• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps från Jula!

F

F.d. 6130

Guest
Hej!
Har köpt en gps mottagre (usb) till min laptop från jula.
Tänkte höra om någon annan har gjort det och fått det att fungera..
Har testat med Microsoft Autoroute 2007, men får inte den att fungera..fattar noll..:confused:
mvh.Micke
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Gps från Jula!

vem fattar någonting när det gäller data jo bigge inte jag
mvh deicer

ps kanske några fler i denna fantastiska club
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

Mike, vad är det för problem du har, är det installationen av drivrutinen eller hittar inte laptopen din GPS-mottagare?
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Gps från Jula!

Autoroute 2007 hittar inte min gps mottagare, presis som den vore död.
Drivrutinerna var det inga problem med.
Ville bara veta om någon annan hade köpt samma produkt och fått den att fungera..
Den kanske inte fungerar med autoroute, frågan är bara vilken program fungerar den med?
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

Hej!

Bara en liten ckeckfråga.
- Har du prövat och tryckt på "Configure GPS" knappen ?
- Får du isåfall till svar vilken port som är ansluten eller ..........

mvh
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

utan att ha sett progrmmet du använder, men med erfarenhet från liknande produkter, så finns det någon stans i programmet en inställning där du väljer port för anslutning av din GPS-mottagare och vilken typ av protokoll som ska användas(NMEA någonting), utan denna inställning kan inte programmet känna av om du har en antenn ansluten eller ej oaktat att du installerat drivrutinerna
de flesta navigeringsprogram jag sett har också en funktion där man visar koordinaterna utan koppling till en karta, där kan du enkelt se om du får någon position och hur stark mottagarsignalen är
är det här ditt problem ligger? i anslutningen alltså
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Gps från Jula!

HymerAnders du har rätt, Autoroute säger att den måste vara NMEA 2.0 kombatibel.
det måste vara rätt baud (4800 bps).
Men jag fattar inte hur jag "kommer" in i gps pucken för att ändra någonting..
Jag har testat "Configure gps" knappen, men den värkar inte hitta gps:en
Var har ni köpt era "puckar"?
Vilka program använder ni?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

Om det är Navibe GM621 du köpt borde det ju fungera. Den har 4800 som default hastighet.
Ser du USB-porten i Autoroutes GPS konfig?
/Nisse
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Gps från Jula!

Jepp, presis den har jag köpt. Autoroute säger att signalen inte är NMEA 2.0 kompatibel
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

När jag installerade min GPS-puck har jag för mig att jag fick gå in i enhetshanteraren för att se vilken virtuell COM-port som USB-enheten hade tilldelats och sedan skriva in den siffran i kartprogrammets GPS-konfiguration. Jag har Route66 men det borde vara samma sak på alla datorer eftersom det är datorns operativsystemet som sköter fördelningen av portar.
Det är ett tag sedan jag gjorde det och minnesbilden är inte helt klar, kan inte prova heller eftersom "pucken" är kvar i husbilen och datorn är här inne. Men det kanske kan ge tankar att jobba vidare från. GPS-pucken måste vara ansluten till datorn för att man skall kunna se denna uppgift.

Hoppas du lyckas få igång det hela. Det är väldigt skönt att kunna se exakt var man är när man är ute i främmande trakter.

EssoJ
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

Om du ser GPS-mottagaren i enhetshanteraren och XP säger att enheten fungerar normalt finns risken att den inte fungerar med Autoroute.
NMEA verkar vara en ganska snårig standard med en massa varianter, tycker dock att det borde fungera med en såpass enkel sak som en navigationsprogramvara.
Skall jag ställa en fråga till tillverkaren? Dom borde veta.
/Nisse
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Gps från Jula!

/Nisse. Det får du gärna göra!:)
Jag får inte den att funka med Autoroute!
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

sorry Mike71 för ett sent svar men jag har varit bortrest hela dagen
du kan nog inte ändra något i "pucken", den är gjorde efter en speciell standard
uppfyller den inte standarden NMEA2.0 så kan du nog inte få den att fungera såvida du inte kan ändra gränssnittet i programvaran Autoroute
har du någon spec på "pucken" på Julas hemsida kan jag inte hitta något, ge mig tillverkarnamn o modell så kan jag googla o se om man hittar vilken spec den uppfyller, i värsta fall har du lagt ut pengar på en "puck" med gammal standard o i så fall, om du vill använda den, får du hitta ett navigeringsprogram som funkar med den standarden
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

/Nisse. Det får du gärna göra!:)
Jag får inte den att funka med Autoroute!

Jag ställde en direkt fråga till deras tekniska support så får vi se om det blir något svar.
Mottagaren är inte gammal, den säljs av ganska många och verkar produceras än.
Jag hör av mig.
/Nisse
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Gps från Jula!

jag var tvungen att installera en virituell com port innan jag fick min att funka.
det är en puck från klas i sjön.
den installationen ingick i cd:n som följde med pucken.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

Hej!

Så här står det i Autoroute om man trycker på Troubleshoot-knappen i Cofigure GPS rutan. Kanske kan det hjälpa.

mvh

My GPS device is not recognized when it is connected to my computer.

When you use your GPS device with AutoRoute, it must be configured to use a COM port below 100, and a COM port of 20 or below is recommended. Devices assigned to COM ports above 100 are not recognized as GPS devices by AutoRoute.
To ensure that you have selected the correct port
  1. Connect your GPS device to your computer.
  2. In the GPS task pane, click Configure GPS to open the GPS Receiver Settings window.
  3. Click Scan to scan the ports on your computer for available GPS devices. When the process is complete, the message GPS device found appears next to the name of the port to which the GPS device is connected.
  4. Select that port from the list, and then click OK.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Gps från Jula!

Jag skulle sätta en slant på att ditt problem ligger i att programmet kräver >NMEA 2.0. Jag hittade en service-not från Microsoft i frågan:

Notes:
GPS functionality in AutoRoute requires a GPS device that supports NMEA 2.0 or later, configured to use COM port 20 or less. GPS locations are updated approximately every one second.

Hela servicenoten finner du här:

http://web03.microsoft.se/portfolio/product information sheets/Works Suite 2006.doc


HB-hälsningar

Göran 292
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Gps från Jula!

Hejsan

Precis som EssoJ säger så måste man in i enhetshanteraren och ställa in com-porten
jag fick "speeda ned" min gps-puck från 9600 baud till 4800 baud innan programmet hittade den.
Jag köpte först en gps-puck från Claes Olson men den gick inte på 4800 utan jag fick köpa en från Teknikmagasinet i stället den var desutom billigare
har också Autoroute2007

Roffe
 
Toppen