Sv: Har även installerat en IR-led i gasolutrymmet och det blev också mycket bra.
Nu måste jag lägga mej i, det var jag som skrev det som Teknik-Lasse skrev om och alla verkar ha synpunkter på. Det var alltså jag som satt i denna omdiskuterade IR-led.
För det första så tolkade jag Lasses ursprungliga inlägg som om han var mån om att ingen olycka skulle hända och inget annat. Jag tolkade det alltså som en omtanke om oss övriga medlemmar. Lasse, jag tackar för omtanken för det var verkligen så jag tolkade det!
För det andra så har Bengt-Åke absolut ingenting med denna montering att göra, jag har inte frågat honom innan och han har inte tipsat eller på annat sätt fått mej på dessa tankar. Beng-Åke det var ju inte meningen att du skulle hamna i skottgluggen för något jag skrivit!
Ironin i det hela är att lampan inte finns kvar där, den ramlade bort själv då antagligen det var för ojämn och kall yta för dubbelhäftande tejp.
Själv funderade jag så här när jag gjorde det:
- Gasol är tyngre än luft (1,5 gånger om jag minns rätt), alltså är placeringen viktig. Då den satt där var det i taket högst upp i utrymmet.
- Vid fundering om gnistbildning har volttalet betydelse, i det aktuella fallet pratar vi om en lampa som drivs av ett AA batteri, alltså 1,5 volt. Detta minskar risken ytterligare.
- Jag har tidigare haft husvagn (även om det var några år sedan) och då var det inte helt ovanligt med positionsljus sittandes på/i gasolkofferten... Och dom satt inte ens högt i den...
Men som nybörjare har jag säkert tänkt galet så tack Lasse för uppmärksamheten. Lampan sitter numer i ett skåp inne i bilen.
Så nu vill jag som är orsaken till det hela att ni inte blir osams mer utan håller diskussionen på en snygg nivå om det nu finns nåt mer att dryfta i ämnet.
Jag vet att det i klubben finns experter på brand etc, vad säger ni??? Det är väl det jag tycker skulle ge tråden ytterligare bra lyft och sakinnehåll, ev om nån i försäkringsbranschen har nåt att tillägga...
Ha det gott