• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

sunnanö

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2025
Hej!
Gråvattenpumpen stannade vid sista tömningen och när ja g slår på strömbrytaren nu så dunkar det till i den men inget mer. Låter som något har satt sig ivägen.
Den sitter inte så lätt till att meka med. Någon som känner igen problemet och vet hur man kommer åt den.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

Har haft en 780, på den satt den under sängen bak,det blir nog att montera isär pumpen, nödtömmning av tanken är ju möjlig genom att öppna locket på tanken och lossa bottenpluggen.

B

Byggare Bob

Guest

Hej!
Gråvattenpumpen stannade vid sista tömningen och när ja g slår på strömbrytaren nu så dunkar det till i den men inget mer. Låter som något har satt sig ivägen.
Den sitter inte så lätt till att meka med. Någon som känner igen problemet och vet hur man kommer åt den.

Har förmodligen fastnat något i backventilen.
Bara som sagts tidigare att plocka isär pumpen. Ett jäkla jobb.:twitcy:

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025

Tjena,
Inte en aning hur just denna funkar men går det inte att prova att spola baklänges med ex slang för att se om det fastnat något som blockerar?

Ha det // Per

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Backventilen består av en gummiflärp som kan hänga sig när något sitter i mellan kan gå att hålla handen för utloppet så den inte kan suga luft baklänges när pumpen körs
Annars finns det renoveringssatser till pumpen ganska enkelt att byta dessa delar när man väl fått pumpen demonterad ;)

Peck

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022

Hej

Fick du löst problemet? Vi har haft en i810 med långbäddar. Då satt pumpen på högersidan i mellangolvet under batteriet. Ganska lätt åtkommlig.
Troligen har något fastnat i pumpen, man behöver nog montera loss den och göra rent den skulle jag tro.

//Mattias

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

när jag råkade ut för detta var jag på resa så jag tog duchpumpen och bytte plats på pumparna.Helt plötsligt fungerade båda

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Läste denna tråd, då även jag fick problem med min pump.
Pumpen lät som den pumpade. Men det kom inget vatten. Räckte dock med att jag knackade på pumpen lite grann - så kom det igång igen. Kanske satt något i kläm i backventilen...?
Glad att jag slapp ta isär den.

ovenil1144

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
35968
Medlemskap
2025
Hej!
Hej ! Jag har haft samma problem, och har löst det, slå på pumpen ta en vattenslang och stick upp i avtappningsstället under bilen där gråvattnet kommer ut och spola upp vatten med ganska högt tryck, ta bort slangen och gör om det några gånger så fungerar det sedan, det har antagligen blivit igensatt av något, därför går det ej.

ovenil1144

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
35968
Medlemskap
2025
Hej!
Spola vatten i avtappningsslangen under bilen och ha pumpen på , spola med lite tryck några gånger så kommer det att fungera.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Man kan undra varför Kabe väljer en sådan konstruktion ?
Pumpa gråvatten ? Varför inte göra som alla andra, en enkel avtappningskran som öppnas ( manuellt eller elektriskt) och gråvattnet rinner ut.

Är det någon som vet varför Kabe väljer att ha en sådan konstruktion ?
Tänk om strömmen råkar ta slut ?

Mvh Per

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej
Man kan undra varför Kabe väljer en sådan konstruktion ?
Pumpa gråvatten ? Varför inte göra som alla andra, en enkel avtappningskran som öppnas ( manuellt eller elektriskt) och gråvattnet rinner ut.

Är det någon som vet varför Kabe väljer att ha en sådan konstruktion ?
Tänk om strömmen råkar ta slut ?

Mvh Per
Håller med ,känns ju hel onödigt

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Rätt utfört kan jag se en fördel med pumpning av gråvatten.

På vår första husbil hade vi fast toatank och separat gråvattentank, båda med störtavlopp via separata ventiler. Jag monterade en slang från svartvattentanken till en länspump i gråvattentanken. På så sätt behövde jag bara sikta in bilen en gång så att svartvattnet gick rakt ner i avloppsbrunnen. När den var tömd startade jag länspumpen och tömde gråvattnet i svartvattentanken och sköljde på så sätt ur den samtidigt som jag slapp flytta bilen en gång till.

//Michael, medlem,

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Rätt utfört kan jag se en fördel med pumpning av gråvatten.

På vår första husbil hade vi fast toatank och separat gråvattentank, båda med störtavlopp via separata ventiler. Jag monterade en slang från svartvattentanken till en länspump i gråvattentanken. På så sätt behövde jag bara sikta in bilen en gång så att svartvattnet gick rakt ner i avloppsbrunnen. När den var tömd startade jag länspumpen och tömde gråvattnet i svartvattentanken och sköljde på så sätt ur den samtidigt som jag slapp flytta bilen en gång till.

//Michael, medlem,
Fundering, Har alla camping /ställpl så man kan tömma i hål i marken ,Dom flesta ställen har ju rum /WC man tömmer i ,mem dom kanske har hål i mark också , har inte letat efter det

Toppen