• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten igen

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gråvatten igen

Tanken är god. med att slippa tömma lungan. Men fungerar bara om man har måttlig väg till avloppsbrunnen. Pumpen ser ut att vara en länspump för båt, med inbyggd nivåvakt.

Jag skulle vilja ha systemet, men med en kraftigare slang och pump så jag kan tömma även svartvattnet. Finns at köpa, men dyra.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Annonsören skriver:
"1. Gör hål i locket och ställ lådan under husvagnen"

Burken har ett lock.
I locket görs ett hål för anslutningen av inkommande gråvatten.

Produkten är inte tänkt som ett öppet kärl, lika slutet som en Lunga.

Varför inte vara lite positiv?:)

Hej
En plastback med ett löst lock kan väl knappast anses som ett slutet kärl. Vad händer om pumpen stannar av någon anledning? Hur tät blir anslutningen när man har borrat hålet i locket och ställer den under avtappningen. Jag tvivlar på att campingplatserna gokänner en sådan anordning.
Mvh. Klas
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten igen

Om man har plats i husbilen för en sån låda så skulle det väl kunna vara ett alternativ för att kunna tömma gråvatten på vägverkets rastplatser med latrintömning.

Alltså inte de som ligger i marknivå som man kör över utan de utslagsvaskar som brukar vara inbyggda i ett litet hus, dessutom ofta på baksidan, avståndet brukar vara mellan ett par meter upp till 10-15 m kanske och garanterat fall åt fel håll på en halvmeter eller så.

Där skulle lösningen passa oss med husbil, man kan jämföra hanteringen mot alternativet med att tappa gråvatten i kassetten och bära den 5-7 gånger till utslagsvasken som fungerar det med.

mvh jocke

Så kan den naturligtvis användas men inte liggande under en "säsongshusvagn" på en camping.
:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Gråvatten igen

Om man har plats i husbilen för en sån låda så skulle det väl kunna vara ett alternativ för att kunna tömma gråvatten på vägverkets rastplatser med latrintömning.

Alltså inte de som ligger i marknivå som man kör över utan de utslagsvaskar som brukar vara inbyggda i ett litet hus, dessutom ofta på baksidan, avståndet brukar vara mellan ett par meter upp till 10-15 m kanske och garanterat fall åt fel håll på en halvmeter eller så.

Där skulle lösningen passa oss med husbil, man kan jämföra hanteringen mot alternativet med att tappa gråvatten i kassetten och bära den 5-7 gånger till utslagsvasken som fungerar det med.

mvh jocke

Ett alternativ till lådan som tar plats och luktar, är en borrmaskinspump från biltema för 200:- och en plastkasse att lägga pumpen i efter användning. Man sparar ju 1500:- men man får den olägenheten att hålla i borrmaskinen under tömningen. Man slipper släpa med sig en låda som mitt i sommaren inte luktar särskilt gott.
Jag för min del använder toatanken, den blir dessutom ren o snygg invändigt. Efter 5 vändor är gråvattentanken tom och jag har fått lite motion.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Gråvatten igen

Ja, det var ingen dum lösning! den vinner på sin enkelhet.
Själv har googlat runt lite på olika ställen idag och letat efter pumpar som man skulle kunna sätta i/på/bredvid gråvattentanken.
Man skulle få tillgång till betydligt fler ställen att tömma med en pumplösning. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Gråvatten igen

I vår bil sitter det en pump för tömning av gråvattentanken original. Tycker det funkar riktigt bra faktiskt, dessutom behöver man inte kliva ur bilen för att tömma. Stanna över brunnen ( en lämplig sådan är väl bäst att tillägga) och tryck på knappen.
Ha en trevlig dag!
Stefan
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Toppen