• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten igen

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten igen

Den är väl främst avsedd för husvagnar som saknar tank, där den ersätter lungan.
Är väl inte så många husbilar som använder lunga.

Kan nog vara användbart om man har 1700 kr över..

/M

Å andra sidan, varför inte bara köpa en grov slang o slangklämma och sätta på avloppet direkt..?
 
Senast ändrad:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten igen

Den är väl främst avsedd för husvagnar som saknar tank, där den ersätter lungan.
Är väl inte så många husbilar som använder lunga.

Kan nog vara användbart om man har 1700 kr över..

/M
ömmer

Jovisst är den avsedd för det, men enligt reklamen i texten kan man sitta
o titta på dom som springer o tömmer lungan, så jag tolkar detta som tömningen av
lådan blir där den står med den inbyggda pumpen. Gråvattnet (som har diskuterats spaltmil här på forumet) är väl lika oavsett det kommer från Husbil eller Husvagn Häggen i Umeå
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Som han skriver i annonsen (Ligger du på en plats med avlopp) är det nog billigare att köpa en bit trädgårdsslang. Trä den på konan till avloppsröret från vagnen och ner i avloppet. man sparar minst 1500kr.:yes: En liten böj så har du vattenlås med.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Gråvatten igen

Det var nog ett bland det dummaste jag sett. Gråvattnet försvinner inte för att man har en pump, det blir exakt lika mycket.
Om man inte gör som min bror fick erfara. Han köpte en begagnad husvagn, avloppslådan som följde med var borrad i botten med en massa hål, på det viset behöver man aldrig tömma gråvattnet, men det luktar väl skit runt denna husvagn och de som kommer efter och ska behöva ligga i denna skiten.
Fy f..n för så lata människor.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Är jag gubben mot strömmen eller?
Sex inlägg med mer eller mindre negativa vibbar.
Varför då?
Varför inte försöka klura ut vad uppfinnaren tänkt lösa?

När din gråvattentank är full och du vill stanna ett tag till.
Det finns ett gråvattenavlopp en bit bort men kanske 40 centimeter högre än ditt golv...

Då kan du inte bara dra ut en lång slang, med eller utan vattenlås.
Jovisst, kan du, och koppla en pump. Lättast är då att låta gråvattnet gå ner i ett kärl och sedan pumpa upp från kärlet till avloppsstället. Lock till kärlet ingår.

Men varför starta detta manuellt om man kan hjälpa till med en nivåvakt från en båt?

För mig framstår det som ett listigt sätt för långliggare att bli av med sitt gråvatten utan att behöva köra, kärra o bära. Extra bekvämt om det är lite uppförslut. Ser ju klart ut som en smart lösning av en hemheppare.

Länge leve uppfinningsrikedomen! Hälsar Björn
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Lukt är sällan något problem om man inte låter gråvattnet stå i tanken innan man släpper det i markfiltret. Tvål, shampo och diskmedel luktar normalt ganska bra.;-)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Lustigt hur vi tyder saker olika. Jag tydde det direkt som Björn också gör, nämligen att avloppsslangen från pumpen mynnar i en avloppsbrunn på en camping. Ligger denna brunn något över husvagnens golv så är pumpen nödvändig och nivåvakten automatiserar hela processen. Enkel lösning om än något dyr kanske men ligger man säsong på en camping och inte har alltför långt till avloppsbrunnen så är det säkert värt pengarna. Hoppas bara pumpen har tillräcklig kapacitet för att klara sträckan till brunnen inklusive eventuell stigning.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten igen

Det är nog lätt att missförstå den tänkta funktionen. Eftersom pumpen är nivåstyrd skall den väl starta då lådan riskerar att svämma över. Skall då en slang ständigt ligga utrullad över vissa sträckor på en campingplats? Då pratar jag om EN slang. Hur blir det om massor av campare använder den tekniken? Hur klarar pumpen av köksvatten som ju kan innehålla fastare saker än bara vatten och diskmedel? Klarar den att var avfallskvarn också? Stannar pumpen blir det ju inte så kul.

Undrar om jag inte har missförstått det hela.

:confused:
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Gråvatten igen

Inlägg 5 Infiltrationsdike finns under husvagnen. Fy F..n

Blir alltid lika förvånad när man ser att vissa verkligen VILL missförstå allting... :(
Varför måste vissa alltid utgå ifrån att "alla" missköter sig???

Bläää... :(

Ps. Jag håller med Björn, Länge leve uppfinningsrikedomen :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Annonsören skriver:
"1. Gör hål i locket och ställ lådan under husvagnen"

Burken har ett lock.
I locket görs ett hål för anslutningen av inkommande gråvatten.

Produkten är inte tänkt som ett öppet kärl, lika slutet som en Lunga.

Varför inte vara lite positiv?:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Gråvatten igen

Blir alltid lika förvånad när man ser att vissa verkligen VILL missförstå allting... :(
Varför måste vissa alltid utgå ifrån att "alla" missköter sig???

Bläää... :(

Ps. Jag håller med Björn, Länge leve uppfinningsrikedomen :)

Vissa människor har förmodligen inte besökt en campingplats under juli månad. Tänk er alla dessa slangar liggandes kors o tvärs över campingplatsen, minsta avstånd mellan husvagnar är 4 meter. Vidare ska det pumpas till en avloppsbrunn och inte till dagvattnet. Avloppsbrunnen ligger i allmänhet i närheten av servicehuset, det kan bli ganska långa slangar kanske upp mot 200 meter, över bilvägar och gångvägar. På den sträckan kan det bli 50 slangar vid brunnen. Och vilka pumpar fordras för att klara denna sträcka med avfallsvatten i en trädgårdsslang, eller ska det vara kraftigare slangar, kanske 2"?
Hur ska man frakta med sig 200 m slang, eller ska alla bo ovan avloppsbrunnen?
Frågan är väl vilket som är lättast, dra 200 meter slang eller tömma lungan en gång om dagen.
På en sådan campingplats vill åtminstone inte jag bo.
Jag har varit på en campingplats i Finland, där fanns det avloppsanslutning i mark på varje campingtomt, väldigt bekvämt, men ack så dyrt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Gråvatten igen

Om man har plats i husbilen för en sån låda så skulle det väl kunna vara ett alternativ för att kunna tömma gråvatten på vägverkets rastplatser med latrintömning.

Alltså inte de som ligger i marknivå som man kör över utan de utslagsvaskar som brukar vara inbyggda i ett litet hus, dessutom ofta på baksidan, avståndet brukar vara mellan ett par meter upp till 10-15 m kanske och garanterat fall åt fel håll på en halvmeter eller så.

Där skulle lösningen passa oss med husbil, man kan jämföra hanteringen mot alternativet med att tappa gråvatten i kassetten och bära den 5-7 gånger till utslagsvasken som fungerar det med.

mvh jocke
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten igen

Om man har plats i husbilen för en sån låda så skulle det väl kunna vara ett alternativ för att kunna tömma gråvatten på vägverkets rastplatser med latrintömning.

Alltså inte de som ligger i marknivå som man kör över utan de utslagsvaskar som brukar vara inbyggda i ett litet hus, dessutom ofta på baksidan, avståndet brukar vara mellan ett par meter upp till 10-15 m kanske och garanterat fall åt fel håll på en halvmeter eller så.

Där skulle lösningen passa oss med husbil, man kan jämföra hanteringen mot alternativet med att tappa gråvatten i kassetten och bära den 5-7 gånger till utslagsvasken som fungerar det med.

mvh jocke

Tack Jocke
Skönt med en som tänker först och skriver sen.....
// Janne
 
Toppen