• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handbroms vid nivåklossar?

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Hejsan på er!
Var denna helgen ute på premiärcamping med nya husbilen, alldeles underbart.
Helgens destination blev Vassbacken vid Göta Kanal. Allt funkade som sig bör förutom en liten detalj som jag är osäker på om det blev rätt....

Fick köra upp på nivåklossar med framhjulen (har sådana gula med 3 nivåer) och drog åt handbromsen rätt ordentligt. Några gånger under dagen hördes ett dunk när vi rörde oss i bilen, jag misstänker att det var pga att handbromsen var hårt åtdragen, för här hemma när bilen står i våg så dunkar det inget alls när jag går omkring i bilen...
Hela däcket får ju inte plats på en nivå så hur göra bäst för att inte stå med rejält åtdragen handbroms eller få bilen i rullning?
Eller spelar det ingen roll om handbromsen är hårt dragen, tar den inte skada med tiden?
Tacksam för expertishjälp

MVH
Nevisen
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Just av den anledningen har jag egentillverkade och i princip behöver jag ej dra åt handbromsen eftersom hjulen står plant.
Håller på att få dem tillverkade i durkplåt av lättmetall.

De där så kallade nivåklossarna av plast är ett skämt.

Jojje
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

hej vi brukar köra upp på klossar när det är bra lägg i ettan dra handbroms sen lägger jag en kloss under hjulet släpper på handbromsen så brukar det gå bra ! lycka till med nya bilen !:)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Hejsan på er!
Var denna helgen ute på premiärcamping med nya husbilen, alldeles underbart.
Helgens destination blev Vassbacken vid Göta Kanal. Allt funkade som sig bör förutom en liten detalj som jag är osäker på om det blev rätt....

Fick köra upp på nivåklossar med framhjulen (har sådana gula med 3 nivåer) och drog åt handbromsen rätt ordentligt. Några gånger under dagen hördes ett dunk när vi rörde oss i bilen, jag misstänker att det var pga att handbromsen var hårt åtdragen, för här hemma när bilen står i våg så dunkar det inget alls när jag går omkring i bilen...
Hela däcket får ju inte plats på en nivå så hur göra bäst för att inte stå med rejält åtdragen handbroms eller få bilen i rullning?
Eller spelar det ingen roll om handbromsen är hårt dragen, tar den inte skada med tiden?
Tacksam för expertishjälp

MVH
Nevisen

Handbromsen är ju bilens "parkeringsbroms" och den är ju till för att användas när man parkerar. Om bilen står på nivåklossar eller på en sluttande väg så skall ju man kunna använda handbromsen utan att den blir skadad.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Vi är inte så väldigt noggranna med att Pärlan är i våg i alla led hela tiden - men använder nivåklossar ofta. (huvudsaken att huvudet är högre än fötterna) :)
Kör upp på nivåklossarna med 1an och drar sen åt handbromsen - låter 1ans växel var kvar.
Klart.
Har haft 3 husbilar och gjort likadant - och inte hört nåt "ljud".
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Upp på nivåklossarna, drar åt handbromsen, lägger hjulstoppare bakom bakhjulen och
släpper handebromsen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Hej Nevisen.
Tar handbromsen bra? Är det inte så att hjulet(en) rör sig en aning och att bromasrna behöver en rengörning och ev smörning på lämpliga ställen? Hur gammal är bilen och har den trummor eller skivbromsar bak? Knaket kan ju även komma från bladfjärarna bak.
// Göte J
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Kan det inte vart någe annat som dunkade. Tror inte handbromsen är så glapp i oken att den dunkar?? Vad har du för bil?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Under drygt 30 års tid har jag dragit åt handbromsen varje gång jag kört upp på klossar och detta såväl sommar som vinter. Under många år klossar utan nivåer.
Aldrig några problem med detta och bromsarna har heller aldrig frusit fast i sträng vinterkyla, något som jag ibland oroat mig för.

Även på senare år med klossar med nivåer så har jag känt det extra angeläget att dra åt parkeringsbromsen på vintern eftersom katten ofta är med då och den har benägenhet att sätta sig under bilen eller på hjulen och jag vill vara säker på att inte bilen rör sig.

aake
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Tack för synpunkter och förslag.
Göte: Bilen är 2 veckor gammal, en helintegrerad McLouis.
Kimobo: Så har jag föreställt mig att göra, dessvärre hade jag inte med några stoppklossar, kommer prova denna varianten i fortsättningen.

Har upplevt liknande ljud när jag parkerat personbilen (1 år gammal) i brantare backe och dragit åt handbromsen ordentligt medans jag går ur och i bilen, skillnaden är att i husbilen går man ju omkring och tänker mig att med handbromsen så spänd så var det lite rörelser på kanske någon millimeter som orsakade ljuden... Framåt kvällen och nästa dag var det tyst så jag är inte orolig att något är fel, bara tyckte det var irriterande.


De gångerna jag dragit åt handbromsen på raksträcka har det varit tyst...

Jag kommer i framtiden att göra som Kimobo gör, upp på klossarna, lägga stoppklossar bakom bakhjulen, lägga i 1:ans växel och släppa handbromsen, då ska det väl mycket till att bilen tar sig en tur på egen hand?

Ha det gott därute och tack för att ni finns här för oss "blåbär" :yes:
Nevisen
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Citat: De där så kallade nivåklossarna av plast är ett skämt Vill nog på stå att det är bland det bättre som vi köpt, och det där med parkerings bromsen ! Den skall andvändas men inte vid vinterförvaringen.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Nivåklossar i plast och med nivåer som ej passar hjuldiametern är skräp.
Varför skall bilen behöva stå i brant uppförsbacke och därmed med rejält dragen handbroms och ev. med stoppklossar !?
Sålde mina till en husvagnsägare efter (en) tur.
Har haft mina plannivåklossar i 4 år nu och är jättenöjd.
Klart jag har handbromsen dragen och ettan i.

Har för mig att det numera finns nivåklossar i plast anpassade för 15 resp. 16" hjul

Jojje
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Kan det vara så att du kört så långt upp på nivåklossarna att de "vippar" upp och ner beroende på var du går i bilen? Det skulle ju kunna ge upphov till ett "dunk" även om idén är lite långsökt.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Jag skulle vilja tillägga, att man nog bör lägga i rätt växel! Skall man förhindra att bilen rullar bakåt, så lägger man i backen, och vice verca. Så man inte orsakar "slack i kamremmen". Vilket jag, och flera med mig, har vittnat om tidigare. Handbromsen drar man naturligtvis, också åt.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Jag skulle vilja tillägga, att man nog bör lägga i rätt växel! Skall man förhindra att bilen rullar bakåt, så lägger man i backen, och vice verca. Så man inte orsakar "slack i kamremmen". Vilket jag, och flera med mig, har vittnat om tidigare. Handbromsen drar man naturligtvis, också åt.

Gotaland, nu blev jag konfunderad, lägger man inte i 1:an om bilen inte ska rulla bakåt och backen om bilen inte ska rulla framåt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Knarr når du går i bilen er oftest på biler med bladfjädrar bak, og blir sterkere med handbromsen tilldragen. Grunnen til dette er at med bromsen på så blir det en vridning i akselen og en horisontal bevegelse mellom bladene. Virkningen blir mindre med väkselen lagt i på 1an eller reversen.

Skal du bli helt fri for denne knarr så trenger du stødben bak.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Upp på nivåklossarna, drar åt handbromsen, lägger hjulstoppare bakom bakhjulen och
släpper handebromsen.

Jag skaffade ett par rejäla klossar i plast med anpassade nivåer.
Står stadigt, men jag skulle nog avråda att använda stoppklossar.
I alla fall om jag nyttjar högsta nivån. Risk att jag inte kommer ner från klossarna i fall de sitter fastkilade under hjulen.

Hälsningar från ett regnigt Arkösund.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    256,6 KB · Visningar: 23
K

Kimobo

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Har använt nivåklossar tillsammans med stoppklossar i många år - no problem.
Då du har kört upp på nivåklossarna, drar upp handbromsen, sätter stoppklossarna bakom hjulen och släpper handbromsen så rullar bilen 2-3 cm bakåt. När du skall ta bort stoppklossarna så kör du bilen 2-3 cm framåt utan att "köra över kanten" och de är bara att plocka bort dem.
 
Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Man ska vara försiktig så man inte kör över kanten på nivåklossen. Då kan klossen välta upp så den kilar fast sig under skärmen. Då måste man lyfta upp bilen med domkraften för att komma loss.
 
Toppen