• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjd fordonsskatt

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höjd fordonsskatt

Vägtrafikskatten täcker inte på långt när statens utgifter för kommunikation där trafik och vägar ingår.

Intäkter ca 18 milj. och kostnader ca 50.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Vägtrafikskatten täcker inte på långt när statens utgifter för kommunikation där trafik och vägar ingår.

Intäkter ca 18 milj. och kostnader ca 50.




Man kan ju räkna på olika sätt förstås.
Intäkter: över 60 miljarder. Kostnader: 44 miljarder. Här är ALLA inkomster som bilarna genererar medtagna. Siffrorna från 2013. Källa : Ekonomifakta
 
Senast redigerad av en moderator:

Benny/Inger

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Motala
HBK-Nr
12433
Medlemskap
2026
Sv: Höjd fordonsskatt

En 10 % höjning är väl inget att klaga över. Själv har min skatt höjts med nästan 25 %. Vi som kör husbil har väl inte så bråttom. så en 1/2 väg är väl inget att bråka om. Personbilarna har ju aldrig tid att ligga bakom ändå, så det är väl mest de som lider under några minuter.
Parkerad i Santa Pola under snöperioden.
 

Benny/Inger

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Motala
HBK-Nr
12433
Medlemskap
2026
Sv: Höjd fordonsskatt

Absolut inte! Det är ju inte bara husbilen utan även XC60´s skatt som skjutit i höjden. Dags att ta cykeln hemma samt dra söder ut till ett soligt land med husbilen.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

En 10 % höjning är väl inget att klaga över. Själv har min skatt höjts med nästan 25 %. Vi som kör husbil har väl inte så bråttom. så en 1/2 väg är väl inget att bråka om. Personbilarna har ju aldrig tid att ligga bakom ändå, så det är väl mest de som lider under några minuter.
Parkerad i Santa Pola under snöperioden.



Jag klagar inte och jag har heller inte så bråttom. Höjningen av vägskatten är ju bara en liten del. Vi som äger fordon är otroligt överbeskattade. Om man tankar diesel för tusen kr är 600 kr skatt. När man köper 4 nya däck för 8000 kr är tvåtusen kr skatt. Besktningen kostade 800 kr senast och där försvann 200 kr i skatt. Vi körde 1200 mil förra året och det gick åt ca 1500 liter diesel - där försvann ca 13000 kr i skatt. Nya skatten på vår husbil är nu 5649 kr. Vi kommer i år att betala minst 20000 kr i skatt enbart på husbilen. Vi har dessutom två personbilar som också är överbeskattade. Sveriges fordonsägare betalar ofattbara 100 miljarder i skatter och diverse avgifter som kallas allt möjligt men i slutänden är ren skatt. Det som stör mig är att det mesta av denna överbeskattning går till helt andra saker än vägar och underhåll av dessa. När det gäller 2-1 vägar vidhåller jag att det är en vansinnig lösning som ökar både olyckstal och bränsleförbrukning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

""Vi kommer i år att betala minst 20000 kr i skatt enbart på husbilen. ""Slut citat.

Hur kommer det sig?????? Undras.
Dessutom är momsen 160:- på 800 ( 20%) o inte 200:-som du skrev.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

""Vi kommer i år att betala minst 20000 kr i skatt enbart på husbilen. ""Slut citat.

Hur kommer det sig?????? Undras.
Dessutom är momsen 160:- på 800 ( 20%) o inte 200:-som du skrev.

Hejs
Claes 105



Hej.
1. Skatt på diesel : 13000 kr. Vägskatt : 5600 kr. Moms på nya däck: 1600 kr. Moms på allt man köper till husbilen såsom olja,filter,torkarblad mm.mm. Det räcker inte med 20000 kr
På våra tre bilar betalar vi minst 50000 kr i skatt i år.

2. Du har rätt. Man ska ju räkna 20% när man räknar baklänges.

Hursomhelst betalar vi enorma pengar i skatter ( 100 miljarder ) och merparten går till annat än vägar och underhåll.

Per
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höjd fordonsskatt

Euramobil, du glömde nybilsmomsen som är ca 200.000:- för en ordinär husbil!
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Euramobil, du glömde nybilsmomsen som är ca 200.000:- för en ordinär husbil!



Du har rätt i det. Vi köpte dock våran begagnad. Då räcker det inte med 100 miljarder som vi snällt betalar in till staten varje år för nöjet att ha bil. Sedan tillkommer ju skatten på alla tunga fordon som ju även den är skyhög. En grov uppskattning blir kanske 200 -300 miljarder årligen i skatter från alla fordon.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Det som stör mig är att det mesta av denna överbeskattning går till helt andra saker än vägar och underhåll av dessa.

Det verkar vara en spridd missuppfattning att trafikskatten som vi betalar ska gå till underhåll av vägar. Den här skatten liksom andra skatter går in i samma skattkista som sedan används till statens utgifter.

/Håkan
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Det verkar vara en spridd missuppfattning att trafikskatten som vi betalar ska gå till underhåll av vägar. Den här skatten liksom andra skatter går in i samma skattkista som sedan används till statens utgifter.

/Håkan



Det är ingen skattkista - det är ett stort svart hål utan botten
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Du är totalt fel ute! 2-1 vägar ger enligt all tillgänglig statistik mindre olyckor.
Påhopp raderat/HBK Web
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Du är totalt fel ute! 2-1 vägar ger enligt all tillgänglig statistik mindre olyckor.
Påhopp raderat/HBK Web



Än vadå ?? Med statistik kan man få det resultat man önskar. Jag tycker vi ska bygga fler riktiga motorvägar istället för att slösa bort skattepengar på dessa vansinniga 2-1 vägar. Eller 70 / 140 vägar som någon så fyndigt skrev. Då skulle både olyckor och bränsleförbrukning minska kraftigt. Dessutom blir det mycket lugnare trafikrytm då man slipper jakten före nästa enkelfil. Varje gång man kör på en 2/1 väg händer samma sak - 70km på enkelfil och sedan tävling till nästa enkelfil. Vansinnig lösning utan tvekan. En halvmesyr och inget annat
 
Senast redigerad av en moderator:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Höjd fordonsskatt

Håller inte med dig om att 2-1 vägar skulle vara dåligt på något sätt, tvärtom så förhindrar dom säkert många omkörningsolyckor. Hastighetskameror höjer inte bränsleförbrukningen, möjligtvis kan dåligt beteende av föraren göra detta.

MVH

Stig
Det har aldrig varit så många olyckor som nu på E18 och det beror på 2-1-vägarna! De som inte kan (vill) hålla hastigheten kör om strax före, eller mitt i, där 1-vägen börjar och det blir för trångt med påföljande olyckor! Skulle kunna fungera om det vore omkörningsförbud sista 200 meterna innan 1-vägen börjar!
Utlänningar som kör i Sverige tycker detta är rena vansinne!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Höjd fordonsskatt

Naturligtvis är motorvägar bättre än 2-1 vägar. Problemet är ju att det inte finns pengar att bygga motorväg överallt och då är 2-1 det näst bästa. Det är ju fortfarande så att varje bilförare ska anpassa sin hastighet efter omständigheterna. Jag skulle kunna svara på varför det inte finns pengar men då blir inlägget raderat.

Mvh

Stig
Förstår exakt vad du menar, men då blir det som sagt en politisk fråga!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Än vadå ?? Med statistik kan man få det resultat man önskar........

Det är lätt att ljuga med felaktig statistik, men om man studerat statistik så förstår man att rätt utförd statistik är grunden för all sanning så som vetenskapen definierar sanning.
Det enda vetenskapligt accepterade sättet att bevisa något är en statistisk prövning av en hypotes, där undersökningens förutsättningar är tillräckligt väldefinierade för att tillåta upprepade undersökningar som kommer till samma resultat, med tillräcklig noggrannhet för att kunna utesluta att slumpen orsakat resultatet.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Det är lätt att ljuga med felaktig statistik, men om man studerat statistik så förstår man att rätt utförd statistik är grunden för all sanning så som vetenskapen definierar sanning.
Det enda vetenskapligt accepterade sättet att bevisa något är en statistisk prövning av en hypotes, där undersökningens förutsättningar är tillräckligt väldefinierade för att tillåta upprepade undersökningar som kommer till samma resultat, med tillräcklig noggrannhet för att kunna utesluta att slumpen orsakat resultatet.


Nu tar du väl ändå i. " Statistik är grunden för all sanning " skriver du. Håller inte med dig. Man brukar säga att det finns: lögn, förbannad lögn och statistik.
 
Toppen