• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grandfathers rules... Fortsätter inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tycker att du fått samma svar som tidigare, problemet är att det inte framgår av ditt körkort att du omfattas av farfarsregeln,svensk polis kan ju relativt enkelt kontrollera detta, men värre är det då utrikes.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker att du fått samma svar som tidigare, problemet är att det inte framgår av ditt körkort att du omfattas av farfarsregeln,svensk polis kan ju relativt enkelt kontrollera detta, men värre är det då utrikes.

Personligen tycker jag att de svarar på frågan.
Du får köra personbil oavsett vikt, om du uppfyller vissa villkor.

Har ni läst min fråga.???.... Se texten i fet stil...
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ditt körkort är bara ett intyg på att du får framföra ett visst fordon. Allt enligt det regelverk som finns.
Några specialregler för vissa länder godkändes av EU att gälla inom hela EU samt några länder till som godkänt detta.

Om jag inte minns alldeles galet så ändrades behörigheten delvis i våra körkort några år före EU. Det innebar att vi tidigare kunnat framföra lastbil oavsett vikt så länge det var egna varor eller ett företags varor där man var anställd. Den behörigheten försvann och man kunde få ett CE-kort om "någon" intygade att man körde lastbil. Därmed fick den som inte fått det körkortet inte köra tyngre fordon än 3,5 ton.
Så minns jag det, rätta mig gärna om någon vet säkert hur det var och blev vid det tillfället.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Ditt körkort är bara ett intyg på att du får framföra ett visst fordon. Allt enligt det regelverk som finns.
Några specialregler för vissa länder godkändes av EU att gälla inom hela EU samt några länder till som godkänt detta.

Om jag inte minns alldeles galet så ändrades behörigheten delvis i våra körkort några år före EU. Det innebar att vi tidigare kunnat framföra lastbil oavsett vikt så länge det var egna varor eller ett företags varor där man var anställd. Den behörigheten försvann och man kunde få ett CE-kort om "någon" intygade att man körde lastbil. Därmed fick den som inte fått det körkortet inte köra tyngre fordon än 3,5 ton.
Så minns jag det, rätta mig gärna om någon vet säkert hur det var och blev vid det tillfället.
Hej.
Det du skriver är korrekt och det skedde i mitten på 70-talet. Jag körde tankbil åt ett oljebolag på den tiden och fick mitt körkort
uppgraderat till A, B, BE, C, och CE i februari 74 efter att bolaget intygat att jag "kört tung lastbil regelbundet under det senaste året" som det
hette då. Om du hade "Trafikkort" då så fick du även behörigheterna D och DE . Jag kan tillägga att "Trafikkort" fordrades för att få köra transporter mot betalning , detta gällde dessutom alla storlekar på fordon även personbil.

Mvh / Roland
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men Vad är det du vill ha då?
Regelverket finns, och det står klart och tydligt vad som gäller.
Det är ju inte så klart om du ska förklara för en fransk polis, då står det bara att du får framföra ett fordon upp till 3500 kg, inget om att du får framföra ett tyngre fordon om det är PB klass 2, framförallt så finns inte motsvarande fordon i den franska faunan av fordon.

Vad som eftersöks är en beteckning på det svenska körkortet där det klart framgår att du får framföra husbil över 3500 kg om kk är taget före 1/7 1996. Kanske FFregel 96 och vilka fordon det gäller för. Skulle kk bli återkallat så försvinner beteckningen.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Om jag fattat rätt så är frågan om varför det på körkortet inte framgår att man har ett undantag som ger rätt att köra tyngre Personbilar (PB1 och PB2) än 3500kg på B-behörigheten.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det är ju inte så klart om du ska förklara för en fransk polis, då står det bara att du får framföra ett fordon upp till 3500 kg, inget om att du får framföra ett tyngre fordon om det är PB klass 2, framförallt så finns inte motsvarande fordon i den franska faunan av fordon.

Vad som eftersöks är en beteckning på det svenska körkortet där det klart framgår att du får framföra husbil över 3500 kg om kk är taget före 1/7 1996. Kanske FFregel 96 och vilka fordon det gäller för. Skulle kk bli återkallat så försvinner beteckningen.
Finns det en sådan beteckning på franska körkort?
Det finns en standard för körkortsbeteckningar som gäller, inget unikt för sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen