• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höjd fordonsskatt

F

F.d. 25267

Guest
Var inne och kollade på nya skatten. Höjning med 564 kr/år till 5642 kr/år. Jag betalar gärna skatt om det går till underhåll av vägar och säkrare vägar. Tyvärr blir det väl bara fler vansinniga 2-1 vägar och ännu fler hastighetskameror som definitivt INTE ger säkrare trafik. Bara högre bränsleförbrukning och mer pengar till statens svarta hål- inga pengar till vägarna där heller. Tur att man har husbilen avställd halva året och alltså BARA betalar för andra halvan. Snart ändras väl det också - helårsskatt oavsett om bilen är avställd eller ej. Nej- man ska ju inte måla fan på väggen.....

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Höjd fordonsskatt

Var inne och kollade på nya skatten. Höjning med 564 kr/år till 5642 kr/år. Jag betalar gärna skatt om det går till underhåll av vägar och säkrare vägar. Tyvärr blir det väl bara fler vansinniga 2-1 vägar och ännu fler hastighetskameror som definitivt INTE ger säkrare trafik. Bara högre bränsleförbrukning och mer pengar till statens svarta hål- inga pengar till vägarna där heller. Tur att man har husbilen avställd halva året och alltså BARA betalar för andra halvan. Snart ändras väl det också - helårsskatt oavsett om bilen är avställd eller ej. Nej- man ska ju inte måla fan på väggen.....

Håller inte med dig om att 2-1 vägar skulle vara dåligt på något sätt, tvärtom så förhindrar dom säkert många omkörningsolyckor. Hastighetskameror höjer inte bränsleförbrukningen, möjligtvis kan dåligt beteende av föraren göra detta.

MVH

Stig

F

F.d. 25267

Guest

2-1 vägar gör att farten blir ryckig och konstig. Om det är 100km på vägen kör många 80 km när det blir en fil och när det sedan blir två filer blir det tävling till nästa enfil. Kör man husbil på en sådan väg ligger man och lusar bakom någon som tycker att vägen är för smal i 80km på enfil och när det blir tvåfil hinner man inte om till nästa. Vad är det för bra med det ? Fartkameror har samma effekt på hastigheten med gasa på eller bromsa in. Allt detta höjer bränsleförbrukningen men höjer INTE trafiksäkerheten ett enda dugg - tvärtom- det skapar farliga omkörningar. Bygg mötesfria motorvägar istället och låt oss köra 120-130 km där - det skulle höja säkerheten OCH sänka förbrukningen. 2-1 vägar är och förblir en halvmesyr. Varje gång jag kör på en sådan väg händer samma sak- tävling och sedan 80 km till nästa tävling. En del har som sport att köra om precis när det smalnar av med stora risker som följd. Är det bra tycker du ?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Håller inte med dig om att 2-1 vägar skulle vara dåligt på något sätt, tvärtom så förhindrar dom säkert många omkörningsolyckor. Hastighetskameror höjer inte bränsleförbrukningen, möjligtvis kan dåligt beteende av föraren göra detta.

MVH

Stig

Vi som bor efter E18 i höjd med Köping vet vad en 2-1väg ställer till med.
Där övergår fin motorväg till en 2-1väg, eller som vi kallar det 70/140-väg.
Den lokala räddningstjänsten får ut och rensa från bilvrak minst en gång i veckan.
Tyvärr märker inte folk av ändringen av vägtyp och det smäller när vägen plötsligt blir smalare.
Jag kan inte med 2-1vägar, en riktigt dålig lösning på en utopi (0-visionen)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Rensa bilvrak ja men jäkligt skönt att slippa rensa bil från döda personer för så är verkligheten att dödssiffrorna sjunkit med 2-1 väg så är det från Gävle och Norrut och har man så bråttom med husbil då kanske man ska köpa en Ferrari istället.

/Pelle

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det i mitt tycke farligaste med 2/1 vägar är wire-räcket i mitten som är tänkt att fånga upp bilar på väg mot mötande trafik. För en motorcyklist är denna barriär livsfarlig. Det borde finnas en annan lösning. Det finns en del sådana vägar kring Trollhättan & Vänersborg. Det har hänt några ggr att personbilar forcerat räcket & kommit över på motsatt körbana troligtvis beroende på högre hastigheter än räcket dimensionerats för. Man har från myndigheters sida uttalat sig att olyckorna trots allt har minskat på dessa vägar & skulle nog kunna bli så gott som noll. Men då gäller det att "jag måste komma först-syndromet" försvinner i en del trafikanters sätt & tänka.

Bennie

F

F.d. 25267

Guest

Rensa bilvrak ja men jäkligt skönt att slippa rensa bil från döda personer för så är verkligheten att dödssiffrorna sjunkit med 2-1 väg så är det från Gävle och Norrut och har man så bråttom med husbil då kanske man ska köpa en Ferrari istället.

/Pelle

Jag har inte speciellt bråttom med husbilen men man borde väl kunna få köra angiven fart utan att bli hindrad av personbilar som kör 70-80 av någon oförklarlig anledning. När det sedan blir tvåfil gasar de på igen och man hinner inte om. Helt sjukt. Dessutom går det INTE fortare med en Ferrari när man inte kommer förbi framförvarande bil - eller hur menar du ? Mötesfria motorvägar skulle sänka både olyckstal och bränsleförbrukning. 2-1 vägar gör motsatsen !!

F

F.d. 25200

Guest

Naturligtvis är motorvägar bättre än 2-1 vägar. Problemet är ju att det inte finns pengar att bygga motorväg överallt och då är 2-1 det näst bästa. Det är ju fortfarande så att varje bilförare ska anpassa sin hastighet efter omständigheterna. Jag skulle kunna svara på varför det inte finns pengar men då blir inlägget raderat.

Mvh

Stig

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

/Pelle

Det är inte bilvalet som bromsar/ställer till det,
Det är vägvalet :mad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är inte bilvalet som bromsar/ställer till det,
Det är vägvalet :mad:

Jag kan i viss mån hålla med om att det är vägens fel för den uppmanar till omkörningar. Du skrev tidigare så här "Tyvärr märker inte folk av ändringen av vägtyp och det smäller när vägen plötsligt blir smalare" & det tror jag nog att dom gör men det är nog "jag måste komma först-syndromet" som gör sig gällande. Det är inte ovanligt att bilen som skall köras om då ökar farten (för att "fartdåren" skall minsann inte komma förbi). Likaså verkar det sitta i ryggmärgen på folk att har man en husbil, husvagn, buss eller liknande så måste man bara köra förbi även om dess fordon följer trafikrytmen.

Bennie

F

F.d. 25267

Guest

Naturligtvis är motorvägar bättre än 2-1 vägar. Problemet är ju att det inte finns pengar att bygga motorväg överallt och då är 2-1 det näst bästa. Det är ju fortfarande så att varje bilförare ska anpassa sin hastighet efter omständigheterna. Jag skulle kunna svara på varför det inte finns pengar men då blir inlägget raderat.

Mvh

Stig

Nu när bilskatten höjs så borde det finnas pengar. Vi fick en höjning på 1128 kr på våra tre bilar. Undrar vart dom tar vägen........:confused:

F

F.d. 25267

Guest

Dina 1128 skattekronor skulle ge 54mm motorväg.

1128 kr var ju höjningen. Det blir nästan 13 % höjning. Det är tio ggr mer än vad lönen höjdes senast.Totalt betalar jag i år 9926 kr i vägskatt för tre fordon. Det finns över 5 milj skattepliktiga fordon i landet. Tänk om alla dessa pengar gick till vägarna och inte försvann i svarta hålet som de flesta andra skatter gör. Om man räknar lågt att varje fordon har en skatt på 1500 kr så betalar landets fordonsägare ofattbara 7,5 mdr till staten. Vart tar dom vägen. Hur mycket motorväg blir det om året. Tror inte ens en fjärdedel går till vägarna.
:confused:

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Statens utgifter för kommunikation utgör ca 50 miljarder per år och vägtrafikskatten är ca 18, alltså betalas vägar och övrig kommunikation även av andra skatter. En del av kommunens kostnader för vägar och gator betalar vi direkt på skattsedeln.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag har inte speciellt bråttom med husbilen men man borde väl kunna få köra angiven fart utan att bli hindrad av personbilar som kör 70-80 av någon oförklarlig anledning. När det sedan blir tvåfil gasar de på igen och man hinner inte om. Helt sjukt. Dessutom går det INTE fortare med en Ferrari när man inte kommer förbi framförvarande bil - eller hur menar du ? Mötesfria motorvägar skulle sänka både olyckstal och bränsleförbrukning. 2-1 vägar gör motsatsen !!

Du hinner klämma dig förbi fler bilar när det är 2 väg med en Ferrari om du skall göra det med husbil tar det av naturligare skäl längre tid, kanske bättre att sänka hastigheterna.
Däremot förstår jag mc åkarna har tyvärr sett en mc olycka på 2-1 väg den började vobblade och gick omkull och de 2 på mc:n kanade in i vajerräcket med otäckt resultat, det är väl dem det har blivit värre för.
/Pelle

Toppen