• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handpenning

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning

När vi beställde våran ny fr fabrik ,skrev vi på ett beställningskontrakt med en punkt ang % av ny pris om man avbröt köpet innan lev , med undantag av dödsfall eller annan "själig "anledning.tex allvarlig sjukdom,som gör användadet av obj, omöjligt, eller kraftigt nedsatt, dessututom fanns en punkt om lev ej kom på utsatt tid ,stod handlaren för % i förseningsavg ,undantaget strejker o andra förseningar som säljaren ej rår över tex naturkatastrofer ,Hälsningar Lasse

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025

Vi åker till Tyskland bl.a för att titta på husbil.
Vi har sedan förra sommaren besökt mässor och handlare och tittat på bilar som skulle passa våra önskemål.
Under tiden har listan med tänkbara objekt lagt som favoriter och antalet var uppe i drygt sextio i hela Tyskland.
Samtliga objekt har lagts som waypoints i MapSource, vilkt gett en suverän översikt.
Vid närmare granskning hittar vi 7-9 handlare inom ett rimligt avstånd från varandra, med drygt 20 av "våra" bilar.

Av praktiska skäl har vi ingen möglighet att få med en bil hem i detta skede - först 10 - 14 dagar senare kan vi hämta bilen.

Bilen kommer att kosta 45-55K€, köpehandling upprättas.

Min fråga: Hur stor handpenning kan man vänta sig att en handlare i Tyskland vill ha i detta läge?

Birger.

J

Jarn

Guest

Ofta har de tyska handlarna velat ha 10%, men jag har också vid flera tillfällen varit med om att de bara velat ha mellan 1000 - 2000€.
Detta på bilar mellan 40 - 70000€.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Köpt 2 bilar i tyskland (2-3 år gamla). Första bilen fick jag betala förskott på tillbehören som monterades på bilen. Kan förstå det önskemålet då det är ett utlägg för säljaren. Skulle jag hoppat av köpet är det ju inte säkert att nästa spekulant är intresserad att betala för den utrustningen.

Andra bilen skickade jag ner 1000 EUR i handpenning.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det beror på vad man vill köpa.

Jag är precis hemkommen från besök hos Woelcke Reisemobile utanför Stuttgart. Ett års leveranstid på Woelckes specialbyggen och krav på 40% dellikvid vid byggstart (=ca. 3 mån före leverans) och resterande 60% vid leverans. Däremot inget krav på handpenning vid beställning.

Inte mycket förhandlingsmån eftersom jag trots långt letande inte har hittat någon annan byggare som klarar att uppfylla mina krav; ingen konkurrent att välja på alltså.

aake

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Måste väl anses som rimligt att man betalar en rätt stor del av priset under tillvekningstiden, i det fall man pratar om en specialbeställd bil.

Själva köpte vi igår en ny bil från Fj:s husvagncenter och blev lite förvånad när jag på kontraktet såg att hela beloppet betalas vid leverans. Var beredd att betala en handpenning.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jovisst, helt rimligt att betala en betydande andel av kostnaden när bygget kommer igång, men det är alldeles för stora pengar (>50.000€) att riskera. Jag har ingen kunskap om företagets soliditet och vi lever, som vanligt, i osäkra tider (med krigsrisk och risk för drivmedelsbrist, vilket måste vara ett hot för branschen).

Innan jag skriver på kontraktet så vill jag ha en bankgaranti på förskottet. Vi får se vad företaget svarar på detta efter helgen.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tillverkaren/säljaren ställer inte upp med bankgaranti, utan erbjuder en "Sicherungsübereignung". Här ett exempel (annan bil):

*

Sicherungsübereignung​
über Basisfahrzeug ( Fahrgestell mit Fahrerhaus) VW –T5 für Reisemobilaufbau Autark​
mit KFZ-Identnr.: …………………………​
Sehr geehrter Herr​
Mustermann

vereinbarungsgemäß übereignen wir Ihnen uneingeschränkt nach Zahlungseingang der vereinbarten Anzahlung
über 40% (………. €,inkl. 19% Mwst.) des am ………….von Ihnen bei uns bestellten Reisemobils Autark T5
gefertigten auf Basis VW T5 ( Gesamtsumme ………….€ ) das Basisfahrzeug (Fahrgestell mit Fahrerhaus) für
den nun folgenden Komplettaufbau:​
KFZ-Identnr. ……………………​
Darüberhinaus bleibt das Basisfahrzeug bis zur Fertigstellung und Bezahlung des Gesamtwerks
(Bestellung………….) in Besitz der Fa. Woelcke.​
Heimsheim,…………. Frank Woelcke

*
Svårt att värdera vilket skydd (om något) detta avtal skulle ge vid en konkurs.

Tacksam för synpunkter

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det finns hjälp att få i uttydningen av bif "inteckning" Det finns Konsument EU att vända sig till. www.konsumenteuropa.se/ Efter vad jag förstår kan man ge dig info om vilken risk du tar.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Mitt råd är: Lämna aldrig förskott till något företag hur goda vitsord företaget än har. Ett företag med goda vitsord kan plötsligt gå i konkurs bl.a. beroende på att de själva har drabbats helt oväntat.

Du befinner dig då i den stora samlingen ej prioriterade fordringsägare. Ju ivrigare företaget är att få förskott desto troligare är att man har likviditetsbrist.

Min inställning kanske är en yrkesskada.

Pensionerad godkänd revisor.

Alve

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi beställde i Augusti 2011 och hämtade i fredags, i samband med att vi hämtade den nya bilen så skrevs det papper och vi lämnade över vår gamla bil.

inga pengar i handpenning

Östgöta Camp Mantorp

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Och jag skrev på avtalet i går. Där jag alltså förbinder mig att betala 40% av köpesumman vid byggstart ca. 3 mån före leverans. Mina pengar skyddas då av "Sicherungsübereignung", vilket innebär att bilen är i min ägo om byggaren skulle gå i konkurs och bilen kan då inte tas av annan fordringsägare.

Att få någon att bygga ett påkostat unikt specialbygge utan att binda sig själv med delfinansiering är inte möjligt. Och jag antar att det ser likadant ut om man får för sig att vilja segla jorden runt sitt sista decennium och beställer en specialbyggd båt med allehanda egna lösningar.

Allt talar för att detta blir den optimala husbilen! Efter upprepade försök sedan slutet av 70-talet så hoppas jag ha lärt mig var alla fallgropar ligger.

aake

Toppen