• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Tycker nog fortfarande att 170 är för dyrt för att stå på en asfaltplan. Vi åker ofta till en camping med gräsytor och fin havsutsikt för 120kr.
Tommy R
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Gick förbi Bua hamn i dag och där var det nästan fullt. Det var 47 husbilar och 11 husvagnar och på vägen till Bua kom det sedan 4 husbilar till.
Om det är så att det är "för" dyrt så undrar man varför så många stod där nu? Är dom dumma eller mindre vetande? Miljön är ju otroligt bra och platserna större än normalt.
(Där stod också många från denna klubben där)

Hälsningar Vilgot
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

170 kr var faktiskt mot mina principer värt pengarna. Vi bodde där förra veckan och det var underbart.
2012-07-21 17.07.16.JPG
2012-07-21 20.40.55.JPG

Det var i övre prisklassen. Men ibland får man lätta på plånboken... Och det svider för en fricampare som mig att säga.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Vänder mig mot de hamnar som motiverar prissättningen för en husbilsplats med att båtar betalar lika mycket.
Har under ett flertal år arbetat i en större båtklubbs styrelse och är väl insatt i vad det kostar att anlägga och underhålla en hamn. Det finns nog få byggprojekt som kostnadsmässigt kan mäta sig mot byggnation i vatten. Investeringen för att anlägga en hamn är mångdubbelt större än att anlägga en ställplats. Därför reagerar jag mot hamnars argumentation för prissättning av ställplats, det borde vara betydligt dyrare att låna en båtplats än en ställplats.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Det är väl upp till var och en hur mycket man vill betala för att stå över natten med sin husbil, så är det ju!
Själv förstår jag inte varför jag skall betala dessa avgifter typ Bua då jag köpte en dyr husbil med dusch, toa, gasolspis, gasolvärme, solceller och allt annat vi behöver när vi är ute ock åker året runt, därav undviker jag att stanna på sådana "ställplatser".
Jag anser att Sverige är ett fritt land där allemansrätten gäller samt lika regler skall gälla för alla oavsett om jag parkerar min Volvo och fäller sätet bakåt och snarkar för natten eller jag parkerar min husbil och lägger mig i sängen och snarkar mig igenom natten.
Som det är nu så dyker det upp en massa avarter av förbjudsskyltar där inte husbilar får stå eller där endast personbil klass 1 får parkera!!!!
Fattar inget ting, är nästa steg att det plötsligt dyker upp skyltar på parkeringar där det står att typ endast Fordbilar får parkera eller kanske kommunpolitikerna i Göteborg värnar om jobben på Volvo och för in att endast Volvobilar får parkera i Götet!!
Det som sker i Sveriges olika kommuner i dag där man skärmar sig gent imot husbilsfolket är inget annat än en jävla flathet mot campingägarnas intressen och den berömda jantelagen där ingen skall kunna göra något som inte jag kan eller har råd med!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Det är väl upp till var och en hur mycket man vill betala för att stå över natten med sin husbil, så är det ju!
Själv förstår jag inte varför jag skall betala dessa avgifter typ Bua då jag köpte en dyr husbil med dusch, toa, gasolspis, gasolvärme, solceller och allt annat vi behöver när vi är ute ock åker året runt, därav undviker jag att stanna på sådana "ställplatser".
Jag anser att Sverige är ett fritt land där allemansrätten gäller samt lika regler skall gälla för alla oavsett om jag parkerar min Volvo och fäller sätet bakåt och snarkar för natten eller jag parkerar min husbil och lägger mig i sängen och snarkar mig igenom natten.
Som det är nu så dyker det upp en massa avarter av förbjudsskyltar där inte husbilar får stå eller där endast personbil klass 1 får parkera!!!!
Fattar inget ting, är nästa steg att det plötsligt dyker upp skyltar på parkeringar där det står att typ endast Fordbilar får parkera eller kanske kommunpolitikerna i Göteborg värnar om jobben på Volvo och för in att endast Volvobilar får parkera i Götet!!
Det som sker i Sveriges olika kommuner i dag där man skärmar sig gent imot husbilsfolket är inget annat än en jävla flathet mot campingägarnas intressen och den berömda jantelagen där ingen skall kunna göra något som inte jag kan eller har råd med!

Svårläst inlägg men rätta mig om jag har fel även om jag parkera min Volvo i Göteborg så kostar det mellan 6 o 24 kr i timmen beroende på hur centralt jag vill stå.
Vad blir det på ett dygn??
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Snacka om svårläst, du måste ha missat hela poängen!
Vad det handlar om är valfrihet, om du vill betala relativt mycket för att stå på en asfaltsyta som i Bua så¨gör det då!(det var en yta som inte användes till något innan man upplät den som ställplats).
Det betyder ju inte att man skall diskriminera en hel grupp av bilägare som råkar äga just en husbilar på olika parkeringar runt om i Sverige!
Om husbilen är den enda bil jag äger och använder den som en bruksbil så blir det ju väldigt svårt att hitta parkeringsplats framöver om denna förbjudsiver håller i sig!
Ser att du har knytningar åt Varbergshållet, uttalandet från en av dina kommunalpolitiker om varför ställplatsen i 5 vik måste stängas är något av det flummigaste jag läst!
Citerat så var orsaken att det inte godkänndes av länstyrelsen att ha en ställplats som var belägen så nära strandlinjen!!
Hallå där, är strandlinjen flyttad mellan klockan 06.00 fram till 22.00. Under denna tiden är det tillåtet att parkera husbilar där, men mellan 22.00 och 06.00 är det inte tillåtet. Snacka om tidvatten, strandlinjen måste flytta sig rejält!!!
Hänger du med?
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Nja Åke & Meta det är du/ni som jämnför med parkeringar i Göteborg o när det gäller femte vik på Getterön så är det Länsstyrelsen som säger nej till tömning/vatten anläggningar p.ga strandskyddet.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Vad gäller prisen,så har vi just vart på en tur ned til Nord-Frankrike - Saar - Mosel - Rhin o`videre norrut,vart vi bet. mellan 5 ock 13 Euro på ställplassera.Servicenivån bestemde
prisen såg det ut til,men bra var dom alla.Rent o`snyggt.:yes:


Ottar & Else's reiseblogg
 
T

Teddi

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

här finns en som fattat poängen,ryggdunk till åke i härryda:p ett50-tal bilar om dan i bua,, kan bara tolka de som #efterfrågan hänger inte med tillgången#
så va de inte för nåra år sedan,,
varför åker så få upp till lerkil? får plats över 50 bilar,, en hundring,,med en fin badstrand,, gott käk osv,,

medans i smarholmen är de mycke tjöt nu,,men där är ju gratis,,:D

friheten med husbil kommer säkert att få en törn,,ja tror detta,,finns helt enkelt för mycke bilar,,
nu ska ja följa denna anmälan i skummeslöv ihop med olle,,ska bli väldigt intressant att följa upp detta,,
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Åke och Meta vad har allemansrätten med husbilar att göra? Allemansrätten gäller inte bilar.

Vad gör ni av avfall, toakasetten, gråvattten osv?

Så många kräver att kommunen skall fixa allt det där, med skattemedel så klart. Skall alle medborgare betala för husbilsåkare? Vad gör husbilsåkare för alla dom som inte har råd med husbil? Kanske betalar hotellvistelse`

Åke och Meta om jag står inför valet att antingen köpa en stor husbil eller en så att jag också har råd med att betala för mig, då väljer jag sistnämnda.

Man skall inte bara kräva....... att6 ge är faktisk också roligt. Testa på det

Framsidan
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Åke och Meta vad har allemansrätten med husbilar att göra? Allemansrätten gäller inte bilar.

Vad gör ni av avfall, toakasetten, gråvattten osv?

Så många kräver att kommunen skall fixa allt det där, med skattemedel så klart. Skall alle medborgare betala för husbilsåkare? Vad gör husbilsåkare för alla dom som inte har råd med husbil? Kanske betalar hotellvistelse`

Åke och Meta om jag står inför valet att antingen köpa en stor husbil eller en så att jag också har råd med att betala för mig, då väljer jag sistnämnda.

Man skall inte bara kräva....... att6 ge är faktisk också roligt. Testa på det

Framsidan
Man undrar om man skall bli ledsen eller förb.... när man läser detta,mycket underligt har jag läst här på HBKs sida men dettar´tar nog priset. eller skämtar du
 

Eden312

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norge
HBK-Nr
11304
Medlemskap
2021
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Vi hadde 2 fantastisk fine dager på Bua i begynnelsen av Juli år. Plassen er veldig fin og er vel vært pengene. Det trengs flere slike plasser, og de som investerer må få tjene inn igjen pengene, samt at de skal ha penger til drift og vedlikehold. I tillegg må må de få litt avkastning på investeringen, de driver tross alt ikke vedledighet. De som synes det er dyrt kan bare kjøre videre, da blir det jo plass til de som vil betale ;-)
Vi kommer garantert igjen, til denne flotte plassen.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Alltså, poängen med 5: viks ställplats var att det var en vacker utsikt där och att man kunde ta en härlig promenad i naturen, där fanns ingen service typ vattenpåfyllning, toalett,toatömmning etc.
Det fanns det som många av oss efterfrågar, en fin plats att stå på inget mer inget mindre, varför kunde det inte förbli så.
Läs på lite bättre vad din politiker sa var motiveringen till att ställplatsen vid fågelreservatet kom till för.

Och till sist du min kära "Framsida", på mig verkar det snarare som om att du befann dig på "Baksidan" av ditt resonemang att döma!!
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Hej!

Hoppas inte de som har småbåtshamnar läser denna tråd! Då vill de säkert inte upplåta någon mark till husbilar. Personligen är jag glad att det finns möjligheter att få stå på natursköna platser i det här ännu inte så husbilsvänliga landet. Allt eftersom det eventuellt blir fler ställplatser kommer också konkurensen dem emellan och där med kan kanske pris ändras. Personligen betalar jag gärna för en fin och välordnad stellplats, där jag förhoppningsvis också kan få lugn och ro. Ni som inte håller med mig behöver inte komma med fler argument för att ändra min uppfattning.....jag tillhör de nöjda och glada och hoppas att framtiden har något gott med sig. :D


Hälsningar Kerstin

Ps/Jag har inte något sedeltryckeri heller........men jag slutade röka för ett år sedan!!!?:cool:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Hej någon som vet vad en Ca: 3 m bred båtplats kostar i "Bua", med det antalet husbilar så måste avgiften för båtarna reduceras eller var blir pengarna av?
Jo önskar båtplats!!!!!
Mvh.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Tycker 170 kr är helt ok, dom har ju investerat en hel del i anläggningen för att göra det trevligare för oss.Lagt asfalt, satt dit extra elstolpar och lagt kabel till stolpar. Fin ny servicebyggnad och gråvattentömning. Nu är jag medveten att detta även kan användas av dom övriga, men det är trots det en investering som ska betala sig. Bua är och kommer om inget ändras att bli ett delmål på resor när vi har vägarna förbi.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Jag har läst mycket på den här hemsidan och konstaterar att husbilsåkare måste vara det snålaste släkte som finns!

Ett jäkla gnäll om att en ställplats kostar pengar eller är 20 kronor för dyr eller jag kan bara tänka mig att betala 70.- eller varför ska vi betala lika mycket som gästbåtar på en gemensam anläggning "det är dyrare med bryggor än parkeringsrutor".......

Om folk utanför husbilsvärlden skulle se detta skulle dom tro att vi är totalt dumma i huvudet, hur tror ni att vi ska få förståelse för husbilslivet när vi åker runt i våra stora bilar (folk skiter högaktningsfullt i om vi har lån på bilarna eller betalar skatt) och gnäller om att det är för dyrt att parkera.

Det är bara att inse att det på fler och fler platser kommer att kosta pengar och det blir fler och fler platser där vi inte kommer att få stå, allt beroende på att antalet husbilar ökar markant och att folk tröttnat på att det står husbilar högt och lågt på alla möjliga och omöjliga ställen.

Var istället glada att det finns fina ställen att ställa sig på och njut av tillvaron istället för att reta er på att det är för dyrt.

Många använder Tyskland och Frankrike som argument för att det skall vara billigt att stå med husbilen här också men det är ingen tvekan om att även dom börjar tuffa till sig med var man kan stå och dom tar bättre betalt än tidigare.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Tack för bra tips på en ställplats, det är ju betydligt mer än en parkeringsplats, majoriteten av Sveriges komunimvånare är inte intresserade av att sponsra ställplatser för husbilar, moderna husvagnar har samma utrustning som en husbil, då tycker jag att dom oxå är välkomna till ställplatser, jag har gjort en privat ställplats (ligger under Bohuslän Kungälv) helt gratis att stå, jag har inte utlovat någon service, är vi hemma så kan vi ordna mera, det kommer ca 5 st på ett år, mest från utlandet. Det finns i HBK en tråd på privata ställplatser, där kan man stå gratis och på dom platser vi besökt har varit överaskande trevliga, av 8000 medl. så erbjuder ett 10 tal medlemmar en gratisplats och dom är inte överbelagda, jag läser ofta hur husbilsägare skriver att vi är höpstarka konsumenter ..... i våran ålder har dom flesta "shoppat" färdigt, vi kör med en bil på gränsen till överlass, det vi handlar mest är bränsle och matvaror.
Mvh/ mats
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Hör inte denna tråd hemma i vår gnälltråd, det där man diskuterar priser på husbilar harman råd med en dyr husbil så bör man inte gnälla över ställ plats priser det är just så allmänheten reagerar, det är däför vi har såmåmnga motståndare bland allmänheten med förbud att parkera på olika ställen, vi är en överklass i allmänhetens ögon,

vad det gäller båtskatten så får ni gå på myndigheterna eller gå med i en organisstion somjobbar med detta och protestera där istället där fins många sådana som jobbar med det.
 
Toppen