• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa bakom ratten?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Som nybliven husbilsägare är jag nyfiken och undrar om Ni hälsar på varandra ute på vägarna?
Hälsar alla på varandra eller hälsar man bara på dem som har likadana husbilar?
Man kanske bara hälsar när man kört länge utan att möta en annan husbil?
Varför hälsar man?
Hur resonerar Ni?

Hälsningar
Knausen
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

En mycket mycket bra fråga!

Jag har funderat på detta sedan vi skaffade husbil, ska jag hälsa eller inte........ Jag har väl varit för feg för att ställa frågan.....:eek:

När nu frågan är utkastad ser jag fram emot svar..........:yes:

Mvh / Per
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej!

Vi hälsar för det mesta på alla andra husbilsägare. Fast inte på E6:an där tycker jag man kommer för långt ifrån varandra - inte så lätt att se vid andra sidan mitträcket.

Vi har den vanan när vi kör mc. Då hälsar nästan alla mc-förare på varandra.

Hälsningar

Marie
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Mitt svar är:

Går jag på Kungsgatan i Stockholm under rusningstid då hälsar jag endast på dem jag känner.

När jag träffar på en ensam svampplockare i skogen, då växlar jag några ord och plockar vidare.

Om jag gått vilse i någon öken, då tror jag att jag både vinkar och kramar om för mig helt okända såväl berber som rifkabyler.

Hälsningar från farbror Claes. Vink, vink.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Jodå, samma här! Fast ibland kan det bli lite si och så när det kommer ett dussin efter varandra.
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi hälsar på alla husbilar som vi möter, oavsett nationalitet, möter vi sen en husbil likadan som vår egen, ja då vinkas det ännu mer!!!!!
Vi tycker att det är en rolig grej, och så pratar vi om den tiden då man kunde utläsa av reg.skylten var bilen kom ifrån.... mötte vi en M, MA el MB låååååångt hemifrån, då blev det en ordentlig vink, som om man känt varandra hela livet :yes:.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej!
Vi hälsar på alla husbilar vi ser och det gör vi för att öka samhörigheten, kört mycket Mc och där gjorde det flesta likaledes. Tycker det är trevligt med en liten vinkning tillbaka.

Kjelle
 
B

Båtis

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej!

Vår son lånade husbilen förra sommaren. När han kom tillbaka sa han att "inte visste jag att jag hade så många bekanta".
Med andra ord det var många som vinkade och han tyckte bara det var väldigt trevligt.
Vi vinkar också till alla vi möter och är man utomlands så "känns" det som om man träffade på en bekant när man ser att bilen har svenska nummerskyltar.

:mcride: Maggan
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Eftersom jag (vi) har åkt motorcykel sedan jag var 16 bast har vi alltid hejat på varandra. Jag menar mellan mc-åkare.
Det är alltid trevligt när man får en vink. Dom enda som inte hejar är många HD-åkare--- INTE ALLA---.

Så detta med att vinka bakom ratten tycker jag är mycket trevligt och åtminstone jag (vi) kommer att fortsätta med detta.

En annan poäng som är en oskriven lag inom mc-åkning är att ALLA hjälper varandra om någon har fått stopp efter vägen.
Tänk om man kunde införa detta inte bara mellan husbilsägare utan också mellan alla trafikanter.
Tänk vad roligt det skulle bli i trafiken.
Hls kurt
:twitcy::twitcy:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Hälsa bakom ratten?

Ja jag har det lilla problemet att de flesta brevbärare hälsar så jag får även hälsa på alla postbilar utöver husbilsvänner å andra sidan undrar de varför posten vinkar åt dem, de är ju symbolen för räkningar i brevlådan. Jag körde på en väg i småland och mötte en stor gul långtradare han blinkade med hela arsenalen lampor, jag var genast beredd på att det stod en älg på vägen längre fram, men Britta sa att det var postens långtradare och hantog fel på en kollega. Och som farbror Claes besriver så när jag kom gående mötte jag en kille som vinkade och hälsade på långt håll och när vi möttes sa han: Ursäkta först så trodde jag att det var du och sen trodde jag att det var bror din men nu ser jag att det inte är någon utav er............??
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej!

Vi hälsa på alla husbilar och 90% hälsar tillbaka. Trevligt tycker vi.

En av dom som inte hälsade tillbaka fattade ingenting. Kanske berodde det på, (såg vi sent vid mötet) att det har en Hästtransport.......:)

Hej hej....
 
Toppen