• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa, eller inte, det är frågan

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
0% plåtisar har vinkat denna semester månad. (Vad jag sett iallafall)
Ca30% av husbilarna har hälsat. Vad jag sett.
Nu har jag sådan träningsvärk i armen så på sista sträckan skall jag vara "gubbgrinig". (Men jag vet att jag inte kommer att lyckas om någon vinkar till mej.)
Hejhej på er alla. //tony
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Detta är min första säsong med husbil och jag tyckte idén med har heja/vinka var kul, så jag har hängt på detta.

Jag har lärt mig att plåtisar, män med bar överkropp och äldre grå herrar i i stora helintegrerade husbilar hälsar nästan aldrig.
Så jag har slutat hälsa på dem nu(om inte de hälsar först), annars hälsar jag gärna och är det en Sunlight hälsar jag med extra mycket energi.

Det är precis som i övriga samhället, visa människor är rädd att hälsa på kompisar och medmänniskor, det är bara att acceptera.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej!

Detta är min första säsong med husbil och jag tyckte idén med har heja/vinka var kul, så jag har hängt på detta.

Jag har lärt mig att plåtisar, män med bar överkropp och äldre grå herrar i i stora helintegrerade husbilar hälsar nästan aldrig.
Så jag har slutat hälsa på dem nu(om inte de hälsar först), annars hälsar jag gärna och är det en Sunlight hälsar jag med extra mycket energi.

Det är precis som i övriga samhället, visa människor är rädd att hälsa på kompisar och medmänniskor, det är bara att acceptera.
Jag har åkt omkring i en Plåtis, men jag kör sällan med bar överkropp, jag är en grå äldre herre nej förresten jag är en äldre gubbe med kalhygge som har kört stora helintegrerade husbilar typ Carthago ock jag hälsar allltid, det har jag gjort i trettio år och tänker fortsätta i trettio år till.
PS Skalman 52 det är okej att vinka även fast du kör Carthago.
:cool:;)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag har åkt omkring i en Plåtis, men jag kör sällan med bar överkropp, jag är en grå äldre herre nej förresten jag är en äldre gubbe med kalhygge som har kört stora helintegrerade husbilar typ Carthago ock jag hälsar allltid, det har jag gjort i trettio år och tänker fortsätta i trettio år till.
PS Skalman 52 det är okej att vinka även fast du kör Carthago.
:cool:;)
Härligt!

Det finns alltid undantag!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!

Detta är min första säsong med husbil och jag tyckte idén med har heja/vinka var kul, så jag har hängt på detta.

Jag har lärt mig att plåtisar, män med bar överkropp och äldre grå herrar i i stora helintegrerade husbilar hälsar nästan aldrig.
Så jag har slutat hälsa på dem nu(om inte de hälsar först), annars hälsar jag gärna och är det en Sunlight hälsar jag med extra mycket energi.

Det är precis som i övriga samhället, visa människor är rädd att hälsa på kompisar och medmänniskor, det är bara att acceptera.
Efter drygt 400 mil på vägarna nu under semestern där bara 1 av 20 hälsar tillbaka så hälsar jag numera bara på plåtisar där jag märkt att svarsfrekvensen är högre. Har själv plåtis :)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Efter drygt 400 mil på vägarna nu under semestern där bara 1 av 20 hälsar tillbaka så hälsar jag numera bara på plåtisar där jag märkt att svarsfrekvensen är högre. Har själv plåtis :)
Har precis motsatta erfarenheten, plåtisar hälsar inte tillbaka, kanske beror på att jag inte kör plåtis???
 

Curth44

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kumla
HBK-Nr
20146
Medlemskap
2024
När vi började åka med husvagn 1965 så hälsade alla . När det blev vanligare med husvagn så var det många som slutade att hälsa.
Nu är det samma tendens med husbilar. Vi hälsar det är trevligt.
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Hej på er. Ja i Sverige är det lite Si och så med hälsa det. Däremot är det det omvända i Frankrike där alla hälsar och gärna pratar vid stopp på ställplatser. Det gillar jag
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hälsar alltid, men det är ju inte alltid man får svar på hälsning. Det börjar ju bli många på vägarna.
Får väl skaffa en vinkande hand som fanns förr när man körde lastbil och buss.
Huvudsaken att vara vänner i trafiken, även om man inte hälsar.
 

Ann-BrittJonne

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lerum
HBK-Nr
31892
Medlemskap
2024
Vi har just kommit hem från en resa i Norra Dalarna och Värmland. Fin resa med höjdpunkterna Nipfjället och älvområdet S Idre, med sina fina ställplatser precis invid älven.
Blir, kanske orimligt, störd över hur många husbilsägare som inte besvarar hälsning med handlyft från ratten. Lika, kanske orimligt, glad blir jag över alla de som initierar eller besvarar hälsning. Jag tycker att det kostar så lite och är trevligt. Ha en fortsatt skön sommar i vårt vackra land.Visa bilaga 213224
Håller med det kostar inget att hälsa
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Blir, kanske orimligt, störd över hur många husbilsägare som inte besvarar hälsning med handlyft från ratten.
Det syns inte om jag lyfter handen från ratten, se min avatarbild, ratten syns inte framifrån.
Därför krävs det att jag lyfter hela armen i någon sorts .......hälsning, det är jobbigt i längden, samt ingen bra ide om man också har kaffemuggen i handen.

Detta kan nog gälla många husbilar byggda på 8+ ton chassin.
Kanske därför många av oss inte hälsar så lätt/ofta, man har annat för sig, tex framföra bilen.
 
Toppen