• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattenpump

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump

Kabe har valt pump för tömning av gråvattentanken, med både för- och nackdelar. Själv tycker jag det är en finess att kunna tömma vid tömningsstället utan att lämna förarplatsen.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Gråvattenpump

Gråvatten kan ofta vara korrosivt, varför tömning inte är att rekommendera under körning om utsläppsröret är framför bakhjulen. Sådant förfarande ökar rostbenägenheten på bromsutrustning och i en del fall även bakhjulslager.
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump

Grå vatten är inte alls att frukta.

Jag hade en markexpert ute vid vårat sommarställe då vi skulle installera toalett med trekammarbrunn på sommarstället.

Grannen med sin dricksvattenbrunn ca: 300 meter längre bort på åkern var ju så klart orolig.
Markexpertn sa att svartvattnet är rent efter ca: 30 meter på åkern så han behövde inte alls vara orolig.

Att då släppa ut gråvatten i terrängen där det är lämpligt givetvis, är med andra ord helt ok.

Sen finns det ju vissa som inte har ngn spärr alls på detta , men jag försvarar inte det.:D

Det är väldig skillnad på svartvatten och gråvatten!!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump

Visst kan man trycka på knappen och pumpa ut gråvatten under körning.

Den som legat bakom en bil i regnväder vet nog hur det ser ut på framförvarande bil med allt regnvatten som yr runt bilens bakände. Så lär det se ut på min bil också om jag släpper ut gråvatten under körning. Hela aktern lär bli blöt. Mest vatten visserligen men ...
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump

Visst kan man trycka på knappen och pumpa ut gråvatten under körning.

Den som legat bakom en bil i regnväder vet nog hur det ser ut på framförvarande bil med allt regnvatten som yr runt bilens bakände. Så lär det se ut på min bil också om jag släpper ut gråvatten under körning. Hela aktern lär bli blöt. Mest vatten visserligen men ...

Det låter inte bra att släppa ut det under körning, vilka gör sådana stolle prov tro??:wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattenpump

Kabe har valt pump för tömning av gråvattentanken, med både för- och nackdelar. Själv tycker jag det är en finess att kunna tömma vid tömningsstället utan att lämna förarplatsen.

Det borde ju gå lika bra med bara en elventil och självfall? Det svåra är väl att pricka rätt, det kräver väl nästan en extrakamera till backkameran? :wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump

Modig kille du Bestliner! HBK och gråvatten är ingen lek. Häggen i Umeå

HBK och avloppstrådar är normalt bra för circulationen då ju många verkar gilla ämnet. Det har dock inte blivit några nya napp denna gång. Det är säkert ett vårtecken. Nu gäller husbilstid och inte att sitta och gnälla på nätet.:)
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump

Till Håkan J: gråvattentanken är försedd med en stor manlucka, som är åtkomlig från garaget. Tanken har också en bottenplugg med exenterlåsning och är enkel att spola ur och rengöra.
 
Toppen