• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS / Papperskartor

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Hej!

Jag har AutoRoute 2007 och det är oerhört enkelt att jobba med POI.

- Att hitta en given position kan du göra med sökmetoden. Skriv in koordinaterna och tryck på search så kommer du rätt.
- Eller använd "Location sensor" så ser du koordinaterna hela tiden där du pekar.

Att ladda in en serie POI tex. Fartkameror, Stellplatser eller annat är busenkelt. Man gör det via Import Data Wizard som ligger i Data menyn. POI filen ligger i excel format.

Kolla in länken och läs mer.
Microsoft Product Information Center: Microsoft® AutoRoute® 2007 : Overview

Jag har inte annat än gott att säga om AR 2007. Frågan är om man ska byta upp till 2008.

Lycka till

Åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Åke,

Samma här hel nöjd med Micro$oft AR 2007. Frågan är om det kommer nån fler Autoroute hört på omvägar (Micro$oft Bryssel) att dom ska lägga ner Autoroute.

Åke använder du dig också utav Autoroute Keys (en fristående modul) som man kan göra massa saker med bland annat Autoroute räknar ut en ny route osv vad Autoroute 2007 inte gör ?
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: GPS / Papperskartor

Hundvakten,Monica o Robert,Frankie,Belgien med flera som har Route-66.
Har själv en Garmin 660 men vill komplettera med Pc-n.

Har en laptop med Vista (den accepterar inga gamla program) .
Ni använder dessa program ,så har även erfarenhet att ge mig tips vad ska
jag köpa helst på svenska.


Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Perrovski,

Jag använder den Engelska versionen av Autoroute 2007 med Window$ XP
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Hej igen

Mycket åsikter FÖR GPS och vilka program som passar till vad....hmmm
Själva ligger vi utspridda på golvet med dom stora kartorna in för semestern 2008.
Som nämnts och diskuteras i en annan tråd blir det troligen Kroatien för oss, Vi SKA åka utan GPS.... men med gott sinne och förhoppningsvis bra kartor.:santa1:

GOD HJUL på er alla

mvh Husbilsbjörk
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Hejsan,

Var och en gör som man vill naturligtvis .. Om jag ska lasta in bilen för en resa så blir det GPS - frugan - dotter - kaninen ... YES i den ordningen. Skulle ALDRIG komma på tal att åka utan GPS men det är förstås min mening :holly-1-icon:
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: GPS / Papperskartor

Belgien 1 Hur är det med kaninen? Rätt som det är, så skall du ha med den. Längre ner på sidan är den död? Jag förstår inte!
:santa1:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

När vi är hemma resp på resa kommer GPS'n in som följer;

1) .. leta delresmål via sajter på nätet t.ex Destination Tyskland - Det vänliga semesterlandet med intressant info (som kan beställas hem) och en översiktskarta = för att välja möjliga intressanta resmål
2) .. för uppläggning av "preliminära resrutter" använder vi autoroute i PC,n (total och optimerad körsträcka som vi prövar och utvecklar, mm) och testat mot möjliga resmål
3) .. under körning använder Bengt GPS'n och Kicki kartor (genomförandet / kontroll = Kicki litar inte helt på GPS'n)
4) .. beroende på väder, omständigheter, sällskap och humör så gör vi spontana avvikelser bland de möjliga delmål som vi lagrat och är nära den upplagda huvudrutten.

Planering och diskussioner före resan tycker vi är halva nöjet, man lär sig av varandra och kartan under den gemensamma diskussionen. För att få ut så mycket som möjligt vill vi (åtm någon av oss) klara språket på de platser vi kommer till.
Trots detta med Franskan så planerar vi för en resa genom bla Frankrike, så detta med språket får bli som det blir (gick hyfsat förra ggn med armar ben etc).

GPS'n (?), ja det är som med kartan och mycket annat ovan, den är en del av resan och rätt använd så är den oslagbar, spec i mörkerkörning och på okända krångliga platser.
/ Hälsn Kicki & Bengt
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Någon som vet hur ......... ?

Jag ger upp - uppenbarligen en alltför gammal version av Route66 (2005) - känner bara igen Excel av de olika filtyperna i HBK´s "garminfiler". Lyckas bara läsa in Grader och Minuter - får inte till Sekunderna - hamnar några hundra meter fel hela tiden.

Jag får köpa en ny GSM:
Någon som vet om Tom Tom 760 klarar TDC utan tilläggsprogram - Se info från Dustin:

"Redo för trafikinformation
De nya enheterna är kompatibla med TomToms RDS-TMC-trafikmottagare,"

"kompatibla med" låter som att det kan funka med rätt programvara - funkar det inte med det medlevererade programmet???? Måste man abonnera på GSM tjänst för att det ska funka???
:confused:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: GPS / Papperskartor

Är inte säker på att det funkar bra på någon GPS I Sverige Vägverket tycks vara problemet.

TMC-strul på väg mot lösning? | GPSkoll.se
TomToms första enheter med möjligheten att ta emot RDS/TMC var ett gäng navigatorer i GO-serien (510, 610 och 910) introducerade under början av 2006. Ända sedan dess har det till och från varit problem med TMC-mottagningen - vilket bland annat huvudkontoret i Amsterdam fått veta på ett kanske mindre trevligt sätt; en störtflöd av reklamationer.
Problemen har fortsatt - i synnerhet som modellerna med TMC ökar - och föranledde bland annat ett antennbytesprogram som presenterades publikt i mars (oklart om hur landet ligger där). Nu verkar TomTom dock ha hittat lösningen på problemet med en sin nya mottagare - versionsnummer 4v00.013 - som dragit ner fixtiden från flera minuter till något som ligger närmare sekundsnabb uppkoppling.
Garmin.

www.poidatabase.se :: Läser ämne - Garmin Nuvi 660 TMC problem.
IFA: Nuvi 760 från Garmin | GPSkoll.se
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Tomten 560,

Tack för att du frågade. Kaninen är avlidit .... men be aware den kommer igen efter Nyår med en annan version eller samma men i något mindre format. Det finns ett antal medlemmar som påpekar att kaninen stör - är för stor - en annan får stress ja du vet det är inte enkelt. Får se vad jag kommer up med.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS / Papperskartor

Perrovski!

Auto Route 2007 är inga problem att köra under Windows Vista.

Om jag tolkat det hela rätt så uppgraderas inte längre Route66. Det verkar som om dom gått över till att sälja GPS-enheter med Route66 installerat.
Just nu kommer jag inte in på http://www.route66.com/ för dom håller på att bygga om siten så något är på gång.

Sedan är frågan om Auto Route kommer att uppdateras med nya versioner, såg någonting om den frågan på forumet.

Jag är så inkörd på Route66 och tycker den är lättanvänd.
Jag är ny användare av Auto Route 2007 så jag kan inte fälla något omdöme annat än att den även täcker viss del av östra Europa.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS / Papperskartor

För er som har Route66 eller AutoRoute och är på gång att byta navigeringsprogram till PC:n vill jag rekommendera Garmins MetroGuide eller Citynavigator.

Något mer lättarbetat program än något av dessa är svåra att finna på marknaden. De kanske är lite dyrare första gången man köper dem men sedan är uppdateringen billigare.

Jag har använt båda dessa och även testat några andra under ca 14000 mils körning i Europa och funnit Garmins överlägsna.

Läs gärna mer på www.gosoft.se
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Hej Gunnar

Vi har "talats vid" tidigare om andra GPs program för datorn än AutoRoute och Route66. Om jag fattade dej rätt då är "instegsmodellen" hos Garmin denna. Eller...........?

Trevlig helg
Kåre
 

Bilagor

  • Urklipp01-500.jpg
    Urklipp01-500.jpg
    36 KB · Visningar: 274

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS / Papperskartor

Stämmer, det är nog det billigaste sättet att få tag i Citynavigator.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Jag hör till den skaran, som ännu inte köpt någon GPS men som kommer att göra det när man bättre förstår vad det handlar om.

En fråga jag gärna skulle vilja ha besvarad är:
när det talas om laptopens roll i sammanhanget och de navigeringsprogram som finns för den - används den / dessa huvudsakligen för planeringen hemmavid eller även under färd??? Delmål / waypoints eller vad det nu heter, kan väl också läggas in på själva GPS:en?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS / Papperskartor

Har man plats framtill i husbilen så finns det ingen bättre navigator än laptopen.

Som sagt läs mer på min hemsida: www.gosoft.se
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS / Papperskartor

Det är som Gunnar skriver, har man plats för en laptop i bilen så är den oslagbar genom sin överskådliga bildskärm.

Jag använder dock min GPS även utanför bilen som du kan se på denna länk.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t20388/

Du får tänka igenom hur du själv kommer att använda GPS:en i praktiken.
Jag använder laptop med Route66, Auto Route 2007 för reseplanering hemma och i bilen men sedan min TomTom för att navigera i praktiken.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Concurro,

Det finns olika sorters GPS, det finns dom med display andra utan. Det finns dom som endast visar Latitude - Longitude (dom används mest t.ex i samband med Geochaching för det fodras inget kart material.

Dom utan display är rena GPS mottagare och tag kontakt med satten utan att kunna återgiva vilken slags information dom har egentligen mottaget. Nästa steg är att tag den information Lat - Long och omvandla dom till ett mer begripligt språk och placera detta på en karta (på din laptop - PDA) som visar att "här är du". Sedan är det upp till mjukvara att räkna ut en massa saker som t.ex kortaste - snabbaste vägen till destinationen. Detta är for dom GPS utan display, dom bästa enligt min mening är dom som kan användas med bluetooth (då har man ytterligare en kabel mindre på instrument bräda) och mycket lätt att konfigurerar.

Sedan har man dom "färdiga allt i ett" GPS systemerna som t.ex Tom Tom - Garmin - Blaupunkt - Sony och ett par hundra till. Här kommer cruxet med alla dom GPS systemerna, försäljaren börja med att erbjuda en billig version som kan vissa saker sedan kommer det en bättre och ännu bättre med ännu mer möjligheter medan priset går upp i rask fart ..

Ska du bara använda för att navigera från punkt A till punkt B så räcker det med en billig GPS. Faran är då man börja tycka om GPS och dess prestanda och vill göra mera saker och undrar "varför kan min granna det och inte jag". Detta slutar med att man gå på jakt efter en ny GPS som har mera möjligheterna alltså är man redan inne på sin andra GPS och så går det bara on and on .. Basis delen är att hämta information vid sateliterna sedan är det mjukvaran som tag över, de ene märket erbjuda det en annan erbjuder något annat. Det är här det flesta tag fel för information som försäljaren ger dig är för mycket, han svänger runt med en terminologi som du aldrig har hört talas om och det är konsumenten blir förvirrat.

Eftersom du inte har köpt någon GPS men tydligen går i tanken att göra det föreslår att du ställer dig själv några frågor vad du förväntar dig utav en GPS och vad vill du att den ska kunna göra vad är det som är viktigt eller oväsentlig.

Ifall du har den möjligheten åk med någon som har en GPS och se vad du tycker om den nya technologi, ställ frågor.

Viktigast av allt : glöm inte bort en GPS är ett HJÄLPMEDEL, man ska ALDRIG lita sig blind på en GPS följ med vad GPS audio talar om för dig och samtidigt läs skylterna precis som om du inte hade en GPS. Lycka till med ditt köp :holly-1-icon:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS / Papperskartor

Fick tillfälle att prova Garmin och jag tog några skärmbilder från olika program.
Så här ser samma geografiska avsnitt ut i olika program.

Bild1. Satellitbild, så ser verkligheten ut.
Bild2. Garmin MapSource
Bild3. Route66
Bild4. AutoRoute
Bild5. TomTom Go, 2D-bild och 3D-bild

Satellit.jpg

Garmin.jpg

Route66.jpg

AutoRoute.jpg

TomTom.jpg
 
Toppen