• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handpenning

F

F.d. 52969

Guest
Är det vanligt att en handlare begär 10% i handpenning vid beställning av en ny husbil? Blir ju väldigt mycket pengar med tanke på vad en ny husbil kostar idag. Har genom åren beställt personbilar och dessa handlare har av mig aldrig begärt någon handpenning. Ni är ju några stycken som beställt kundanpassade bilar. Hur har ni gjort?

Leif O Lisa
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Handpenning

Be om en bankgaranti för motsvarande belopp. Det kommer han troligen inte att lämna då det minskar hans kreditvärdighet, i banken, med lika mycket. Ett kvitto är inet värt om han gör KK.
Leffe
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Handpenning

NEJ ingen handpenning det betalar man ju inte ens när man köper en vanlig bil hos handlare.:msn_question:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning

Vi beställde en ny Hobby75TL-12 utan inbyte hos Forsbergs i sept-11 för lev i apr-12, ingen handpenning begärdes!
Frågade faktiskt om detta men fick till svar av säljaren "Arne Forsberg" att "han/de förlitade sig på oss".

Jag har tidigare upplevt förtidsbetalningar på nya segelbåtar (i 3 delbetalningar - vid orderläggning, påbörjad byggnation och sedan vid lev) men aldrig i samband med köp av husbilar (4 tillfällen).

Om du lägger handpenning så bör du fixa till en bankgaranti (kostar en del), men säkrar då din handpenning om säljarföretaget skulle gå i "putten"!
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Handpenning

Hej Du pratade med Kungen på Forsbergs han e grym underbar gubbe men jag tror att du hadde fått samma svar av hans gössar. Underbart ställe.:msn_laugh:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning

Lite skillnad på var man köper bilen.
Köper du av en märkeshandlare så har han ju redan beställt ett antal bilar till säsongen, ofta i konsignation vilket betyder att han inte behöver betala bilen förrän den är såld, därför behövs normalt ingen handpenning.
Köper du däremot av en privathandlare som importerar bilarna själv, och såna finns det gott om idag, så beställer han ju just den bil du vill ha för din räkning och är tvungen att betala den kontant, ofta redan när han beställer den. Skulle du mot förmodan sedan backa ur affären så står han ju där med bilen och kanske inte har någon annan kund till den just då.
 
F

F.d. 52969

Guest
Sv: Handpenning

Jag tackar för inkomna kommentarer. Men hoppas på fler svar från er som har beställt nytt. Har ni lämnat handpenning?

//Leif
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning

Hej ! När vi beställde våran nya Dethleffs förra året så begärde inte handlaren någon handpenning utan det enda han ville ha var namnunderskriften , att vi hade beställt sedan fick firman rubbet vid leverans.................Soliga hälsningar Håkan
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Handpenning

Nej ingen handpenning vid de 4 tillfällen vi köpt nya bilar och detta hos 3 olika firmor, PR husbilar, Forsbergs och i Vinslöv vid 2 tillfällen.

Vid ett tillfälle lämnade jag den gamla bilen innan leverans av den nya men då fick jag hela inbytespriset insatt på mitt konto.
 
F

F.d. 52969

Guest
Sv: Handpenning

Vi får tacka för inkomna svar. Det hjälpte oss vid vår förhandling med handlaren. Vi berättade om hur många andra handlare i riket agerar. Nu har ju dom fritt att välja hur dom vill ha det så när vi föreslog att en handpenning på 20 000kr i stället för 85 000 känns rimlig så accepterades det. Nu är alla nöjda och vi går i väntans tider.
Tack för hjälpen.

Leif O Lisa
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Handpenning

Hej
Jag hämtade i fredags en ny bil som beställdes i december. Jag betalade handpeng men bara för att jag beställde mycket tillbehör. Jag fick då betala 20% av tillbehörens pris vilket jag tycker var skäligt. Om jag av någon orsak hade hoppat av så hade ju säljaren tvingats sälja bilen med tillbehören monterade och då troligen tvingats rabbatera dessa en del. Jag tog ingen bankgaranti då handlaren är en av de större i landet och affaren var den andra för mig med samma firma.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Handpenning

Vi beställde en Adria Compact 2012 på Caravanhallen i Södertälje och lämnade ingen handpenning.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Handpenning

Beställde en ny husbil i somras fick den för 3 veckor sedan, det var hos en firma som importera från tyskland, betalade handpenning och såg inget konstigt i det. Lämnade även den gamla husbilen, men stod kvar som ägare och hade ett par nycklar kvar. Att detta företag skulle gå i konkurs fanns så klart men bedömde risken som väldigt liten.
 
Toppen