• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsning från Sicilien

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

17 633 sidvisningar för "hälsning från Sicilien " talar sin tydlighet. Jag kan bara tala för mig själva, varje gång man ser en uppdatering från "hälsning från Sicilien " så blir jag glad. Njuter i fulla drag av att ta del av Christina & Åkes berättelser och de fina bilderna, har överhuvudtaget inte reflekterat över att det är för personligt.

Så Christina & Åke, fortsätt att skriva som ni har gjort och utsätt er ej för självcensur på grund tidigare inlägg.

Vänligen
Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hälsning från Sicilien

Jag följer med stort intresse både Åke & Christina och Lena & Jan på deras övervintringsbloggar. Bloggarna är gjorda för att utbyta kommentarer av mer privat natur än ett allmänt forum.

De är nog glada att få lite glada tillrop och frågor från det kalla Sverige på sina resp. bloggar.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Tack snälla alla ni som har läst vår berättelse och har funnit ett intresse för Sicilien och vår övervintring. Från början var vi lite blyga, men allteftersom vi sett ett intresse och er uppmuntran så känns det så bra att få dela med sig av erfarenheter och vardagen härnere på Sicilien.
Idag har det blåst rejält och vi har haft en del skurar. Vi ska se om det går att delge er våghöjden, det är så himla svårt att få med det på kort, men vi har gjort vårt bästa, kanske det är någon inställning på kameran som jag inte kommit underfund med, men höga var dom. Temperaturen har legat runt 15 grader idag.
Husbilen är nytvättad och rengjord ifrån havssaltet som stänkt friskt omkring sig.
Nu ikväll har vi tillsammans med Lena och Jan varit och ätit friterade räkor och bläckfisk. sallad och bröd. Jan och Lena tog även in musslor, vi drack ett Sicilianskt vin till. Cappuccino och en citronglass till efterrätt. Det kostade 106€ för oss alla fyra. Lena och jag tyckte det var dyrt, medan Jan och Åke tyckte priset var ok, men det var supergott.

Det blev ingen marknad idag eftersom det blåste så mycket. Min man säger appropå slinbox, vilken tur att vi hade det, vi har inte kunnat ta upp parabolen dom två sista dagarna för blåsten, men detta med slinbox via datoen har fungerat perfekt! Vi har kunnat se tour de ski!
:mcride:
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 032.jpg
    vinter resa 2009-2010 032.jpg
    1,4 MB · Visningar: 1
  • vinter resa 2009-2010 033.jpg
    vinter resa 2009-2010 033.jpg
    1,7 MB · Visningar: 2

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej
Vi läser med stort intresse era inlägg. Det är mycket givande att genom era rapporter få ta del av era rutinar, både till vardags och helg.
Fortsätt rapportera, vi ser redan fram emot ert nästa inlägg.
Vi vill med detta ge er lite positiv respons och har inget emot om delar av inläggen får en personlig touch.
Idag har vi en hygglig temperaturhöjning i Sverige, men fortfarande precis under noll i Kalmar.
Ha det bra
Jan&Ingegerd
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11108

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Siv och Conny!
Tack för er hälsning. Vad roligt att ni är här på Sicilien. Vem i familjen Norrby har ni mött? Vi känner Stig och Jan Norrby från Gotland.
Bilen bakom oss innehåller hör och häpna Lena och Jan från Gotland
Hör av er
Hej igen! Tack igen för era fina inlägg och fantastiska bilder. Jag måste lära mej detta med bildinlägg. Jo, mannen från Gotland heter Lars Norrby. Han är tydligen knuten till Radio Gottland och under tiden i Syracusa var ha med i direktsändning. Bra att jag nu har fått era kordinater, dom ska jag lägga in. Denna veckan ska vi ta en tvådagarstur till Cefalu. Där kan man stå med husbilen mitt i centrum. Cefalu är fantastikt! Idag har vi bara 17 grader. Vi är bortskämda nu så vi tycker det känns kallt.
Hälsningar från Siv & Conny
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Idag den 11 januari har vinden mojnat något men det ligger en oro i luften av mera regn och blåst. Temperaturen ligger på 14 grader.
Vi har varit till Modica på förmiddagen och inhandlat mat och fyllt på i kylskåpet. Det var första dagen som Åke tog på sig handskarna när han körde. Jag däremot plockade på mig överdragsbyxor, varm jacka och vinterskorna. Det går inte lika smidigt att hoppa upp på sin plats där bak på scotern när man är påklädd och ser ut som en väl uppstoppad michilindocka, konstaterade jag! Allting gick bra och väl hemma så gjorde jag en spenat och ostpaj som vi avnjöt till lunchen.
I Marina di Modica där vi står nu, nere vid havet får det plats med ca 30 husbilar och kordinaterna hit är: N36,42,38 E14,46,10
:mcride:Fricamping på Sicilien

P.s CEFALU har en småbåtshamn där det också går att stå med husbilen, där får man även tanka vatten gratis. Hamnen ligger på gångavstånd in till denna otroligt mysiga och vackra stad. Turistbyrån ligger mitt inne i stan.D.s
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 001.jpg
    vinter resa 2009-2010 001.jpg
    2,5 MB · Visningar: 7
  • vinter resa 2009-2010 003.jpg
    vinter resa 2009-2010 003.jpg
    2,5 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej igen!

Då vi tänker åka till Sicilien härifrån senare i vår och inte varit med husbilen i Italien tidigare, måste vi fråga efter det vanliga, gas....

Vi har med oss både svensk och spansk flaska, går någon av de att fylla i Italien? Vi vill inte köpa en tredje typ av flaska innan vi kan på hemresan skaffa Alu-flaskorna i Tyskland.

Eller skall vi lämna den spanska flaskan hit till Spanien och ändå skaffa en italiensk flaska? Går det att finna konverter till svenska systemet?

Tacksam för svar:)

Hälsning från Syd-Spanien!

anita&jyrki
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Från länken :CEFALU har en småbåtshamn där det också går att stå med husbilen, där får man även tanka vatten gratis. Hamnen ligger på gångavstånd in till denna otroligt mysiga och vackra stad. Turistbyrån ligger mitt inne i stan.D.s

Vi har besökt platsen och här sitter / eller satt 2009 stora skyltar med husbil förbjuden.
Lokalpolisen var aktiva på platsen enligt uppgift. Dock på andra sidan av gamla staden fanns då en stor parkering / ställplats utan någon service för 10 E 24 timmar.
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

kolla med Fogas som har adaptersatser för gasolflaskor för hela Europa, skulle tro att en sådan sats innehåller även adapter till spansk och italiensk flaska
ska ni ta hem en flaska till Sverige o använda den här så se till att besiktningsintervallet för den inte närmar sig slutet, bättre då att byta till en "färskare" flaska så den kan användas några år här i Sverige, det finns flaskfyllare i Sverige som fyller sådana flaskor

/Anders



Hej igen!

Då vi tänker åka till Sicilien härifrån senare i vår och inte varit med husbilen i Italien tidigare, måste vi fråga efter det vanliga, gas....

Vi har med oss både svensk och spansk flaska, går någon av de att fylla i Italien? Vi vill inte köpa en tredje typ av flaska innan vi kan på hemresan skaffa Alu-flaskorna i Tyskland.

Eller skall vi lämna den spanska flaskan hit till Spanien och ändå skaffa en italiensk flaska? Går det att finna konverter till svenska systemet?

Tacksam för svar:)

Hälsning från Syd-Spanien!

anita&jyrki
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej!
Ett alternativ är att hyra en Italiensk flaska, det kostar ca:12€ dom pengarna får man tillbaka vid återlämnandet.(Spara kvittot)
Vi har på vår husbil från tysk till svensk koppling, därför fick vi köpa en adapter som passar från tysk till italiensk, den adaptern har nr. 2 kostar ca 10 -12 € i tyskland.
Lycka till
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

13 januari och nu har Marina di Modica fått regn så det räcker och blir över! men det fortsätter! Vi står ju i en svag lutning ner mot havet så det är en del vatten som skall ner i gatubrunnarna och när inte dom inte räcker till så svämmar trottoaren över och det fullkomligt forsar vatten. Nyss såg det ut som vi stod mitt ute i en sjö, men det har runnit undan. Det har blåst en hel del också, så bilen kan man säga blivit utsatt för högtryckstvättning hela dan. Det växlar för nu blev det alldeles tyst och solen kom fram?? Tala om skiftande väderlek!


:mcride: Fricamping på Sicilien
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 005.jpg
    vinter resa 2009-2010 005.jpg
    2,9 MB · Visningar: 2
  • vinter resa 2009-2010 006.jpg
    vinter resa 2009-2010 006.jpg
    3,5 MB · Visningar: 0
  • vinter resa 2009-2010 008.jpg
    vinter resa 2009-2010 008.jpg
    2,9 MB · Visningar: 4

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Imorse vaknade vi att det smattrade på taket igen. Vi har knappt varit utanför dörren idag, en snabbkoll på scotern som stått med vatten över halva hjulen det är allt. En husbilsgranne kom och berättade att vattnet var så högt att det stod över avgasröret på sidan på vår husbil! Vi har startat upp och det var inga problem. Skönt. Värre var det för husbilen framför oss, för hans elverk stod under vatten, men det verkar funka igen. Nog pratat om regnet, nu vill jag visa ett par härliga bilder som jag tog häromdagen, pasionsblomman, bouganvilja framför det vackra citronträdet. Vårkänning!


:mcride:Fricamping på Sicilien
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 002.jpg
    vinter resa 2009-2010 002.jpg
    3,1 MB · Visningar: 3
  • vinter resa 2009-2010 004.jpg
    vinter resa 2009-2010 004.jpg
    2,5 MB · Visningar: 2

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Marina di Modica16 januari och ikväll står vi tre svenska bilar här på plattan. Två ifrån Gotland också vi från Öland. Vi har haft sol och 15 grader idag. Ikväll har Modica kommun bjudit in alla campare på en fest med middag och drycker, dans också tror jag.
Imorgonbittida skall samtliga deltagare städa stranden från alla plastflaskor som flutit iland. Den här festen bjuder kommunen på var fjärde vecka!! En kul ide tycker vi. Bilder kommer!!!!!!!! Vi önskar en trevlig helg:mcride:
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Vi har haft varannandagsväder här i Marina di Modica sista två veckorna, fördelen med det är att man lär sig att uppskatta de vackra och varma dagarna och inte ta dom för givna.
Imorse när vi kom ut ser vi en konstnär stå och dra in sina intryck från kustremsan, det var inte vilken konstnär som helst inte, den här,hon kommer ifrån Gotland! Tänk er att kunna förmedla sina intryck med sitt kroppsspråk till oss alla runt omkring och dessutom på bild. Underbart!
Efter förmiddagskaffet tog vi en tur till Scicli där det är en större marknad än den som vi är vana vid här i Marina di Modica. Kameran laddad och med, så här kommer några bilder från vår åktur idag. Synd bara att jag inte kan förmedla er doften ifrån det stora mandelträdet, jag lovar, den doften är ljuvlig!:mcride:Fricamping på Sicilien
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 010.jpg
    vinter resa 2009-2010 010.jpg
    2,5 MB · Visningar: 3
  • vinter resa 2009-2010 015.jpg
    vinter resa 2009-2010 015.jpg
    3,4 MB · Visningar: 2
  • vinter resa 2009-2010 011.jpg
    vinter resa 2009-2010 011.jpg
    2,1 MB · Visningar: 1
  • vinter resa 2009-2010 009.jpg
    vinter resa 2009-2010 009.jpg
    1,9 MB · Visningar: 1
  • vinter resa 2009-2010 008.jpg
    vinter resa 2009-2010 008.jpg
    2,2 MB · Visningar: 2
  • vinter resa 2009-2010 004.jpg
    vinter resa 2009-2010 004.jpg
    3,8 MB · Visningar: 3
  • vinter resa 2009-2010 003.jpg
    vinter resa 2009-2010 003.jpg
    3,3 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej på Er!

Läser med stort intresse er rapporter från sydliga Europa, vi har en liten fråga, blommar mandelträden så här tidigt och vet ni hur lång deras blomning är. Vi har länge önskat att vara i era trakter och lukta på just mandelträden men trodde inte det var så tidigt de blommade.

Hälsningar från ett snötäckt Halland

Annmari & Kjell Thornbratt
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Mandelträden blommar tidigt härnere iår. Ni kanske kan tänka er fruktträden hemma i Sverige, varma dagar kort blommning, svalare dagar lång blommning. När vi brukar åka hemmåt runt 15 mars så blommar mandelträden ända upp i mitten av Italien. Men som sagt värmen styr det hela.
Hälsningar Christina
 
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 016.jpg
    vinter resa 2009-2010 016.jpg
    2,4 MB · Visningar: 3
  • vinter resa 2009-2010 017.jpg
    vinter resa 2009-2010 017.jpg
    2,2 MB · Visningar: 1
  • vinter resa 2009-2010 019.jpg
    vinter resa 2009-2010 019.jpg
    278,8 KB · Visningar: 1
  • vinter resa 2009-2010 020.jpg
    vinter resa 2009-2010 020.jpg
    311,7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Idag lämnar Lena och Jan Marina di Modica och kör till Palermo där de tar färjan till Livorno. Vidare färd upp till Munchen och swingdans. Det är ju ett bra sätt att hålla sig varm uppe i kalla Europa!
Här har vi läckage i molnen idag, tidig morgon och en svag vind, 11 grader.
Vi tänkte visa er lite bilder ifrån Catania som är Sicilliens näst största stad.Catania ligger vid Etnas fot. Större delen av staden är byggd i överdånig barockstil och är uppbyggd med traktens formbara lavasten. Marknaden i Catania är bara ett måste! Ett otroligt färgspel bland grönsaksstånden och där finns verkligen något för allas smaklökar. Att det fanns så många olika sorters oliver och inläggningar, var en trevlig överaskning.
:mcride:Fricamping på Sicilien
 

Bilagor

  • 3 106.JPG
    3 106.JPG
    2,1 MB · Visningar: 3
  • 4 022.JPG
    4 022.JPG
    3,7 MB · Visningar: 1
  • 4 030.JPG
    4 030.JPG
    3,4 MB · Visningar: 1
  • 4 033.JPG
    4 033.JPG
    3,1 MB · Visningar: 0
  • 4 036 (2).JPG
    4 036 (2).JPG
    3,6 MB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej!

Trevlig resa upp mot vår kalla nord och kör försiktigt, hoppas på lite rapporter från vägen mot Munchen.

Annmari & Kjell
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Imorse var bilen full av salt och sand igen! Havet kokade! Då menar jag kokar! Våghöjden var inte speciellt hög men hela havet var vitt i vågorna. Jag börjar undra om det är någon risk att stå här?? Nej säger maken, här står vi tryggt. Vi åker och handlar med scotern och då passar vi på att åka förbi en ställplats som heter Maganucco, ca 3 km härifrån. Där fanns inte en husbil, däremot en total förödelse. Duschyttar omkullvälta, murar bortspolade hela ställplatsen var full med stora stora stenar. Jag undrar igen vad är det som händer? Hela dagen har havet fortsatt att koka. Klockan 16.50 kommer polisen ner och säger till oss att utrymma hela parkeringen, alla tjugo husbilar måste flytta sig omedelbart, det väntas in stora vågor som kommer att skölja in över hela ställplatsen! Allt är naturligtvis inte packat för att köra, men det kan jag intyga att det gick undan. Scotern fick vi lämna och Åke sprang och hämtade den när vi ställt oss i skydd. Det är fortfarande 17 grader ute!!?? Det kommer en rapport i morgon hur det gått under natten:mcride:
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 008.jpg
    vinter resa 2009-2010 008.jpg
    2,3 MB · Visningar: 6
  • vinter resa 2009-2010 009.jpg
    vinter resa 2009-2010 009.jpg
    2 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Toppen