• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Godkänd i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Vet att detta behandlats tidigare här men kan inte hitta det. Försökt googla men kommer inte till annat än tidningsartiklar och annat opålitligt.

På lokalradion tog man upp att gasolanläggning på fritidsfordon måste ha giltigt godkännande innan man reser till Tyskland. De hänvisde till M:s uppgifter. Jag kollade där om det var något nytt men det stod bara att det skulle komma attt krävas på campingar, i övrigt lite vagt.

Jag har full koll på min anläggning men det var just detta med intyget. Var det inte så att de som är godkända i annat EU-land är också godkända för användning i hela EU?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
M har nu uppdaterat.

"De tyska reglerna gäller inte svenska fordon men campingplatser i Tyskland kan, och lär i ökande utsträckning, ställa krav på att man följer de tyska reglerna för att få tillträde till verksamheten. Därför kvarstår Riksförbundet M Sveriges rekommendation. Se uppdaterad punktlista i slutet av pressmeddelandet."

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Medlemsländerna i EU är skyldiga att följa EU:s regler, inte bara Sverige. Det ett enskilt EU-land beslutar gäller inte överallt, bara i det land där det beslutats, med vissa undantag. T.ex. lokala trafikregler måste följas av alla trafikanter oavsett vad fordon de kör. Lokala krav på fordonen är lite tveksamt; snedrandiga skyltar på cykelställ ligger kanske i gråsonen.

Nog om det, här gällde det tyskarnas krav på gasanläggningskontroll.
Det är lite knepigt det där med EUs regler. Vad är EUs regler?
Förklaring:
Det finns:
1) EUs förordningar (Regulations) som alla EU länder måste följa till punkt och pricka,
2) EUs direktiv ska införlivas (med vissa utrymme för anpassningar osv.) i nationella lagstiftningar av alla EUs länder.
Så juridiskt sett för reglering gäller antingen 1 eller 2.
Allt annat kan vara bara rekommendationer, önskemål, osv.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Låter intressant, är det något du kan dela med dig?
Detta var för ca 15 år sedan så jag kan inte göra det men det var i princip baserat på bilprovningens intyg fast utan firmamärkning och med min underskrift. Sedan bytte jag ut några rader och adderade info om använt testtryck och testtid. Men jag har inte gjort några protokoll alls sedan dess utan nöjer mig med att jag själv vet att allt är ok. Anledningen att jag gjorde så från början var att jag köpte ett test vid besiktningen när jag var ny med husbil och såg på när det utförde det testen och insåg att de bara gjorde en enkel läckkontroll.
Innan husbilen hade vi segelbåt med spis/ugn, 1 av värmarna + en av varmvattensberedarna drivna av gasol. Eftersom alla förbrukare fanns under vattenlinjen, endast flaskorna och dess utrymme var ovanför så gällde det att det inte fanns den minsta läcka då gasen ju är tung och samlas i kölsvinet. Därför var det nödvändigt att lära sig hur det funkar och Alde hade testutrustning att sälja redan på den tiden.
Hälsningar
Peter

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Hoppas det blir slut på diskussionerna, nu när M har "pudlat".

Pålle
"Pudlingen" är bra såklart.
Men M fortsätter att föreslå t.ex. det tveksamma läckagetestet som besiktningarna i Sverige gör och som sannolikt inte godkänns I Tyskland.

När jag läser vad som sägs om föreskrifterna enl G607 finns ju inga godkända verkstäder i Sverige eller Norden för den delen.

www.g607.de/liste

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
"Pudlingen" är bra såklart.
Men M fortsätter att föreslå t.ex. det tveksamma läckagetestet som besiktningarna i Sverige gör och som sannolikt inte godkänns I Tyskland.

När jag läser vad som sägs om föreskrifterna enl G607 finns ju inga godkända verkstäder i Sverige eller Norden för den delen.

www.g607.de/liste
Om någon lär Dekra upptäcka att det kan finnas behov

zakke

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2025
Detta var för ca 15 år sedan så jag kan inte göra det men det var i princip baserat på bilprovningens intyg fast utan firmamärkning och med min underskrift. Sedan bytte jag ut några rader och adderade info om använt testtryck och testtid. Men jag har inte gjort några protokoll alls sedan dess utan nöjer mig med att jag själv vet att allt är ok. Anledningen att jag gjorde så från början var att jag köpte ett test vid besiktningen när jag var ny med husbil och såg på när det utförde det testen och insåg att de bara gjorde en enkel läckkontroll.
Innan husbilen hade vi segelbåt med spis/ugn, 1 av värmarna + en av varmvattensberedarna drivna av gasol. Eftersom alla förbrukare fanns under vattenlinjen, endast flaskorna och dess utrymme var ovanför så gällde det att det inte fanns den minsta läcka då gasen ju är tung och samlas i kölsvinet. Därför var det nödvändigt att lära sig hur det funkar och Alde hade testutrustning att sälja redan på den tiden.
Hälsningar
Peter
Tack för all information

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025
Denna info gäller enbart tyskregistrerade fordon
M har korrigerat infon på sin hemsida efter ifrågasättande av infon som många tagit del av varpå M gör en pudel
Det finns en svensk och europeisk standard för täthetsprovning, SS-EN 1949:2021 som är det korrekta sättet att göra en täthetskontroll
Svensk Bilprovning m fl har ett eget sätt att göra Gasoltest som inte följer denna standard
Låt göra en täthetsprovning enligt svensk standard av en seriös aktör i stället för Svensk Bilprovning m fl

lgs

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33303
Medlemskap
2025
Alla camping/ställplatser har rätt att bestämma sina egna regler, det gäller i Sverige också. Prova att komma till en Caravan Club ägd camping utan gaskontroll.
Caravan Club campingar har bara krav på gasoltest för säsongscampare. Så ska man bara var där nån månad eller så är det inget krav på att man ska ha intyg på gasoltest..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen