• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS / Papperskartor

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Kalla mig gärna gammalmodig och mossig men jag har aldrig riktigt förstått vitsen med GPS, känslan av att vika ut en STOR karta och leta sig fram på vägar man aldrig visste fanns och hitta platser utefter vägen som man inte hade en aning om det tycker vi hör till semestern.
Visst har vi hamnat åt h...e fel ibland och kört en del omvägar som kostat både tid och pengar, men vi har aldrig haft tråkigt, däremot har vi hittat platser som många missar.
Ligger man på golvet med kartan utvikt och planerar morgondagens tur med husbilen hittar man massor med saker och platser som inte GPS´n talar om, eller?
Visst kanske GPS´n hittar snabbaste och kortaste vägen, men hur roliga är Motorvägarna när det finns små krokiga skogsvägar som leder till....... ja vem vet innan man provat.
Resan och letandet är väl en del av upplevelsen, man måste inte åka långt för att ha roligt.
Hoppas vi möts på småvägarna i Sommar.
mvh Claes / HusvagnsBjörk
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Hej Husbilsbjörk!
Jag vet inte det, det är nog så att en del - om inte alla navigatorer har en liten finess som man kan ställa in om man vill köra snabbaste, kortaste eller Vackraste vägen, vakraste vägen tar dig förbi alla sevärdheter och talar om att du skall stanna och ta dig en titt.
Det går inte fort men man får se en massa som till och med papperskartan inte visar.
Själv använder jag en som heter Navigon.
MVH
Kastanj
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Det ena utesluter ju inte det andra, eller hur?
Jag använder gärna större kartor för planeringen och då föredrar jag svekarts rik-kartor, men jag kör helst bil efter navigatorn. Har även svekart i navigatorn om jag tycker TT är för mycket väg-fixerad.
Vi använder också en gammal vägkarta i papper med turistvägar utsatta.

Det är så dags att ropa på navigatören när man är framme vid en korsning och blir osäker på om det är där man skall svänga. Har man lagt in sin rutt så talar navigatorn om i klartext, i god tid, att man närmar sig en korsning eller rondell och talar om ifall man ska svänga där.

Navigatorn håller dessutom reda på en massa annat såsom husbilsplatser, rastplatser, tankställen, campingplatser, sjukhus, fartkameror och olika anläggningar mm mm. Man bestämmer själv vad som ska visas och hur det ska presenteras.

Min kan jag ta loss ur bilen och använda i handen och då kan jag markera mina svamp och fiskeställen mm.
Som sagt det ena utesluter inte det andra.


:yes:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Hej!

Att köra efter GPS är ofta ett sätt att köra en massa extra mil, ibland undrar man om det är fel på skiten. Så för oss gäller kartan på landsbyggden. Men i staden är GPS ovärdelig eller hur ..... Klart är att GPS är bra på de stora vägarna men lite si å så på de små. Vi använder Garmin 360.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Den största fördelen med GPS är att den kan tala om exakt var man är, när man kommit vilse. Då kan man sedan orientera sig dit man ska, om man inte hittat något intressant att undersöka på vilsenvägen. Så nog kan det bli extra mil, men även sådant som man inte hade upptäckt om man kört raka vägen.

tycker EssoJ
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: GPS / Papperskartor

På motorvägarna behöver man ingen navigator, där är ju alltid välskytat. Det är när man väljer de mindre vägarna och i städerna som jag uppskattar navigatorn mest. Men det gäller att ha koll på vilka vägval navigatorn gör. Jag lägger för det mesta in ett antal delmål för att vara säker på att man får den resrutt man tänkt sig. Då är en "riktig" papperkarta oumbärlig. En annan fördel tycker jag att man alltid har koll på hur långt man har kvar och ungefär när man är framme.
Jag vill verkligen inte vara utan min navigator.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Vi kör oftast med två navigatorsystem när vi åker på långresor och speciellt i främmande städer.
Den ena är en GPS med 7-tums skärm som är integrerad i bilstereon och fälls upp vid påslag. GPS-en är en Garmin inbyggd i en Kenwood, där även backkamera, DVD-spelare finns tillgänglig.

Finnessen med den andra GPS:en (som är en Laptop med Route-66 och GPS-puck på USBn) är att vi brukar printa ut stadskartor som vi stoppar i fickan, inför botanisering av främmande städer.
Route66 skapar väldigt bra kartor - nästan som köptas, fast mycket billigare och lättillgängliga. Vem har väl inte tidigare tvingats leta efter kiosker, bokhandlare, etc för att till dyra pengar köpa kartor.

Efter utförd promenad samlar vi kartorna i en pärm för ev. kommande bruk.

Route66 ger även en bättre överblick inför ruttplaneringen än de små pytteskärmarna, tycker jag.

Så för oss är det obegripligt hur man kan undvara GPS-stöd på resorna.

Mvh
Dag
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Hej på er
Kul med massa åsikter om GPS, hoppas fler lägger sig i debatten och kommer med synpunkter, själva låg vi hemma på vardagsrumsgolvet igår kväll med en stor Gotlandkarta och planerade lite inför semestern.
Ha det
mvh Claes med familj ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS / Papperskartor

Jag använder en kombination av flera alternativ.
Översiktliga planeringen sker via papperskartor.
PC med Route66 för mer dataljerad planering och där gatuadress saknas hämtar jag lat/long via Route66:s mätverktyg.
Sedan TomTom 710 med inknappning av ort/gatuadress eller lat/long.
Har jag ort/gatuadress eller lat/long så gäller TomTom direkt.
Det ena behöver inte utesluta det andra för det finns ett visst nöje med att breda ut kartorna och planera.

I TomTom finns bl a valet snabbaste resp kortaste vägen.
Har ibland valt kortaste vägen och blivit överraskad av vilka små vägar som finns. Ibland har vi nästan passerat grusgången till villor med många förvånade blickar från infödingarna. Vill man ut i "busken" så är väl det alternativet ok men det kan vara svårt att mötas på annat ställe än vi M skylten. Jag väljer nog i fortsättningen snabbaste vägen.
Har lagt in HBK:s ställplatslista vilket fungerar perfekt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Här är en medlem med stor ambivalens gentemot GPS. Det verkar vara många varianter på hård- och mjukvara, stor skillnad på uppfattnungar om tillförlitlighet och ett handhavande höljt i dunkel för mig.

När jag funderar på GPS ser jag framför mig en ganska stor skärm där jag ser kartan med norr uppåt och en pil som markerar var jag är och vilken riktning jag färdas i. När jag på förhand vill lägga in en färdväg och ett resmål skulle jag vilja ha möjligheten att kunna pricka in delmål med hjälp av en mus eller liknande. Jag tänker mig att jag helt enkelt klickar på punkt A, som kan vara den plats jag just befinner mig på, eller annan plats. Därefter klickar jag på valfria punkter utefter de vägar jag vill åka och till slut ett klick på slutmålet. Färdvägen skulle sedan kunna lagras för att användas när resan väl startar och då får kartan gärna vrida sig och pilen alltid visa uppåt.

Drömmen är alltså en GPS med två visningslägen. Dels enkarta som alltid har norr uppåt och en rörlig pil som svänger efter bilens färdriktning vid "frihandskörning" och dels en karta som roterar och en pil som alltid pekar uppåt vid körning efter förutbestämd rutt. Finns dessa möjligheter i någon GPS? Kanske alla har dessa funktioner? Jag har inte tittat så mycket på detta ämne än så frågorna är kanske banala men jag måste börja någonstans i mitt letande efter en bra GPS utifall det skulle inhandlas en sådan i framtiden.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

På motorvägarna behöver man ingen navigator, där är ju alltid välskytat. Det är när man väljer de mindre vägarna och i städerna som jag uppskattar navigatorn mest. Men det gäller att ha koll på vilka vägval navigatorn gör. Jag lägger för det mesta in ett antal delmål för att vara säker på att man får den resrutt man tänkt sig. Då är en "riktig" papperkarta oumbärlig. En annan fördel tycker jag att man alltid har koll på hur långt man har kvar och ungefär när man är framme.
Jag vill verkligen inte vara utan min navigator.

Jag tycker nog att det är bra med GPS även på motorväg. Ligger man i ca 90-100 km/tim får man ju reda på vilken fil man ska välja långt innan skyltningen dyker upp.
Ove.G
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Michael Johansson;

Garmin Nüvi 660 har nog det mesta av vad du söker förutom skärmstorlek. Men även den relativt lilla skärmen ger bra info då man kan ändra skalan inom ganska stort omfång.
Ove.G
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Hej på Er vänner.
Har ännu inte skaffat någon GPS, men kommer in the framtiden att göra detta.

Jag åkte med min kompis Stefan från Gbg och jag blev impad av hans GPS.

Den talade om "att vi var framme".

Jag visste det ju eftersom vi var "hemma" men hur f-- kunde "Lakrisen" i hans GPS veta att vi var framme???

Det måste va nott elektriskt.


Nej, jag måste också säga som vissa säger i detta forum. Det ena utesluter ju inte det andra.
Stefan kör vackert hem från Öland och hoppas att Ni tar det lugnt där ute.

Hls från Monica o Kurt.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Vi åker omkring med en Garmin C510 och den har hittills uppträtt som en mycket bra vägvisare. Den är lätt att handha och har en hel del finesser, talar om vart exempelvis det finns en ICA-affär eller Statoilmack, fartkameror med mera med mera.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Jag kör med en Garmin Zumo, som är vattentät och speciellt framtagen för att också användas på motorcykel. Så jag använder den både på hojen, i husbilen och i bilen, fungerar jättebra. Ledde ett helt gäng hojåkare ner till Belgien i år utan att köra fel en enda gång och det uppskattas verkligen. Inte kul att komma fel i stan med ett helt band hojar som blint följer efter en.

Men som gammal navigatör vill jag heller inte undvara papperskartan och den använder jag för den övergripande planeringen.

En kul grej med den här GPS'n är att den kommer ihåg var du har kört och detta kan man spara. Sedan kan man köra in det i Google Earth och upprepa körningen i 3D på dataskärmen efteråt.

Det finns ingen GPS som är bäst, det beror ju helt på individens behov och intresse.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Frankia,

Jag tycker MS autoroute 2007 ar ett suverant program synd bara att den ar gjord for en PC vore bra om den kunde installeras pa en PDA.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS / Papperskartor

Någon som vet hur man lägger in POIs i Route66 respektive MSAutoroute?
Har brottats med Route66 och olika lat long - format i excel utan framgång hittills. Testar med Smygehamn - nålen hamnar alltid i havet - morrrrrrr.
Är det lättare med MSAutoroute?
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: GPS / Papperskartor

Jag vet bara hur man lägger in i Route 66. Det går bra med dom filer som används till Garmin.

Välj adress importerings guide under arkiv. Leta rätt på den fil du vill lägga in när den rutan kommer upp. När det kommer upp kolumner där det står - skip column - så klickar du på den rutan och ändrar den första kolumnen till Longitud, nästa till Latitud och om du har en kolumn till så brukar jag välja adress eller information (beror på vad som står i kolumnen).

Klicka på nästa och det är klart! Nu är det bara att välja ikon mm

Lycka till
Kicki
 
Toppen