in totalt Allt! ;)

Sunt förnuft och rådfråga här på forumet är oftast en riktigt bra sak.
Läs & ta till oss av det som verkar passa ens egna värderingar och sunda förnuft, låt övrigt passera revy...

Sen att flera, med mig inräknat har "skrivklåda", det får resp. läsare stå ut med..
Snart är det vår, så även ljusare, gör gott för humöret och minskat behov av elektriskt ljus!

Vänligen, Magnus Privat!
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Det är mycket värdefullt att i klubbens forum kunna ta del av råd och erfarenheter.

En betraktelse dock:

Det har förvånat mig hur tillverkarnas o försäkringsbolagens anvisningar i instruktionsböcker och garantivillkor ibland ignoreras (jmf tex diskussionerna kring längden på anslutningskabel). Man bör nog tänka på detta då råd o erfarenheter formuleras på forumet och då frågor av säkerhets- och teknisk natur diskuteras.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Givetvis är det ju säkerheten som gäller i första hand och därför avrådde jag installation till den som frågade .

Är det säkert om man då monterar en fiberoptik med belysningen utanför gasolutrymmet med en extern brytare , jag anser att det är säkert men vi är ju många medlemmar och meningarna går ofta isär .

När det gäller gasol ... Många har gasolgrillar och var förvarar ni den gasoltuben som används till detta , vissa har ju så man kan koppla på externt gasoluttag men dom som har en extra liten tub .

Den lilla extra tuben/flaskan bör ju också vara i ett ventilerat utrymme och inte i garaget /dubbelgolvet .
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Tror inte det är några problem eftersom tillslaget till sirenen sitter i larmenheten. Det man skall undvika är kontakter som sluter eftersom största risken för gnista uppkommer då. Brytande kontakter ger i princip ingen gnistbildning om det inte är stora strömmar det är fråga om.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Tror inte det är några problem eftersom tillslaget till sirenen sitter i larmenheten. Det man skall undvika är kontakter som sluter eftersom största risken för gnista uppkommer då. Brytande kontakter ger i princip ingen gnistbildning om det inte är stora strömmar det är fråga om.

Endast utrustning avsedd för sådant utrymme och inget annat.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Hur ser ni på riskerna att ha larmets siren monterat i gasolutrymmet (högt monterat)?

Det är ingen bra ide oavsett vilken typ av siren det är eller vart tillslaget sitter.
En siren matas av en spänning som helt klar tkanprestera en gnista eller glöd.
Vi felfri funktion är naturligtvis risken liten men när sirenen falerar kan det bli värme/glöd/gnista.

Det enda jag skulle våga ha i ett gasolutrymme är därför avsedd utrustning.
Även ett glasrör till tungelementet för magnetgivare skulle jag våga ha mendärgår gränsen. Skulle jag montera profesionellt skulle inte ens det funka.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

JR Larmcenter ville inte ens sätta en larmkontakt i detta utrymme på grund av explosionsrisken, så det låter logiskt.

Låter konstigt. JR Larmcenter installerade vårt larm (med mycket strul efteråt pga installationsfel) och la en larmkontakt av tryckknappstyp i gasutrymmets lucka på insidan. Nämnde tom. att det är jättebra att larma gasutrymmet pga. risken att någon kan annars stjäla flaskorna. Risken för explosion tänkte inte dem eller vi på alls.

Så vad kan vi tro?

Hälsning jyrki
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Låter konstigt. JR Larmcenter installerade vårt larm (med mycket strul efteråt pga installationsfel) och la en larmkontakt av tryckknappstyp i gasutrymmets lucka på insidan. Nämnde tom. att det är jättebra att larma gasutrymmet pga. risken att någon kan annars stjäla flaskorna. Risken för explosion tänkte inte dem eller vi på alls.

Så vad kan vi tro?

Hälsning jyrki

Jag tycker det är en fråga du ska ta med JR.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Till dem som hellre vill använda ficklampa: tänd den innan du tar in den i gasolskåpet, eftersom det kan bli en gnista av ficklampans strömbrytare.
En LED är inga problem, men (öppna) strömbrytare ska inte finnas där. Tungelement är också OK (så länge de är hela :)). Det är förstås gnistorna som är farliga. Att dra en kabel genom skåpet är helt OK, men jag skulle inte skarva den i skåpet (pga risken för glapp).
IR-LED är väl ett frågetecken för mej, då jag inte vet hur den sluter kretsen, öppet eller kapslat...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Till dem som hellre vill använda ficklampa: tänd den innan du tar in den i gasolskåpet, eftersom det kan bli en gnista av ficklampans strömbrytare.
En LED är inga problem, men (öppna) strömbrytare ska inte finnas där. Tungelement är också OK (så länge de är hela :)). Det är förstås gnistorna som är farliga. Att dra en kabel genom skåpet är helt OK, men jag skulle inte skarva den i skåpet (pga risken för glapp).
IR-LED är väl ett frågetecken för mej, då jag inte vet hur den sluter kretsen, öppet eller kapslat...

Det man inte tänker på är vad som händer vid ett fel. Det vill säga när LED segmentet brinner upp! Det är då det kan bli farligt. Därför är ju alla belysning osv i ett rum med explosionsrisk kapslad.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

En bra poäng! Jag har aldrig sett en LED brinna, men det kan såklart hända.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

En kabel kan också börja brinna under "rätt" omständigheter. Jag är ingen expert men jag tror ändå att om det ska vara el där är placeringen viktigast. Gasol 1,5 gånger luft, sjunker alltså och har vi då fri ventilation i botten krävs en stor läcka för att nå tex taket i boxen. Jag frågar mej dessutom hur ser det ut runt alla de rör, kopplingar och slangar för gasol i resten av bilen? Någon som vet hur många kopplingar en bil innehåller på ett ungefär? Det antalet borde vara lika många risker om det finns el i närheten och hur är den eldelen placerad i förhållande till kopplingen? Kopplingar torde väl vara den största risken när vi hamnar utanför gasolskåpet.

Jag vill på inget sätt förringa riskerna men jag tycker vi hamnat på en nästan utopisk nivå i gasolskåpet och glömmer resten. Det bör vara större risk att det blir fel någon annanstans än att en kabel brinner i skåpet samtidigt som vi har ett läckage i skåpet, går säkert att räkna på sannolikhet men det känner jag är över min förmåga.Det är också på övriga ställen vi har mycket svårt att göra okulärbesiktningar. Tidens tand, vibrationer fån bilen, skakningar pga dåliga vägar osv, många faktorer som kan ställa till det även utanför skåpet.

Ha det gott där ute och var extra försiktiga med all gasol!!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

En kabel kan också börja brinna under "rätt" omständigheter. Jag är ingen expert men jag tror ändå att om det ska vara el där är placeringen viktigast. Gasol 1,5 gånger luft, sjunker alltså och har vi då fri ventilation i botten krävs en stor läcka för att nå tex taket i boxen. Jag frågar mej dessutom hur ser det ut runt alla de rör, kopplingar och slangar för gasol i resten av bilen? Någon som vet hur många kopplingar en bil innehåller på ett ungefär? Det antalet borde vara lika många risker om det finns el i närheten och hur är den eldelen placerad i förhållande till kopplingen? Kopplingar torde väl vara den största risken när vi hamnar utanför gasolskåpet.

Jag vill på inget sätt förringa riskerna men jag tycker vi hamnat på en nästan utopisk nivå i gasolskåpet och glömmer resten. Det bör vara större risk att det blir fel någon annanstans än att en kabel brinner i skåpet samtidigt som vi har ett läckage i skåpet, går säkert att räkna på sannolikhet men det känner jag är över min förmåga.Det är också på övriga ställen vi har mycket svårt att göra okulärbesiktningar. Tidens tand, vibrationer fån bilen, skakningar pga dåliga vägar osv, många faktorer som kan ställa till det även utanför skåpet.

Ha det gott där ute och var extra försiktiga med all gasol!!


Du har delvis rätt men vid gasolflaskan och innan regulatorn har du högtryckssidan.
Där är risken för läckage större än på lågtryckssidan. Men visst kan ett läckage vara farligt vart den än är. Men varför utmana ödet och montera elapparatur i gasolkofferten. Den är ju avskild för en anledning.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Gaskammaren på bilen borde vara sådan att det krävs eleketrisk utrustning klassad som "explosionsäker" EX-klassad.
Dvs steget över IP65.
Gaskkamaren är skild från boutrymmet men väl ventilerad utåt.
Öppnar man luckan kommer luft in och kanske ventilerar bord ev kvarvarande gas om det läcker.
Glömmer man att stänga gaskranen och börjar lossa anslutningen så pyser det ut gas, och man stänger förstås kranen.
Men det kan i värsta fall bildas en explosiv blandning av gas och luft.

Alla vet vi hur extremt liten gnista som behövs för att tända gasen, kolla i en cigtändare eller en gasdriven ljuständare. eller tändgnistan i kylskåret.

Inom industrin, exvis på en oljeplattform krävs expolsionsäker utrustning, Exempel på sådan är EX-klassad komradio, EX-klassad belysning och verktyg blir ofta tryckluftdrivna.
Byte av batteri på utrsutning skall inte kunna göras med tanke på gnista.

En explsion om olyckan är framme i gaskammaren skulle kunna blåsa till så man blir svedd i antisktet och håret. Någon större spärngkraft blir det knappast.

Förmodligen är det krav på tätningsmedel i ett sådant utrymme, så det kanske inte bara är att smeta på silikon för att täta för sladden. En ev armatur med LED mbör vara minst IP65 klassad åtminstone.

Så viss är det ett stort ansvar man har om man gör modifieringar och elinstallationer i gaskammaren.

Det där med sannolikhet etc... det är osannolikt att det osannolika skulle kunna hända.
Och Tjernobyl var ju osannolikt, men hände förmodligen sannolikt ändå, men ändå osannolikt.

Kanske lättare att vinna en miljon på triss än att det skulle expoldera i gaskammaren.

Skulle jag se på en begagnad husbil så skulle jag kolla om förre ägaren modifierad säkerheten.

de
Roy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen