Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme
Varför gnäller många på priset per dygn på ställplatser?
Man kan köpa husbil för 500 000:- kr och uppåt men inte betala en ställplats som kostar mellan 100:- - 200:- kr dygnet när det finns toalett, dusch, färskvatten, tömning av latrin och gråvatten samt bra platser att stå på. Vem som helst kan väl förstå att det kostar att tillhandahålla detta. Kom nu inte och säg att Ni inte behöver använda dessa faciliteter för att Ni har husbil. Jag har vid ett flertal tillfällen sett husbilfolket använda både toalett och dusch för då slipper man ju att använda sin egen toalett samt spara på sitt vatten.
För att återgå till priset som pendlar mellan 100:- - 200:- kr/dygnet. Är man två personer så kostar det mellan 50:- - 100:- kr/dygn/person och var kan Ni bo för detta pris. Ett hotellrum kostar minst 1000:- kr/dygnet med toalett och dusch samt frukost.
Slutligen Ni som inte kan tänka Er att betala för ordnad ställplats får väl leta rätt på andra ställen. Men sluta och gnäll.
Christina Thimberg
Men alla har faktiskt inte betalat en halv miljon kontant för sin husbil. Det finns faktiskt de som har lånat pengar för att köpa husbil, och det finns faktiskt de som har köpt en husbil för betydligt mindre summor än de du nämner. Det finns
faktiskt de som sparar och prioriterar bort mycket annat för att ha råd med amortering och ränta på husbilen.
Att ta upp sådana aspekter som vad folk har betalat för sina husbilar tillför överhuvudtaget inte diskussionen om ställplatspriser någonting.
Hur motiverar du att priserna på ställplatspriser nere i Tyskland till exempel oftast ligger på mindre än halva priset av vad det kostar i Bua?
Och då finns det samma faciliteter, i många fall fler och bättre.
Tänk om det skulle vara så att parkeringsavgifterna för vanliga personbilar skulle baseras på hur dyr bil man har? Eller om du kommer till ett byggvaruhus och ska köpa nya fönster till ditt hus och försäljaren säger "ja, du har ju råd att äga en egen fastighet och jag har ju satsat mycket pengar på mitt nya varuhus, så det är bara att betala"....
Sen står det ju givetvis var och en fritt att sätta vilket pris man vill på sin ställplats, och det står även oss husbilsägare helt fritt att betala det priset eller köra vidare till nästa ställe. Men när platserna är så oerhört få och dyra utefter hela västkusten om man vill stå vid havet är något snett tycker jag. Prissättningen liknar snart priserna på fastigheter, och stänger således ute de som inte har råd att lägga pengarna. Och ja, för oss som är en barnfamilj är det dyrt. Skulle vi välja att stå på sådana dyra ställplatspriser i ett par veckor under semestern, så är vi uppe i ett par tusen kronor. Det har vi helt enkelt inte råd med.
Det viktigaste vi kan jobba med är att påverka beslutsfattare, politiker och näringsidkare att anordna fler ställplatser med samma prisnivå som övriga Europa. Blir det fler ställplatser ökar också konkurrensen om gästerna, och priserna kan pressas.
/Ludde