• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Jag tänker på Secumotion, elektriskt uppvärmda reduceringsventiler etc. Det är ju el i gasolutrymme.

Kenneth
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Jag tänker på Secumotion, elektriskt uppvärmda reduceringsventiler etc. Det är ju el i gasolutrymme.

Kenneth

Som är i grunden tillverkade och testade tillsammans för fungera tillsammans med gasol. Lite skillnad mot en egen installation, eller hur....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

JR Larmcenter ville inte ens sätta en larmkontakt i detta utrymme på grund av explosionsrisken, så det låter logiskt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Jag vill bara skriva att jag har fått frågan om man kan ha den där men rekommenderat dom som frågat att det är en känslig fråga och jag rekommenderar att inte sätta dit den även om risken för att det skulle hända något inte är så stor.
Det SKALL ju vara tätt i anslutningarna.

Även jag har el komponenter i gasolutrymmet och det är ex-eis uppvärmningen till regulatorerna.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Att sätta en LED där är inget problem. Problemet är strömbrytare, reläer etc, som kan ge gnistor. Så monterar man en LED i gasolutrymmet bör strömbrytaren sitta i ett annat utrymme.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Att sätta en LED där är inget problem. Problemet är strömbrytare, reläer etc, som kan ge gnistor. Så monterar man en LED i gasolutrymmet bör strömbrytaren sitta i ett annat utrymme.

Hej, jag säger åter igen att detta INTE är ett bra råd!
All sådan egenpåhittad installation är fel.

Jag har fått denna typ av fråga många gånger.
Ni där ute som kommer med påståenden som detta, jag ber er tänk så här.

Kan jag som skriver detta garantera och ta på mig ett eventuellt problem detta kan medföra.

Så tycker jag!

Önskar alla en fin dag.
Från en idag Fäbod med -19 grader och blå himmel.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Hej

Mitt tips:
Alternativ till belysning i gasolutrymmet.
Skaffa en bra pannlampa och förvara den på ett bra ställe i husbilen, då har man ljuset på rätt ställe när man måste byta flaska mitt i natten. Men lampan är även bra om det går en säkring eller när man går ut med hunden när det är mörkt. Då har man bägge händerna fria för att plocka upp efter den. För det gör ni väl även om det är mörkt.
Mvh.Klas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

TeknikLasse jag blev förvirrad från första början över frågan. Vad menar du med IR-LED? Menar du LED med IR= osynlgt ljus= värmestrålning eller LED med strålning i synliga området?
Fast jag uppfattade det viktiga som: "Är det tillåtet med elektriska installationer i gasolutrymmet?".
// Göte J
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

TeknikLasse jag blev förvirrad från första början över frågan. Vad menar du med IR-LED? Menar du LED med IR= osynlgt ljus= värmestrålning eller LED med strålning i synliga området?
Fast jag uppfattade det viktiga som: "Är det tillåtet med elektriska installationer i gasolutrymmet?".
// Göte J

Hej:)

Jag kopierade texten från ett inlägg.

Detta är en LED som tänds när någon är i närheten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Jag får först å främst tacka för att du TeknikLasse är intresserad och läser inläggen som görs i mitt företagsforum .
Samtidigt är jag inte förvånad att du påpekar detta , du köpte ju också en och har kanske pillat isär den och gjort en riskanalys på detta ?.

Jag fick frågan om man kunde göra denna montering och jag svarade då att det att det är nog ingen fara men jag rekomenderar inte att göra det pga. "om" denna promille "chansen" skulle vara framme och något skulle hända .

Eftersom man inte får göra reklam i dessa avdelningarna för produkten så får jag hänvisa intresserade att läsa där ( hoppas ni vet vilket företag) .

Nu återstår bara att se hur stor höna det blir av denna fjädern .

Önskar alla en underbar dag från ett vintrigt Falköping.......
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Jag får först å främst tacka för att du TeknikLasse är intresserad och läser inläggen som görs i mitt företagsforum .
Samtidigt är jag inte förvånad att du påpekar detta , du köpte ju också en och har kanske pillat isär den och gjort en riskanalys på detta ?.

Jag fick frågan om man kunde göra denna montering och jag svarade då att det att det är nog ingen fara men jag rekomenderar inte att göra det pga. "om" denna promille "chansen" skulle vara framme och något skulle hända .

Eftersom man inte får göra reklam i dessa avdelningarna för produkten så får jag hänvisa intresserade att läsa där ( hoppas ni vet vilket företag) .

Nu återstår bara att se hur stor höna det blir av denna fjädern .

Önskar alla en underbar dag från ett vintrigt Falköping.......

Hej Beng-Åke, att vi läser varandras företagstrådar är nog inte så konstigt då vi säljer samma produkter.

Att jag skrev denna tråd har inget med dig eller dina produkter att göra.

Anledningen till att jag direkt ville skriva om detta var av hänsyn till allt tok som kan hända när man i sin iver vill göra något bra:)

Att du vill belysa:rolleyes: vad vi köper av varandra tycker jag är orelevant i denna fråga.

Om jag varit otydlig vill jag förtydliga detta:

Elinstallationer i eller i anslutning till gasol eller brandfarliga ting skall endast ske med produkter avsedda för detta. (har inte med LED specifikt att göra)

Om det nu blir en Höna av en Fjäder i denna tråd då jag tycker frågan är viktig.

Önskar alla en säker husbil. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Även jag önskar en säker husbil därför sa jag att man skulle undvika att montera den där .

Sen TeknikLasse så behöver du inte skicka internmeddelande till mej om : Sluta. ( och övriga internmeddelande )

Jag har samma rätt som dej att skriva svar i inlägg .
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Ja du Bengt-Åke när du får sädana frågor får du väl svara som en jobbakompis svarade mig när jag undrade om det verkligen var tillåtet att ha "förpackningschips" som isolering på vinden. Han sa : "Konsten är att inte fråga".
// Göte J
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

JR Larmcenter ville inte ens sätta en larmkontakt i detta utrymme på grund av explosionsrisken, så det låter logiskt.

Logiskt? I larmslingan flyter knapp någon ström alls och inuti magnetkontakten är kretsen helt kapslad. Jo jag vet att det finns även mekaniska kontakter men det vet ju en firma som monterar larm om, så en sådan monterar man inte i det utrymmet. Nä det var nog andra anledningar till det svaret. Lång och svår kabeldragning, ingick inte i priset eller något annat.
Belysning i gasolutrummet, där är man inte så ofta. Vad är där för fel på en vanlig ficklampa?
 

Bilagor

  • Reed switch.jpg
    Reed switch.jpg
    18,3 KB · Visningar: 3

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Logiskt? I larmslingan flyter knapp någon ström alls och inuti magnetkontakten är kretsen helt kapslad. Jo jag vet att det finns även mekaniska kontakter men det vet ju en firma som monterar larm om, så en sådan monterar man inte i det utrymmet. Nä det var nog andra anledningar till det svaret. Lång och svår kabeldragning, ingick inte i priset eller något annat.
Belysning i gasolutrummet, där är man inte så ofta. Vad är där för fel på en vanlig ficklampa?

I min installation gick kabeln från en bakre lucka igenom gasolutrymmet så det var nog inte av den anledningen. Ville ha larm även på denna lucka men fick då ovan nämnda svar och det var upp till mig att bestämma. Installationen gjordes hösten 2010. Ang. Bengt Åkes LED så sätts ju den i överkant av gasolutrymmet och detta har ju rejäl ventilation i golvet och gasol är ju tyngre än så risken är nog minimal.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Nu måste jag lägga mej i, det var jag som skrev det som Teknik-Lasse skrev om och alla verkar ha synpunkter på. Det var alltså jag som satt i denna omdiskuterade IR-led.

För det första så tolkade jag Lasses ursprungliga inlägg som om han var mån om att ingen olycka skulle hända och inget annat. Jag tolkade det alltså som en omtanke om oss övriga medlemmar. Lasse, jag tackar för omtanken för det var verkligen så jag tolkade det!

För det andra så har Bengt-Åke absolut ingenting med denna montering att göra, jag har inte frågat honom innan och han har inte tipsat eller på annat sätt fått mej på dessa tankar. Beng-Åke det var ju inte meningen att du skulle hamna i skottgluggen för något jag skrivit!

Ironin i det hela är att lampan inte finns kvar där, den ramlade bort själv då antagligen det var för ojämn och kall yta för dubbelhäftande tejp.

Själv funderade jag så här när jag gjorde det:
- Gasol är tyngre än luft (1,5 gånger om jag minns rätt), alltså är placeringen viktig. Då den satt där var det i taket högst upp i utrymmet.
- Vid fundering om gnistbildning har volttalet betydelse, i det aktuella fallet pratar vi om en lampa som drivs av ett AA batteri, alltså 1,5 volt. Detta minskar risken ytterligare.
- Jag har tidigare haft husvagn (även om det var några år sedan) och då var det inte helt ovanligt med positionsljus sittandes på/i gasolkofferten... Och dom satt inte ens högt i den...

Men som nybörjare har jag säkert tänkt galet så tack Lasse för uppmärksamheten. Lampan sitter numer i ett skåp inne i bilen.

Så nu vill jag som är orsaken till det hela att ni inte blir osams mer utan håller diskussionen på en snygg nivå om det nu finns nåt mer att dryfta i ämnet.

Jag vet att det i klubben finns experter på brand etc, vad säger ni??? Det är väl det jag tycker skulle ge tråden ytterligare bra lyft och sakinnehåll, ev om nån i försäkringsbranschen har nåt att tillägga...

Ha det gott
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.

Nu måste jag lägga mej i, det var jag som skrev det som Teknik-Lasse skrev om och alla verkar ha synpunkter på. Det var alltså jag som satt i denna omdiskuterade IR-led.

För det första så tolkade jag Lasses ursprungliga inlägg som om han var mån om att ingen olycka skulle hända och inget annat. Jag tolkade det alltså som en omtanke om oss övriga medlemmar. Lasse, jag tackar för omtanken för det var verkligen så jag tolkade det!

För det andra så har Bengt-Åke absolut ingenting med denna montering att göra, jag har inte frågat honom innan och han har inte tipsat eller på annat sätt fått mej på dessa tankar. Beng-Åke det var ju inte meningen att du skulle hamna i skottgluggen för något jag skrivit!

Ironin i det hela är att lampan inte finns kvar där, den ramlade bort själv då antagligen det var för ojämn och kall yta för dubbelhäftande tejp.

Själv funderade jag så här när jag gjorde det:
- Gasol är tyngre än luft (1,5 gånger om jag minns rätt), alltså är placeringen viktig. Då den satt där var det i taket högst upp i utrymmet.
- Vid fundering om gnistbildning har volttalet betydelse, i det aktuella fallet pratar vi om en lampa som drivs av ett AA batteri, alltså 1,5 volt. Detta minskar risken ytterligare.
- Jag har tidigare haft husvagn (även om det var några år sedan) och då var det inte helt ovanligt med positionsljus sittandes på/i gasolkofferten... Och dom satt inte ens högt i den...

Men som nybörjare har jag säkert tänkt galet så tack Lasse för uppmärksamheten. Lampan sitter numer i ett skåp inne i bilen.

Så nu vill jag som är orsaken till det hela att ni inte blir osams mer utan håller diskussionen på en snygg nivå om det nu finns nåt mer att dryfta i ämnet.

Jag vet att det i klubben finns experter på brand etc, vad säger ni??? Det är väl det jag tycker skulle ge tråden ytterligare bra lyft och sakinnehåll, ev om nån i försäkringsbranschen har nåt att tillägga...

Ha det gott

Tack:) Du har tolkat mitt inlägg helt rätt.

Jag ser gärna en fortsättning i denna tråd på det vis att vi kan hjälpas åt att se till så ingen skadas.

För att gå lite från ämnet men ändå hålla oss kvar på säkerhet.

En sak jag sett lite titt som tätt är att man tar ström från en kabel någonstans i husbilen.

Inget konstigt med det kanske... Men om man i sin iver inte tänker på att kabeln man tar ström från kanske är avsäkrad med en 20A säkring och att man sedan går ner i kabelarea utan att först säkra av, detta är att utsätta sig och andra för fara även där. Tänk på att sätta säkringar innan smalare kabel. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen