• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grandfathers rules... Fortsätter inte

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Jag undrar om jag ska överklaga jag tog trafikkortet 1972 men fick inget D kort vid omläggningen.;)
Hej.
Jag hade fel där , för att få D och DE skulle behörighet för buss vara inskrivet i trafikkortet. Däremot fick man taxibehörighet samtidigt som uppgraderingen även om man inte hade trafikkort, men den försvann efter några år.

Mvh /Roland

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför yrkesförare med hävdvunnen rätt så enkel kan få ett yrkeskompetensbevis av TS bara genom att gå en fortbildning....
Vi med B-kort och som berörs av (hävdvunnen rätt) farfarsregeln borde ju också ges någon form av enklare fortbildning så att vår behörighet syns på körkort och som visar då att vi får framföra ett fordon på över 3.5 ton..

Nedan text är kopierat från TS webbplats

Från och med den 13 februari 2023 får en förare som har hävdvunnen rätt för både gods- och persontransporter och genomgår en fortbildning för godstransporter, ett yrkeskompetensbevis för enbart godstransporter.
Den förare som omfattas av regeln om hävdvunnen rätt, får istället för en grundutbildning och prov, genomgå en fortbildning för att kunna få ut ett yrkeskompetensbevis. Vår nuvarande tolkning är att en förare som har hävdvunnen rätt för både gods- och persontransporter och genomgår en fortbildning för godstransporter får ett yrkeskompetensbevis för enbart godstransporter. Motsvarande gäller om föraren genomgår en fortbildning för persontransporter. Då utfärdar Transportstyrelsen ett yrkeskompetensbevis för enbart persontransporter, oavsett om föraren har hävdvunnen rätt för båda transportslagen.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Att ringa kundtjänst på Transportstyrelsen har fungerat bra för mig. Fick väldigt bra gensvar när jag frågade om hur detta med "Farfarsregeln" fungerar för oss med gamla "AB-kort".

Niklas & Carola

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Jag förstår inte varför yrkesförare med hävdvunnen rätt så enkel kan få ett yrkeskompetensbevis av TS bara genom att gå en fortbildning....
Vi med B-kort och som berörs av (hävdvunnen rätt) farfarsregeln borde ju också ges någon form av enklare fortbildning så att vår behörighet syns på körkort och som visar då att vi får framföra ett fordon på över 3.5 ton..

Från och med den 13 februari 2023 får en förare som har hävdvunnen rätt för både gods- och persontransporter och genomgår en fortbildning för godstransporter, ett yrkeskompetensbevis för enbart godstransporter.
Den förare som omfattas av regeln om hävdvunnen rätt, får istället för en grundutbildning och prov, genomgå en fortbildning för att kunna få ut ett yrkeskompetensbevis. Vår nuvarande tolkning är att en förare som har hävdvunnen rätt för både gods- och persontransporter och genomgår en fortbildning för godstransporter får ett yrkeskompetensbevis för enbart godstransporter. Motsvarande gäller om föraren genomgår en fortbildning för persontransporter. Då utfärdar Transportstyrelsen ett yrkeskompetensbevis för enbart persontransporter, oavsett om föraren har hävdvunnen rätt för båda transportslagen.
Nu måste vi nog skilja på äpplen och päron. Jag tog mitt CE-kort 1984, har kört en hel del extra under 80- och 90-talet men aldrig haft fast anställning. Jag har fortfarande mitt körkort kvar, aldrig återkallat. Jag får köra lastbil i dag men inte yrkesmässigt utan YKB (YrkesKompetensBevis). Jag gick YKB kursen för några år sen och om jag minns rätt så var det samma utbildning oavsett tung behörighet för buss eller lastbil (har för mig att det var något tillägg för buss). Den 13 februari 2023 verkar man ha separerat utbildningen för buss och lastbil. Dvs tidigare kunde du köra buss och lastbil på samma YKB. De som haft tung behörighet före YKB trädde i kraft behöver gå en utbildning på 5 dagar (hävdvunnen rätt). Utbildningen gäller i 5 år sen måste du gå samma kurs igen, alltså repetitionsutbildning var 5:e år (utbildningen består av 5 delkurser så man kan gå en dag varje år i stället för en vecka/5:e år). Så om du ska köra buss och lastbil yrkesmässigt så verkar det som att du måste gå 10 dagars utbildning/5 år, dvs dubbelt så mycket som före 13 februari 2023. Jag behöver inte YKB för att framföra vår tunga husbil med C-behörighet.
Tar du en tung behörighet i dag och vill jobba yrkesmässigt räcker det inte med nytaget körkort. Du måste gå YKB grundkurs på 140 timmar, eftersom du inte har någon tidigare erfarenhet av yrkestrafik.

Hade en granne som spelade i ett dansband. De köpte en gammal buss som de byggde om till "tung husbil". De ville nyttja den då de åkte långt på sina spelningar ibland och ville kunna sova i bussen som de fraktade instrumenten i. De hade ju tagit sina körkort före 1 juli -96. Helt ok att köra den bussen privat med det körkortet men skulle de frakta instrument för sina spelningar, som de fick betalt för, så var de tvungna att ha C-kort eftersom det blev yrkesmässig trafik enligt TS.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Jag har full behörighet sedan 1983 och gått de kurser som behövs för YKB och klarat de läkarundersökningar som behövs. Jag tycker i stället att alla med körkort borde få göra ett teoriprov och läkarundersökning vart 5e eller 10e år för att få behålla den behörighet man har. Det är inte mindre farligt att köra en husbil på 5 ton än det är att köra en lastbil på 5 ton.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att ringa kundtjänst på Transportstyrelsen har fungerat bra för mig. Fick väldigt bra gensvar när jag frågade om hur detta med "Farfarsregeln" fungerar för oss med gamla "AB-kort".
Okey.... Men vad svarade TS dig då när det gäller att köra utanför EU och EES..?

Toppen