• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glas och porslin i husbilen

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Glas och porslin i husbilen

Tack Monica o Kurt, men jämför mig inte med farbror Claes!

När farbror Claes sin penna brukar
då blir det allvar med distans
och upplevd verklighet!
Jag bara skojar
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Vi använder plast genomgående. Men ja har full förståelse för dem som misstycker. Jagtänker bl.a på vikten. Sätt 6 tallrikar, 6 glas, assietter mm på en våg och jämför. Jag har gjort det och skillnaden var STOR. dessutom gillar jag det här med plast för det blir lite mer resetillbehör liksom och inget skrammel. Men visst smakar en fin middag bra på porslin men man är ju dock på semester. Vi använder även engångs, det går bra till vissa rätter men funkar kanske inte så bra till grillbestick.

Men som sagt, plast. främst för viktens skull.
:wub:
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Vad är skillnaden i vikt o fördelen med viktminskningen ?


Roger
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Glas och porslin i husbilen

Har testat Tupperware i båten i några år - funkar bra!
Tupperware

Hållbara å hyfsat "snygga" är både förvarings- och uppläggningsfat - men även tallrik, bestick och glas/mugg.

Blivande HB-ägare. :)
 
F

F.d. 4933

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Mycket rolig diskussion här.
Köpte själv vinglas på Biltema, men ack, det bildas många små hårfina sprickor i plasten, som syns bäst när ljuset är klart. De kommer nog att bytas ut, fast då blir det inte Biltema's superkvalité.

För att hålla glasen på plats, använde jag en kabelkanal i vit plast som jag limmade under en av hyllorna i skåpet. Det blev två spår vända mot varandra. Så skjuter vi foten på vinglaset in i spåren,
så hänger de lika fint som i baren.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Glas och porslin i husbilen

En öl skall avnjutas rumstempererad i ett lagom stort glas där det får plats c:a ½ liter + ett 4 cm tjockt skumlager. Är glaset större blir lätt ölen avslagen innan man kommer till botten. Ett sånt här glas får aldrig diskas med diskmedel utan bara vanligt varmt vatten för annars håller sig inte skummet. Ölen får gärna komma från östeuropa, både polacker och tjecker är duktiga bryggare eller varför inte en irlänsk Guinnes.
Detta var hur det skall vara.
Så här är det för det mesta: En inporterad 33 cl som man dricker direkt ur burken. Temperatur mellan 12 och 25 grader. punkt.
Öl är hälsa - Hälsa ofta.
Svärmor bistod vid ett tillfälle med ett campinset i kulört plast, men att hälla upp ölen i ett grönt plastglas, lägga biffen på en skrikorangeröd plasttallrik och få i sig det hela med blå plastbestick som inte kunde skära biffen, för den var seg.
DET VAR INTE TREVLIGT.
(Tror att den röda plasttallriken finns kvar som ett avskräckande exempel)
Calle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Vi har det mesta av plast i vår bil, förutom formar som vi har i ugnen de är i keramik, för oss fungerar detta bra, förutom kaffe kopparna som blir fula inuti, jag har inte än hittat några bra allternativ för detta, någon som har ett bra tips?
Lena
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Glas och porslin i husbilen

Til våre daglige kopper med kaffe bruker vi trekopper, vi har hver vår som bare skylles av med varmt vann til daglig. Koppene veier lite og innsiden får etter kort tids bruk en fin mørk patina.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Glas och porslin i husbilen

Var har du fått tag på kopparna?
Eller har du gjort dom själv?
Calle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Glas och porslin i husbilen

I Lillestrøm er det en stor husflidsmesse i slutten av november hvert år, vi kjøpte våre på en slik. Men de fleste husflidsutsalg pleier å ha slike kopper også, men noe dyrere en hos produsentene på messa.
 
Toppen