• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjd fordonsskatt

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Tänk om alla dessa pengar gick till vägarna och inte försvann i svarta hålet som de flesta andra skatter gör.

Du skriver att våra "skattepengar" försvinner i ett svart hål.
Har du funderat över hur det kan komma sig att vi har t.ex. i stort sett gratis sjukvård, våra barn och ungdomar får gå i skola utan avgifter, vi får sjukpenning om vi är sjuka och pension när vi blir äldre, kollektivtrafiken är subventionerad, vi har en omfattande rättsapparat, vi får köra på vägar och cykla på gångbanor utan att betala, vi har sporthallar och badhus som vi får använda till ett billigt pris.

Detta var några exempel det finns många fler områden som våra skattepengar går till som vi har stor nytta av.

/Håkan
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Du skriver att våra "skattepengar" försvinner i ett svart hål.
Har du funderat över hur det kan komma sig att vi har t.ex. i stort sett gratis sjukvård, våra barn och ungdomar får gå i skola utan avgifter, vi får sjukpenning om vi är sjuka och pension när vi blir äldre, kollektivtrafiken är subventionerad, vi har en omfattande rättsapparat, vi får köra på vägar och cykla på gångbanor utan att betala, vi har sporthallar och badhus som vi får använda till ett billigt pris.

Detta var några exempel det finns många fler områden som våra skattepengar går till som vi har stor nytta av.

/Håkan


Jag vet likaväl som du hur det fungerar. Håller med förutom att betalar du inte vägskatt får du INTE köra på vägarna. Det som jag oroar mig över är att vi är för få som jobbar och betalar skatt och alldeles för många som inte gör det. Antalet som inte jobbar ökar dessutom i rasande fart. Detta kommer inte att hålla länge till med det system vi har idag
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Jag reagerade på din formulering ang. var våra skattepengar tar vägen, förstår mycket väl att du också vet att de pengar vi beatalar i skatt används till mycket vi har nytta av.

Sedan tycker jag att du är lite för negativ till om vårt nuvarande skattesystem kommer att fungera i framtiden. Jag ska inte kommentera det mer för då kommer vi in på vilken politik vi ska föra och det hör inte hemma här.

/Håkan
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Citat:
Inlägg som inte hör till ämnet "Höjd fordonsskatt" raderade!

TACK ! Håller till ämnet !
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Du skriver att våra "skattepengar" försvinner i ett svart hål.
Har du funderat över hur det kan komma sig att vi har t.ex. i stort sett gratis sjukvård, våra barn och ungdomar får gå i skola utan avgifter, vi får sjukpenning om vi är sjuka och pension när vi blir äldre, kollektivtrafiken är subventionerad, vi har en omfattande rättsapparat, vi får köra på vägar och cykla på gångbanor utan att betala, vi har sporthallar och badhus som vi får använda till ett billigt pris.

Detta var några exempel det finns många fler områden som våra skattepengar går till som vi har stor nytta av.

/Håkan

Ok Håkand håller med dig i stort, men just denna fordonsskattehöjning (det kommer en höjning till runt 2018 se bifogad artikel), avses enbart finansiera en minskning av arbetslösheten! Denna höjning disk redan våren 2014 och var alltså inte okänd mer än till sin utformning/fördelning.
Därmed kan man nu konstatera att fordonsskattehöjningen varken har koppling till miljö, vägar eller något annat som kommer oss trafikanter till del!

Med skatteförändringar följer styrmöjligheter, att ex "rätta till ev orimligheter" och trots det ta ut mer skatt! Då hade förstås miljönissarna måst tänka på två saker samtidigt, nu blev "bara" pkt 2 tillgodosedd";
1) premiera renare fordon (för bättre miljö/utsläpp)
2) höja skatten (så att man fick pengar till att minska arbetslösheten!

Fick själv en skattehöjning på drygt 14%, trots relativt ny bil med partikelfilter ... så jag är inte speciellt nöjd - bara "luttrad"!

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.971
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Du skriver att våra "skattepengar" försvinner i ett svart hål.
Har du funderat över hur det kan komma sig att vi har t.ex. i stort sett gratis sjukvård, våra barn och ungdomar får gå i skola utan avgifter, vi får sjukpenning om vi är sjuka och pension när vi blir äldre, kollektivtrafiken är subventionerad, vi har en omfattande rättsapparat, vi får köra på vägar och cykla på gångbanor utan att betala, vi har sporthallar och badhus som vi får använda till ett billigt pris.

Detta var några exempel det finns många fler områden som våra skattepengar går till som vi har stor nytta av.

/Håkan

Det är inte gratis,
det betalas med världens högsta skattetryck ca:42,9% av BNP
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Höjd fordonsskatt

En sak är säker och det är att vi säljer vår personbil när husbilen väl är färdigbyggd om några månader...
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Ok Håkand håller med dig i stort, men just denna fordonsskattehöjning (det kommer en höjning till runt 2018 se bifogad artikel), avses enbart finansiera en minskning av arbetslösheten! Denna höjning disk redan våren 2014 och var alltså inte okänd mer än till sin utformning/fördelning.
Därmed kan man nu konstatera att fordonsskattehöjningen varken har koppling till miljö, vägar eller något annat som kommer oss trafikanter till del!

Med skatteförändringar följer styrmöjligheter, att ex "rätta till ev orimligheter" och trots det ta ut mer skatt! Då hade förstås miljönissarna måst tänka på två saker samtidigt, nu blev "bara" pkt 2 tillgodosedd";
1) premiera renare fordon (för bättre miljö/utsläpp)
2) höja skatten (så att man fick pengar till att minska arbetslösheten!

Fick själv en skattehöjning på drygt 14%, trots relativt ny bil med partikelfilter ... så jag är inte speciellt nöjd - bara "luttrad"!

Jag är helt enig med dig vad gäller detta hur skatten beräknas. Jag tycker det är ett stort misstag att höja skatten på de fordon som inte belastar miljön så mycket. Jag har en del kontakter med politiker som sitter och bestämmer i de här frågorna och jag ska försöka ta en kontakt, får jag något svar så redovisar jag det här.

/Håkan
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

Det är inte gratis,
det betalas med världens högsta skattetryck ca:42,9% av BNP

Du har helt rätt i det att om man ska uttrycka sig på rätt sätt så är ju ingen produkt eller vara gratis. Detta även om man inget betalar när man får varan.

/Håkan
 
F

F.d. 25397

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Tanken är att man ska bygga ut Stockholmsregionens infrastruktur så att alla dom kan komma till jobbet i tid:swoon:
1128 kr var ju höjningen. Det blir nästan 13 % höjning. Det är tio ggr mer än vad lönen höjdes senast.Totalt betalar jag i år 9926 kr i vägskatt för tre fordon. Det finns över 5 milj skattepliktiga fordon i landet. Tänk om alla dessa pengar gick till vägarna och inte försvann i svarta hålet som de flesta andra skatter gör. Om man räknar lågt att varje fordon har en skatt på 1500 kr så betalar landets fordonsägare ofattbara 7,5 mdr till staten. Vart tar dom vägen. Hur mycket motorväg blir det om året. Tror inte ens en fjärdedel går till vägarna.
:confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.971
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Höjd fordonsskatt

För att återgå till fordonsskatten så fick jag höjd skatt till 5642kr/år ca:450kr höjning på husbilen

på personbilen blev ökningen mer, från ca. 5800kr/år till 6786kr/år

motorcyklarna ser oförändrade ut på 180kr (?)

man tackar :p:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Höjd fordonsskatt

Helt klart är alla höjningar av pålagor irriterande men slår man ut den nya skatten på de dagar som HB'n används så blir det inte så blodigt. Ju fler dagar man kör ju billigare blir det per dag. Vi andra som använder bilen säsongsvis har ju bara alternativet att ställa av & då minskar ju skatten också.
Dom som bestämmer & miljönissarna i synnerhet har ju fått för sig att dyrt bränsle & hög fordonskatt främjar miljön. Vilket nys!!!!! Inte kör väl folk som har bussar & lastbilar mindre för detta. Höjningarna hamnar på slutkonsumenten i form av dyrare biljetter & frakter. Vi som har HB'n som rekreation & hobby slutar väl inte heller åka för att det blir dyrare. I alla fall drar jag slutsatsen att det är inte miljön man tänkt på utan det är bara ett sätt att plocka av oss mer pengar.

Bennie
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Helt klart är alla höjningar av pålagor irriterande men slår man ut den nya skatten på de dagar som HB'n används så blir det inte så blodigt. Ju fler dagar man kör ju billigare blir det per dag. Vi andra som använder bilen säsongsvis har ju bara alternativet att ställa av & då minskar ju skatten också.
Dom som bestämmer & miljönissarna i synnerhet har ju fått för sig att dyrt bränsle & hög fordonskatt främjar miljön. Vilket nys!!!!! Inte kör väl folk som har bussar & lastbilar mindre för detta. Höjningarna hamnar på slutkonsumenten i form av dyrare biljetter & frakter. Vi som har HB'n som rekreation & hobby slutar väl inte heller åka för att det blir dyrare. I alla fall drar jag slutsatsen att det är inte miljön man tänkt på utan det är bara ett sätt att plocka av oss mer pengar.

Bennie



Mycket bra skrivet. Mitt i prick. Nu gäller det att använda husbilen ännu mer :)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Fick idag höjningen på vår personbil en Audi avant skatt 2298 plus höjning 295kr det är mjölkeskor vi har.
Olle.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Fick idag höjningen på vår personbil en Audi avant skatt 2298 plus höjning 295kr det är mjölkeskor vi har.
Olle.



Vi som äger fordon är världens bästa mjölkkor. Det spelar ingen roll hur mycket de höjer skatter och avgifter för oss - vi betalar ändå snällt. Vi betalar över 60 miljarder till staten varje år i skatter och olika avgifter.Hur mycket av detta går tillbaka till vägar och underhåll. Min gissning är max 25 %. Resten går till annat som ju ökar lavinartat......
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen