• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa bakom ratten?

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi har haft husbil ca 10 år och åker året om. I början hälsade vi alla på varandra under våren och sena hösten men inte sommaren. Tanken var då lite som Farbror Claes skrev. I somras hälsade alla i stort sett. Detsamma var det i Island.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hälsa bakom ratten?

haha... de det var ju en rolig ämne som man funderat på lite...

Vi som blev med husbil våren -07 konstaterade ju ganska snabbt.... "jaså man ska heja på varandra här också"...
Som motorbåtägare under flera år så är man inne i lunken eftersom det är samma tradition där... nåja nästan i alla fall. Motorbåtsägare hejar på alla medan segelbåtsägare hejar bara på andra segelbåtar (nu sticker jag ut hakan lite.... :))

Så för oss var det inget problem att hänga på trenden att heja
Kul så länge det håller i sig och skapar en känsla av samhörighet

//Janne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi vinkar glatt åt alla husbilar vi möter, tycker att det är en liten trevlig gest.
Tuva 3år är väldigt noga med att tala om när det ska vinkas eller inte vinkas om hon sitter så att hon ser framåt...."- inte vinka nu mamma, det är en husvagn o såna vinkar vi inte på eller hur??":wink:
 

Anita&Börje

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1110
Medlemskap
2026
Sv: Hälsa bakom ratten?

När vi hämtade vår första husbil i Nyköping sept -07, så sa vår avlägsne släkting, som hjälpte
oss med bilköpet: Kom nu ihåg att ni ska hälsa på alla med husbil, och det gjorde vi.
Vad vi då inte visste , var att det fanns något, som hette Husbilsklubben, och vi undrade om
siffrorna på husbilarna var hyrbilar. Nu vet vi bättre.

Anita
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

I somras mötte vi en personbil där föraren vinkade glatt när vi möttes. Vi undrade varför, för det var ingen vi kände igen, men sen kom vi på att det måste ha varit en husbilsägare som inte tänkte på att att inte körde husbil.

På den tiden vi seglade hälsade man på andra sjöfarare. Men då fanns det en del – företrädesvis tyskar i stora båtar – som inte hälsade tillbaka och samma verkar gälla idag när det gäller stora husbilar. Men det får väl vara deras problem.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi hälsar på alla vi möter här i Sverige. I ex Tyskland på alla med svenska skyltar. När en Tysk hejar tror vi att dom varit i Sverige och tagit efter. Naturligtvis hälsar vi tillbaka.

Hälsningar från Onsala
Bonzo med familj;)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej.

Alla som hittills svarat är positiva till att hälsa och för mig är ett litet nålstick i kroppen om man inte får en hälsning besvarad på sjön eller i mc-sadeln.

Mc-hälsningen har egentligen från början en annan innebörd då man signalerade att vägen är fri… från poliser alltså. Husbilsägaren känner väl knappast samma vånda som knutten om man nu inte lastat in en massa onödiga prylar i husbilen och kör med för mycket last…

Som knutte stannar man alltid om det står någon motorcykel med problem längs vägen. Man kör bara inte förbi. Man gör det bara inte…

Stannar man och ”hälsar” om det står en husbil längs vägen med motorhuven öppen?

Knausen
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Självklart så stannar jag och hjälper till om någon fått problem efter vägen.
Lite vaksam är jag för att inte bli lurad in i något mindre trevligt om det är ett annat fordon än husbil. Det händer ju tyvärr, inte så ofta, att ljusskygga personer arrangerar "problem" för att sedan.........

Varma hälsningar från minus femton grader kallt Frösön.

Olle.
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hejsan
Vi brukar hälsa på dom möter när vägen så tillåter, har väl hänt att vi missar någon ibland men det är ju mänskligt att fela.......

mvh Husbilsbjörk
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej, vi hälsar ochså på alla husbilar som vi möter, när vi är ute. Det är som sakt lite sämre på motorvägarna och när det är mörkt och sent på kvällen. Jag blir extra glad när jag hinner se att det är en HBK-are som vi möter. Sen är det ju så att jag även är ute efter vägarna i yrket ochså och då kommer handen upp atomatiskt när jag ser en HBK-are, så ser ni en som vinkar glatt på er i en (taxi) så kan det vara bara lilla jag. Sen kan det hända att man missar varann men det hoppas jag att ni har överseende med.:wub:Mvh
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej hopp..

Håller me...här vinkar vi med åt alla husbilar vi möter..;);)

:music-icon:Man ska haaa husbil...:music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej igen.

Det var en överväldigad majoritet som svarade som tycker att det är klart att man hälsar på vägen. Jag ska också lyfta handen när jag möter Er!

Snart syns vi på vägarna. Det är slutet av januari månad och det är närmare 10 grader varmt i Blekinge.

Tack för alla svar!

Nu stänger jag denna tråd och vinkar glatt!

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej.

Kunde inte låta bli att öppna denna tråd igen. Framme i oktober månad och det kunde vara intressant att höra om det har hälsats mycket i sommar på vägarna?

Jag har upplevt att en hel del har koncentrationen på vägen och inte lyfter handen.

Man hälsar mer hjärtligt på fredagskvällen än på söndagseftermiddagen...

En avart som jag mött är när man ljusblinkar för att hälsa. För mig är det en varning för fara.

Hur har Ni upplevt sommaren?

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Klart man vinkar, även om jag mest håller mig till att vinka på Svenskar (Blir ett väldigt vinkande annars)

:twitcy:
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej.
Vi har helt slutat hälsa på husbilar, för att ingen hälsar på oss!
Nu beror detta förmodligen inte på att ni andra inte skulle vilja hälsa, utan på att
vår husbil ser ut som en varutransport framifrån.
Bara de mest skarpögda upptäcker antagligen markisen.

Fortsätt hälsa på varandra, det är trevligt.

M.v.h Åke
 
Toppen