• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"hästkött"

F

F.d. 9344

Guest
Sv: "hästkött"

Precis så Klas. Det har blivit "mupparnas" värld. Allt ska vara så miljö men hur är det igentligen? Var det inte en som hotades med dödsstraff för att han sa att jorden var rund? Och att Jorden snurrade runt Solen och inte tvärt om?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

Nja, håller inte med dig där. Ekoprodukter, dvs "bio" som du benämner, som är KRAV certifierade står redan under en hög kontroll. Läs mer på KRAVS: hemsida.
Hej
Tyvärr sker inte kontrollerna tillräckligt ofta för att skydda oss konsumenter. Vissa producenter och försäljare vill bara tjäna pengar på genom att vara oärliga
Mvh. Klas
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: "hästkött"

Jag börjar gilla fusket med hästkött, många börjar få upp intresset för hästköttets förträfflighet... och vi kanske kan börja äta åsnekött oxså som är en riktig delikatess.
En handlare tog in 10 kilo hästfärs...som såldes ut på nolltid.
Nu kanske hästköttet kommer ut ur garderoben.

Många Spanien-resenärer har säkert kommit i bekanskap med åsnekött på renomerade kinarestauranger ...:p:

Vi behöver inte medicinera så mycket¨, då vi får ett naturligt intag av penecellin och andra intressanta medikamenter.

Hästkött-förklaring på Wikipedia :D

"Hästkött är kött från hästar. Till skillnad från t.ex. nötkött och många andra köttdjur görs det ingen skillnad på kött från vuxna djur och från föl.
Hästkött styckas och äts som oxkött och har en likvärdig smak, men innehåller mindre fett.["

Bosse
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "hästkött"

Snälla, läs här KRAV är mer än den EU-ekologiska märkningen - www.krav.se

Visst kan det finnas rötägg i alla kategorier, kanske även inom ekoodlingen, men de är nog väldigt få, att hålla på med ekologisk produktion är inte bara en näring, det är en livsstil. De som sysslar med detta gör det inte enbart för att tjäna pengar, det finns faktiskt människor på vår planet som inte bara har dollartecken i ögonen. Stöd istället dessa odlare genom att handla deras produkter!
/Ludde
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: "hästkött"

Håller med dig till fullo ang. rötägg!
Men det innebär att man kan inte handla på Lidl ,Ica, Coop eller någon stor livsmedelskedja utan att trampa i klaveret... önskar mig ...lycka till.
Berätta hur det skall gå till. Jag är intresserad. Jag vill inte ha dåligt samvete ;)

Bosse
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: "hästkött"

Hej.Kom att tänka på att nästan alla vi "fritidsforskare" har väl intagit någon modell av korv samt hamburgare tillverkade av någon av dom större livsmedelsindustrierna i Sverige. Vad finns för blandningar i dessa "delikata" varor??? Mycket troligt en blandning av, Åsna,Buffel, Zebra, Kängguru mm. För även på dessa varor finns ingen innehållsförteckning!!!!! Så detta med hästkött i vissa matvaror är väl inte hela världen. OK det är givet att vi vill veta vad maten innehåller för olika varor och tillsatser, men då ska det vara lika för alla!!!! Det var lite som jag tycker. Men smaken och tankarna är ju som baken,nämligen delade. Ha en god och smakfull vår o sommar med "godiset" på grillen. :msn_sunglasses::bye::mh4: Ove,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "hästkött"

Håller med dig till fullo ang. rötägg!
Men det innebär att man kan inte handla på Lidl ,Ica, Coop eller någon stor livsmedelskedja utan att trampa i klaveret... önskar mig ...lycka till.
Berätta hur det skall gå till. Jag är intresserad. Jag vill inte ha dåligt samvete ;)

Bosse

Jag vet inte om Lidl har varor med KRAV-märkning, men både Coop och ICA har. Läs på förpackningen vart varan kommer ifrån, jag väljer alltid i första han svenska produkter. Men det är ju inte alltid det finns, bananer t.ex.

KRAV har ett kontrollsystem där man genomför bland annat oanmälda kontroller av odlare/uppfödare. Läs mer här Hur kontrolleras den KRAV-märkta maten? - www.krav.se

Om du vill ha i dig så lite kemikalier som möjligt, veta att köttet från de djur som finns i produkten haft ett bra liv, samt vara säker på att innehållsförteckningen stämmer, då är det säkraste kortet en KRAV-märkt vara. Men 100% garanti kan ingen lämna.

Struntar du däremot i både miljön och din egen hälsa, djurens bästa, men istället ser till plånbokens bästa, ja då är det 100% garanti att du får det du efterfrågar genom att handla konventionella livsmedel, gärna lågpris, hel och halvfabrikat från multinationella företag.

Som konsument kan man, om man vill, göra ett aktivt val. Men den stora massan väljer hellre att blunda för miljöproblemen och fortsätta göra som man alltid har gjort med diverse argument för att slippa betala ett högre pris. Men den dagen kommer då vi alla måste vara med och betala ett mycket högt pris för det lilla var och en nu ser att man tjänar på att inte medverka till en bättre miljö.

/Ludde
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

Jag köper billigt och utlänskt, helst halvfabrikat. Hur gör ni som bara äter svensk
mat när ni är utomlands, har ni mat med er från sverige?.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

Ja, eller som kärringen i affären som sa "jag köper bara svensk frukt".....och stoppade ned apelsiner i påsen.

I går köpte jag korv från en gårdsbutik. Man förväntar sig bara riktiga varor. Bra och god korv är det, men varför ska den innehålla nitritsalt? Onödig kemikalie för en bra produkt.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "hästkött"

Jag köper billigt och utlänskt, helst halvfabrikat. Hur gör ni som bara äter svensk
mat när ni är utomlands, har ni mat med er från sverige?.

Naturligtvis handlar det om vad man gör dagligen, i vardagen under året, inte vad man gör några enstaka gånger på resor!
Det handlar inte om att leva på något extremt sätt, då får man stanna hemma i så fall.

Men svaret på din fråga är delvis ja, vi har en stor extra frysbox i garaget förutom frysfacket i kylen inne i bilen, och vi tar med oss så mycket som möjligt hemifrån eftersom vi alltid lagar vår egen mat i husbilen.
I frysarna laddar vi med lammkött, ekolax, viltkött, med mera. Potatis och lök förvaras också i garaget.
Sedan har vi givetvis alla torrvaror som pasta, ris, kryddor m.m. i bilen, KRAV-märkta varor som vi handlat hemma som inte går att få tag på när man är på semester.
Vi brukar också ladda rejält med yoghurt, creme fraiche, ägg, gräddfil och juice i en extrakyl som vi också har i garaget. Dessa varor är det lång hållbarhet på och vi behöver oftast inte handla något på vägen.
Det vi handlar är färskvaror som mjölk, grädde, frukt, grönsaker med mera. Brukar alltid i första hand kolla av butikens ekologiska utbud, finns inte det så handlar vi "vanliga" varor.
Sen kan jag säga att är man i Tyskland är utbudet av ekologiska varor enormt mycket större än här hemma, så det är riktigt roligt att gå in på t.ex. Citti och handla. Då brukar vi fynda och hitta lite kryddor och andra torrvaror som vi dessutom tar med oss hem och fyller på ekoförråden med!

Svårare än så är det inte.
Allting blir vad man gör det till, vill man så går det. Utan att vara extrem.

/Ludde
 
Toppen