• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

SoLen!
Vi har inte heller hört något.
Blir allt mer skeptisk till Fon för oss som håller till i scandinavien då det börja poppa upp trådlösa bredbandsleverantörer som har räckvidder över hela städer.

Skeptisk
Visst kan du vara det, men tänk på en sak det är ju gratis !
Jag har haft nytta av det och många med mig, så se det vad det är och enjoy FON utan att ställa en massa krav för det är ju GRATIS om du nu sätter upp dig själv som LINUS / eller BILL som mitt mail innan jag hämta från det svenska forumet beskrev!
ELLER HUR ?
Gnälla kan man göra när man betalar för en tjänst man inte får !
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Det är flera månader sedan en i HBK bjöd mej på en Fon men jag har inget hört sen dess. Jag gick in och reggade mej och fick en lite gul plutt på kartan men något mer har inte hänt ännu. Finns det inte risk att folk börjar titta snett på en om man parkerar husbilen i bostadsområden eller halvvägs in på deras tomter bara för att få kontakt?
Jag har Glocalnet hemma så för oss är det gratis att logga in och surfa på GlocalZone.
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Tjena

Detta kom idag på den svenska FON forumet.

FON City WiFi startar i Sverige

FON, världens största WiFi community, annonserar idag att man expanderar sin satsning på att hjäpa städer i Europa att få city-täckande WiFi även till Sverige. Efter ett antal framgångsrika pilotprojekt där FON tillsammans med städer som Malaga i Spanien och Blanquefort i Frankrike har satt upp FON WiFi nät (trådlöst Internet) kommer även svenska städer och kommuner att erbjudas gratis FON WiFi utrustning.
Genom FON City initiativet så erbjuder FON gratis tillgång till utrustning för trådlöst Internet till exempelvis bibliotek, skolor och andra offentliga miljöer.
FON´s ansats till hur ett WiFi nätverk byggs är annorlunda jämfört med andra kommersiella aktörer på marknaden. Genom att använda FON utrustning kan ett medborgargenererat WiFi nätverk byggas vilket är billigare jämfört med de andra alternativ som idag finns på marknaden.
FON har idag över 8.000 aktiva FON WiFi accesspunkter spritt över Sverige vilket gör FON överlägset störst på den svenska WiFi marknaden. De accesspunkter som installeras genom FON City initiativet blir alla en del av det existerande nätverket av accesspunkter och kan alla användas av stadens medborgare eller turister.
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

hej! jag vet inte, men är det så säkert med tanke på att ngn annan använder din router? vad jag är mest orolig för är att andra kan ta sig in i mina datorer. ngn som vet?
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej Lillamina

Hur är du kopplad mot internet i vanliga fall ?
FON routern kopplar du in i ditt ADSL modem om du nu har det så den sitter inte i kopplad i dina datorer.
Dom som loggar in kommer in i din FON router och blir loggade så man kan se vem som varit där.
Eftersom du skriver att du har flera datorer så har du kanske redan en sladdlös/sladdförbunden router som har alla tänkbara skydd om du nu har satt upp det så.
Sen har du väl dom vanliga skydden i dina datorer, eller ?
Sen finns det ju duktiga hackers men dom kan man aldrig skydda sig mot om du nu inte förstås låter bli att koppla upp dig mot internet :)
Titta in på FONs svenska hemsida så har du all info du kan få om skydd och hur det funkar i allmänhet.
Räcker inte det så kan du läsa mycket mer på dom engelska sidorna.

Have FUN med FON !
 
F

F.d. 11400

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej på er Fon fantaster här kommer fler frågor.

Nu är jag på G att bli ett Fon jag med. Har suttit och läst en hel del om detta.
Nu har jag en del frågor som jag hoppas få detaljerade svar på.

Här hemma har jag ADSL bredband med ett färdigdraget trådnätverk till tre (fyra med gästanslutningen) burkar.

ADSL modemet är ju kopplat till en Netgear Router, som per tråd sprider nätet i huset och hobbyverkstaden.

När jag köpt en fon trådlös router

  • kan den kopplas in till ”gästporten” (som en vanlig dator) på Routern eller måste den sitta i modemet. Om det är det sista som gäller så faller ju mitt trådnätverk.
  • Har den en trådutgång som kan kopplas till ingången på routern i så fall?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Finns trådutgång som kan kopplas till routern utan problem.
Ove.G
 
F

F.d. 11400

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Tackar och bockar för snabbt svar.
Då kör vi igång då !!!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Börje,

Kolla med Kent 7 om det finns några gratis FON kvar.
Husbilsklubben fick ett antal gratis FON att dela ut bland medlemmarna.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Jag är klart intresserad av detta och skulle gärna vilja kunna koppla upp mig. Dessvärre tycks jag inte kunna använda länken i ovanstående inlägg. Jag får bara ett felmeddelande om felaktigt installerad mailservice. Kanske en begränsning här på jobbet? Jag får väl göra ett nytt försök när jag kommit hem.

Hur som helöst, namnet syns till vänster härom och medlemsnumret är 663.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Skulle vara intressant att få lite synpunkter på hur FON fungerar i verkligheten. Då menar jag inte konceptets uppbyggnad utan den praktiska användningen.
I teorin är det en strålande idé men trådlösa förbindelser har mycket begränsad täckning.
Jag tror att du måste befinna dig inom ca 20m från routern för att få en acceptabel signal.
Verkar lite påträngande att t ex köra in i ett villaområde och ställa sig så nära en punkt med FON.
Men som sagt, vore intressant med synpunkter från praktiskt användande.
 
F

F.d. 4575

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej Michael, nu har jag skickat engångskoden till dig
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Tackar!

Skall kolla mailen så fort jag kommit hem. Skall bli spännande att testa detta. Jag såg att täckningen där jag bor inte är den bästa så det kan behövas en FON där.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Testade i somras i Italien, det var iget vidare, fick svag signal på ett ställe av fem. Övriga var obefintliga. Räckvidden är inte mer är ca 20 till 50 m beroende på hur "fånen" är placerad i huset. Såg i ett meddelande att det finns extra antenn att köpa för att öka räckvidden. Håller liv i mitt konto, men tror inte att jag får så mycket nytta av det. Tanken är god men att parkera en husbil i Italien, Tyskland i en stad och hoppas på täckning är nog i det närmaste omöjligt, skulle tippa att chanserna är ungefär 1 på 50 att det går.
Ove.G
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Jag misstänkte nästan att räckvidden skulle vara en aning begränsad. 20 - 50 meter låter ju lite väl dåligt. Det är ju inte alltid man kan parkera i folks trädgårdar. Men det kan vara värt att testa.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Så har jag nu kommit hem och beställt en FON router. Det skall bli spännande och se om det kommer en massa folk med lap toppar som stryker utefter husväggen för att få internetåtkomst :cool: .
 
F

F.d. 11400

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Visst Håkan Tackar. Har redan mailat och fått en kod.
Beställt har jag också.
Gratis var bara den gamla modellen men det spelar kanske ingen roll.
Fick hem ett D-Link Air Plus Xtreme G i dag men det fick jag betala för.
Skall bli mycket intressant att se om detta funkar.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Har nu stängt min Fon. Den funkar inte och jag ski--r i detta eftersom jag har min 3G och det funkar bra, hls nr 35

:confused: :confused:
 
Toppen